טיפול במיומות

כמחצית מהנשים בגילאים 55-30 עלולות לגלות שברחם שלהן מתפתחת מיומה או אפילו כמה מיומות (שרירנים). אולם בניגוד לדעה הרווחת של גניקולוגים רבים כי אין מנוס מכריתת רחם, יש טיפול אפקטיבי ולא פולשני שיכול למנוע את הניתוח המיותר והמורכב. מדובר בטיפול באולטרסאונד ממוקד מונחה MRI , הכלול בסל הבריאות ללקוחות כל קופות החולים. טיפול האולטרסאונד הממוקד במיומות נערך במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.

 

הטיפול נעשה כשהמטופלת בהכרה מלאה ובמסגרת של אשפוז יום. באמצעות מכשיר MRI מתקדם הרופא המטפל מזהה את המיומה על המסך וממקד את גלי האולטרסאונד במיומה. לאחר מכן, מעלה הרופא את הטמפרטורה של גלי האולטרסאונד לטמפרטורה גבוהה הנדרשת להשמדת רקמת המיומה. הטיפול נמשך שלוש-ארבע שעות ועוד כשעתיים בחדר ההתאוששות. לאחר יום או יומיים חוזרים לפעילות מלאה בדרך כלל. הטיפול אינו מעלים את המיומה כמו ניתוח אלא מטפל בסימפטומים (דימום כבד, צורך במתן שתן תכוף, אנמיה ועוד), משמר את הרחם ואת הפוריות.

 

 

טיפול מיני

כמעט בכל בית חולים תמצאו מרפאה לטיפול מיני, המיועדת לנשים ולגברים, שסובלים מהפרעות בתפקוד המיני על רקע גופני או על רקע פסיכולוגי או השילוב ביניהם. נשים הסובלות מבעיות כמו ואגיניסמוס (קשיים בחדירה מסיבה נפשית או גופנית), כאבים בעת קיום יחסי מין, קשיים או חוסר יכולת להגיע לסיפוק מיני מלא, ירידה או היעדר חשק מיני וכדומה, לא צריכות לסבול או לפנות לפתרונות פרטיים ויקרים. במסגרת סל הבריאות (טופס 17 או בתשלום מסובסד) אפשר לקבוע תור למומחים באחת המרפאות לטיפול מיני, בהם סקסולוגים, מטפלים מיניים, מטפלים זוגיים, מומחים בפסיכיאטריה, אורולוגים, גניקולוגים וכדומה.

 

 

טיפול נפשי במסגרת קופת החולים

ביולי 2015 נכנסה לתוקפה הרפורמה לבריאות הנפש, שאומרת כי האחריות הביטוחית על שירותי בריאות הנפש  עוברת לקופות החולים. בפועל, משמעותו של המהלך היא שבמסגרת קופות החולים (דהיינו כלולות בסל הבריאות) יש לכל אחת ואחד נגישות זמינה ואיכותית לשירותים פסיכולוגיים מקצועיים, שעד עכשיו עלו הון באופן פרטי.

 

מי זכאי לקבל טיפול נפשי?כל מי שירצה בכך ובכל גיל. התהליך פשוט ונגיש וכולל פנייה למומחה במסגרת הקופה, בדיוק כמו שפונים לכל מומחה רפואי אחר (למנשל אורתופד או רופא עיניים).

 

השירות כולל שירותי אבחון, הערכה, ייעוץ וטיפול פסיכותרפי, התערבות במשברים, טיפול אישי, טיפול משפחתי, טיפול קבוצתי, מעקב תמיכה ואחזקה וביקורי בית; טיפול יום; מתן חוות דעת פסיכיאטרית לאחר בדיקה; שירותי חירום ומיון, ועוד על ידי פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים ופסיכותרפיסטים. למה זה חשוב דווקא לנשים? למשל בטיפול בדיכאון אחרי לידה הנפוץ בקרב נשים רבות.

 

 

איך הצלחתי לשמור על הרחם שלי?

נפגשנו עם דבי, עובדת סוציאלית מחיפה כדי לשמוע ממנה על הדרך שעברה מגילוי המיומות, הדרך בה השפיעו על חיי היומיום שלה, וההחלטה לבחור בטיפול באולטרסאונד ממוקד מונחה MRI

 

דבי: לפני חמש שנים בערך התחלתי להרגיש לחץ מאד גדול וכמעט בלתי פוסק על שלפוחית השתן. זה כמובן גרם לי לחוסר נוחות גדולה ופגע באיכות החיים שלי. הייתי צריכה לדאוג להיות תמיד במרחק קצר מהשירותים ורצתי אליהם ללא הפסקה. רוצים להמשיך לקרוא ? לחצו כאן >>

 

טיפול באנדומטריוזיס

בכמה מוקדים רפואיים בארץ (למשל במרכז הרפואי שיבא תל השומר או מרכז רפואי כרמל) פועלות מרפאות ייעודיות לטיפול באנדומטריוזיס. אנדומטריוזיס מוגדר כמצב בו תאים הדומים לרירית הרחם נמצאים מחוץ לחלל הרחם.

 

בדומה לרירית הרחם, נגעי האנדומטריוזיס מגיבים להשפעות ההורמונליות המחזוריות מהשחלה. התאים מתנפחים ומפרישים דם וחומרים נוספים בדומה לתאי רירית הרחם. החומרים המופרשים יוצרים דלקת, ובעקבות זאת, הידבקויות, ציסטות שחלתיות ורקמת צלקת בחלל הבטן וגורמים בכך לנזק לאיברי הבטן והאגן.

 

במרפאות פועלים מומחים, בראשם גינקולוגים וכירורגים, מומחי פריון, אנדוקרינולוגיה, מומחים לטיפול בכאב, מומחים ברפואה סינית, מומחים להדמיה ועוד, כל זה במטרה לסייע לנשים הסובלות מאנדומטריוזיס. זו מחלה שכיחה יותר ממה שחושבים, שאינה מאובחנת בזמן וגורמת לסבל רב בקרב נשים צעירות בגיל הפוריות.

 

המומחים מעריכים כי 10-5% מהנשים בגיל הפריון סובלות מאנדומטריוזיס ברמה כזו או אחרת.הנשים האלו סובלות מכאבים עזים בעת הדימום הווסתי, כאבי אגן כרוניים, כאבים בעת קיום יחסים ובעיות פריון עד כדי אי פריון. התסמינים עלולים לכלול גם תסמינים במערכת העיכול כמו עצירות או תסמינים במערכת השתן.

 

 

טיפול בתופעות של גיל המעבר

בכמה בתי חולים ברחבי הארץ פועלות מרפאות לטיפול בתסמיני גיל המעבר בקרב נשים, ומדובר ברשימה מגוונת של תסמינים. מחרדה, לחץ ודיכאון, דרך קושי בשינה, כאב בעת קיום יחסי מין, בריחת סידן, בעיות בדרכי השתן ועוד. הטיפול כולל כמה מישורים: טיפול ברצפת האגן, אבחון אוסטיאופורוזיס וצפיפות עצם, טיפול מיני, טיפול הורמונלי, בדיקות שד, בדיקות לב, תזונה מותאמת, טיפול פסיכולוגי להתמודדות עם התסמינים וכל מה שנוגע לגיל המעבר המאתגר שעם סיום גיל הפוריות. יש מרכזים שאף כוללים פגישה חינם עם אחות מומחית לגיל המעבר (למשל בהדסה) ובכל מקרה, הטיפול כלול בסל הבריאות עם טופס 17.