קופת חולים מכבי החליטה בצעד חסר תקדים לפתוח מוקד ליווי הריון מקוון – הראשון מסוגו בארץ ובעולם

 

המוקד ייתן מענה בשני כובעים-

1. יאפשר לנשים לראשונה בישראל לבצע בדיקות שתן ולחץ דם מהבית ולהיות במעקב ברוב ההיריון- מרחוק

2. ייתן מענה 24/7 לכל שאלה, בכל נושא, לאישה במהלך ולאחר היריון

 

כל אישה שחוותה או שנמצאת עכשיו בהיריון מכירה את זה- מרגע קבלת הבשורה המרגשת ועד אחרי הלידה – כל אישה מקבלת one way ticket למרפאה הקרובה לביתה.

ביקור אצל רופא משפחה, בדיקת דם, שתן, לחץ דם, ביקורת אצל רופא נשים ועוד עשרות בדיקות שהאישה נדרשת לבצע במהלך ההיריון ולעיתים מוצאת את עצמה מגיעה פעמיים בשבוע לרופא.

 

בישראל 2016 נשים עובדות, מנהלות קריירה וחיים עמוסים עד רגע לפני הלידה. פעמים רבות מספר הביקורים והבדיקות מקשים ויוצרים טרטור שניתן למנוע.

 

המוקד החדש של מכבי שירותי בריאות הוא היחיד שיאפשר לראשונה בישראל לעשרות אלפי נשים בהיריון לעשות בדיקת שתן ובדיקת לחץ דם- בלי לצאת מהבית. תם עידן "הכרטיסייה" במרפאות האחיות. 

 

 

הבדיקות בבית יעשו במסגרת ניסיון להקל, לחסוך זמן יקר ולמנוע טרטור של האישה ההרה למרפאת האחיות. לאחר שהאישה תבצע את הבדיקות מרחוק, היא תשוחח עם האחות במוקד, תדווח לה על תוצאות הבדיקה ותקבל הנחיות להמשך- האם זקוקה לבדיקה נוספת, שינוי בתזונה, הפניה לרופא וכו'. המוקד יאפשר מעקב הרבה יותר ממוקד וענייני לאישה ההרה. האישה שמצטרפת לשירות תקבל מזוודת היריון שכוללת: מכשיר לחץ דם, סטיקים לבדיקת שתן, פולדר עם דפי הדרכה ושוברי הנחה והטבות ממכבי פארם ומכבי טבעי מותאמים למצבה.

 

 

בנוסף לאחות במוקד שתלווה את האישה מתחילת ההיריון ועד  שישה שבועות לאחר הלידה, יהיה במוקד  צוות מקצועי רב : דיאטנית, רוקח קליני בעל ידע בתחום הטרטולוגי- קריטי וחשוב בתקופת ההיריון בכ הנוגע לשאלות מה מותר ומה אסור מבחינת חומרים כימיים (תרופות וכו') , עו"ס ורופא יועץ גינקולוג הזמינים לייעץ ולסייע לאחות המוקד. כולם במטרה לתת מענה לאישה ולאין ספור השאלות שצצות במהלך ההיריון.

 

נשים בהיריון ראשון עמוסות בהמון מידע חדש שגורר אתו המון שאלות- כוס יין אחת מותר? ומתי צריך לבצע העמסת סוכר? האם זה רק עוד התכווצות? ומה אומרות תוצאות הבדיקה? מתי אני צריכה לעשות חיסון? האם זה טבעי שאני משמינה ככה?

 

מעכשיו, במקום להתקשר בהיסטריה לבעל, לאימא או לחברה- תוכל האישה להרים טלפון לאחות המלווה ולקבל מענה מקצועי, מהימן ומרגיע.

 

חשוב לציין שהמוקד עובד בשיתוף מלא עם רופא הנשים של המטופלת – הצוות מעדכן את רופא הנשים ולהיפך כך שבמידה ולאישה חסרות בדיקות או שזקוקה למעקב צמוד יותר או תשומת לב בנושא מסוים ספציפית, יש מי שיודע להזכיר לאישה ולבצע את המעקב בפועל.

כל המידע שיתקבל מהאישה במוקד- תוצאות בדיקות, דיווח על מצב בריאותי, שאלות וכו' יועבר גם לתיק הרפואי האישי הממוחשב, כך שגם האחיות, הצוות הרב המקצועי ורופא הנשים בקהילה יכולים לצפות במידע ולהעניק טיפול איכותי ומדויק יותר כאשר האישה ההרה מגיעה למעקב או בדיקה.

 

 

המוקד יהיה פתוח 24/7 לכל שאלה. בין השעות 8:00-20:00 יזמו האחיות שיחות לנשים כדי לבדוק כיצד מתקדם ההיריון, תוצאות בדיקות, בקשות חריגות וכו'.

מכבי השקיעה כ 4 מיליון שקלים בהקמת המוקד החדש וגייסה 20 אחיות בעלות ניסיון בתחום, רוקחים קליניים, דיאטניות, עו"סים ורופאי נשים.

ההערכה היא כי מידי חודש יינתנו  כ 3500 ייעוצים בנושאי היריון ועוד כ 2000 ייעוצים בתחום ההנקה.

 

קצת נתונים:

 

בשנת 2015 נולדו במכבי  41,198 תינוקות.

מספר ביקורי מעקב היריון בשנה האחרונה- 304,933 . מספר הנשים שנכנסו/ היו בהיריון בשנה האחרונה- 32,726 (כל הריונית מגיעה לעשרה ביקורים בממוצע במהלך ההיריון)

 

האישה הצעירה ביותר שנכנסה להיריון- בת 17 המבוגרת ביותר- 59