בעקבות מה שמכונה "משחקי האונס", שזעזעו את העולם לאחר ערב הסילבסטר שבמהלכו מאות נשים הותקפו על ידי פליטים ממדינות ערב, משטרות של מספר מדינות באירופה ביקשו מנשים להיזהר מתקיפות ולא ללכת באיזורים חשוכים, מבודדים או מסוכנים. משטרת וינה אף ביקשה מנשים שלא לצאת לבד לרחובות. פינלנד ושוודיה הן האחרונות שהצטרפו לרשימת המדינות הזו, שכבר כוללת את אוסטריה, גרמניה ושוויץ.

 

עוד באון לייף: 

 

גל התקיפות המזעזע, גרם לפאניקה הן של האזרחים והן של כוחות הביטחון, ולגמרי בצדק. במשטרת פינלנד הודו שרמת התקיפות המיניות שהיו בהלסינקי שברו שיאים וכי מדובר ב"תופעה חדשה לגמרי". בחמש ערים שונות בגרמניה חוקרים למעלה מ-150 דיווחים על תקיפות על ידי קבוצות של גברים מצפון אפריקה. העיר קלן שבגרמניה זכתה לתואר המפוקפק "שיאנית בדיווחי התקיפות", עם 106 נשים שהתלוננו על הטרדות מצד קבוצות מהגרים רק בליל הסילבסטר, בין השאר נשים שם דיווחו על היותן מוקפות על ידי 30 גברים שנגעו בהן בו זמנית, או שהן נאלצו לברוח על נפשן בזמן שיורו עליהן. בעקבות התלונות הרבות גם על תפקוד המשטרה באותו הערב, מפקד משטרת העיר התפטר מתפקידו.

 

כאמור, תקיפות דומות התרחשו גם במדינות אחרות באזור, כמו אוסטריה ושוויץ. משטרת שבדיה דיווחה כי לפחות 15 נשים הותקפו על ידי קבוצות של גברים בערב השנה החדשה, אולם בינתיים רק שני חשודים נעצרו. בשאר המדינות המצב די דומה – עשרות ואפילו מאות דיווחים של תקיפות, ולעומתם מספרים זעומים של מעצרים.

 

הפגנה בעיקר קלן בעקבות האירועים. תמונה: רויטרס

 

על פי דובר משטרת העיר קאלמאר, ג'והן ביון, "הקבוצות הקיפו את הנשים בעיגול והתחילו להתעלל בהן ולגעת באיברי מינן. במקרים מסוימים הם ניסו לגרור את הנשים למכוניות שחיכו להם, אבל למרבה המזל הנשים האלו הצליחו להימלט". אולם לדבריו הנשים לא נפגעו פיזית אלא רק נפשית. כן, גם אני מתקשה להבין איך התעללות על ידי קבוצה של גברים שנוגעים במקומות אינטימיים לא נחשבת לפגיעה פיזית.

 

לדבריו של ביון, שנאמרו ל-MailOnline, מדובר בתופעה חדשה לגמרי. "היו מספר קבוצות של גברים שביצעו את הפשעים הללו, ואנחנו עובדים מאוד חזק כדי למצוא אותם", הוא הבטיח אבל כאמור, בינתיים פשוט עדיף שנשים לא יצאו לרחובות.

 

מפקד משטרת וינה, גרהארד פוסטי, אמר כי "באופן כללי נשים לא צריכות ללכת ברחוב לבד בלילה. הן צריכות להימנע מלהסתובב באזורים מפוקפקים וכשהן בברים ובמעדונים הן צריכות להסכים לקבל משקאות רק מאנשים שהן מכירות". כמובן שההצהרה הזו שלו הצליחה לעצבן כמה אנשים – טוב, בעיקר נשים – כמו למשל פעילת זכויות הנשים בריוואן אסיאן, שאמרה: "האם נשים צריכות להסתובב עכשיו עם שומרי ראש על מנת שאחרי זה, אם הן יותקפו, לא יגידו שזה קרה באשמתן?". היו גם כאלו שטענו שפוסטי אמר במילים אחרות שהמשטרה נכשלה בתקפידה להגן על האזרחים. כמובן שכל זה לא עשה טוב למשטרת אוסטריה, שגם ככה מואשמת – בדיוק כמו משטרת גרמניה - בטיוחים ובדילול מספר מקרי התקיפות.

 

אל מול אוזלת ידיה של המשטרה, החליטו אזרחי קלן להקים סיירת מתנדבים, שמטרתה להגן על נשות העיר ממהגרים. תוך דקות מרגע הקמתה, היא מנתה כבר אלפי מתנדבים ולמרות שהקבוצה מבטיחה שהיא מתכוונת להטיל אימה על מתקיפים פוטנציאלים רק מעצם הנוכחות שלה ברחובות, יש חשש גדול שמהר מאוד היא תדרדר לרדיפת פליטים בצורה עיוורת.

 

לצד זה, משרדי תיירות בעיר כבר מדווחים על ירידה חדה בכמות המבקרים, ועל אנשים שביטלו חופשות מתוכננות בשל החשש להסתובב בעיר, וכן ברים ומועדונים מתלוננים על ירידה במספר המבלים – או יותר נכון: במספר המבלות.

 

כמובן שכל אלו לא עושים טוב לאנגלה מרקל, שמנסה לקדם מדיניות סלחנית כלפי מהגרים ומוצאת את עצמה כעת תחת אש מסיבית. הם גם לא עושים טוב למהגרים, שרובם באמת מחפשים מקום מקלט שבו הם יוכלו לחיות חיים נורמליים מבלי להילחם על קיומם באופן יומיומי. אך בעיקר הם לא עושים טוב לנשים, ששוב מוצאות את עצמן ככלי להתנגחויות בין מדינות, מפלגות וקבוצות, שמקיימות על חשבון ביטחונן את הדיון בשאלת המהגרים. מה גם שהן אלו שצריכות בסופו של דבר להחליט האם הן מסכנות את גופן ונפשן, או לחילופין נכנעות לאנשים שאומרים להן להישאר בעוצר רק בגלל שאין שום דרך להבטיח את ביטחונן האישי.

 

כל אלו הזכירו לי ציטוט של ראש ממשלת ישראל המנוחה גולדה מאיר, שבו נתקלתי לאחרונה דווקא באתר מחו"ל. והנה התרגום:

"כשגולדה מאיר היתה ראש ממשלת ישראל, היא נתבקשה להטיל עוצר על נשים, על מנת להפסיק שורה של מקרי אונס. מאיר סרבה לכך וענתה: 'אלו הגברים שתוקפים את הנשים. אם צריך להיות עוצר, אז אלו הגברים שצריכים להישאר בבית".