מילי אביטל, איילת זורר וסנדי בר בזמנו, וגם מיכל ינאי, אלונה טל ומיטל דוהן - כולן הותירו במזרח התיכון קריירה מצליחה, ולו רק כדי לגעת בחלום האמריקאי, או לפחות לנסות. חודשים ארוכים של אודישנים ומלצרות עברו עם תקוות בכיסן למצוא סוכן ולהצליח מעבר לים. היו אכזבות רבות ומעט הצלחות, ובכל זאת – יש רגעים בחיים בהם האחיזה בחלום חזקה מכל דבר אחר.

 

גל גדות היא האנטי גיבורה שהוליווד חיכתה לה

היא דיווה, אבל לא במובן השלילי של המילה, היא זוהרת אך נגישה, והיא רזה אבל טבעי - גל גדות היא אנטי-תזה לכל סטיגמה הוליוודית שיש

גל גדות היא האנטי גיבורה שהוליווד חיכתה לה

לכתבה המלאה

 

סיפור הסינדרלה הבלתי נתפס של מילי אביטל, שהתגלתה במקרה כשמלצרה במסעדה ניו יורקית בשולחן בו ישבו קודקודי תעשיית הקולנוע, דגדג בבטן לכל שחקנית ישראלית שנייה (ואפילו לי!) שתהתה: 'אם זה קרה למילי, אז מדוע שזה לא יקרה גם לי?'. חלקן הצליחו מאד מעבר לים, חלקן חזרו עם הזנב בין הרגליים והבינו שאין כמו בבית. אלא שככל שחולפות השנים, ניכר כי הפרובינציה הקטנה שלנו מצליחה לספק לעולם הגדול כישרונות במסות גדולות יותר. אפילו בהוליווד הבינו שישראל על המפה (מישהו אמר גל גדות?).

 

 

אולם בניגוד לאלה שאורזות מזוודה ומתעופפות מהבית, יש גם שחקניות שההצלחה באה להן כביכול בקלות, מבלי לכתת רגליים בין יבשות. אלא שמשחק, הוא אף פעם לא עסק קל. לא משנה מאיזה כיוון מביטים על זה, וגם אם רולטת המזל הצליחה לך פעם אחת – גם אחרי כן נדרשת עבודה קשה רבה. אניה בוקשטיין עבדה קשה מאוד בארץ כדי לבסס את מעמדה, לא רק כשחקנית מזמרת בטלנובלות סטייל "השיר שלנו", אלא כאמנית רצינית שמחזיקה על גבה מחזות זמר, הצגות תיאטרון, סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה מהשורה הראשונה ("שושלת שוורץ", "הסודות", "כפולים" ועוד).

 

אניה בוקשטיין

זה לא סתם כך נפל עליה. צילום: שרבן לופו

 

ראויה לקנאה

בוקשטיין בוודאי שלא התכוונה שההשתתפות בסדרה הכי מדוברת בעולם, הלא היא "משחקי הכס" (לא ידעתם? באמת, איפה אתם חיים), תיפול לה ככה סתם על הראש משום מקום. "צילמתי על קיר לבן עשרות אודישנים בבית - זה לא היה קל כמו שזה נדמה", היא סיפרה. תפקיד במשחקי הכס, ועוד חלק נכבד בפרומו בינלאומי, הם נכון לעכשיו הדובדבן על הקצפת – ואולי תשורה על העבודה הקשה והאומץ להעז.

 

לקבל תפקיד בסדרה המדוברת ביותר בעולם, מבין מועמדות מכל רחבי הגלובוס, זה לא עניין של מה בכך. מה שמפתיע עוד יותר בכל הסיפור הזה הוא שבניגוד לפטפטת הישראלית המצויה, בוקשטיין הצליחה לשמור על כך בסוד. הגבות שהורמו היו רבות, ופניהן של שחקניות מקומיות החמיצו מרוב קנאה. אבל היא ראויה. בשבוע האחרון לא היה בית בישראל (וגם אצלנו) שלא התלהב מהפרומו המרגש בו ניכר כי היא מקבלת זמן מסך מכובד ואף מתחזקת מבטא לא רע באנגלית. כן, כן, היא משלנו.

 

את הקריירה המפוארת כשחקנית וזמרת אניה בוקשטיין החלה כבר בגיל 12, בסרטה המדובר של אורנה בן דור "ארץ חדשה". עולה חדשה עם עיניים מהפנטות ויכולות משחק שנתנו לה מועמדות לפרסי אופיר, כמועמדת הצעירה ביותר. משם הקריירה והדרך לפסגה כבר היתה סלולה – עד כמה שאפשר לכנות את המקצוע הזה בז'אנר הישראלי כפסגה. שחקנים בישראל נאלצים לעיתים להתפשר על בחירות אומנותיות כדי להיכנס לתודעה התקשורתית, ואולי גם כדי להרוויח קצת כסף קל על הדרך. "השיר שלנו", לצורך העניין, הוא אולי הדבר הכי משויך לה בקרב בני הדור הצעיר, אבל הוא רק עשירית מהישגיה האמנותיים.

 

 

אחד משיאי הקריירה שלה היה לא ספק תפקיד מריה – האומנת ב"צלילי המוסיקה". בוקשטיין נכנסה לנעליה המאד גדולות של חני נחמיאס, שהיתה עד לא מזמן האוטוריטה של מחזות הזמר בארץ, והוכיחה שמעבר ליכולות משחק מרשימות, היא מצליחה להחזיק על גבה וקולה המיוחד מחזמר שלם. בוקשטיין שהחלה לנגן בגיל 5 על פסנתר עוד בטרם עלתה ארצה היא גם מוסיקאית מחוננת בהכשרתה. "הנגינה עזרה לי מאד להתאקלם בארץ", היא מספרת. לקח לה כמה שנים לחזור לכור מחצבתה, השירה והפסנתר, אך היא עשתה זאת, וזוכה להצלחה יפה מאוד גם בתחום הזה – בניגוד לשחקניות רבות שגם שם ניסו את מזלן ולא צלחו.

 

זו ללא ספק היתה השנה של בוקשטיין: בקרוב היא תוציא אלבום שני פרי יצירתה שיכיל שני שירים שכבר זכו להצלחה, היא העלתה מופע פסנתר אינטימי, כיכבה באחת הסדרות המדוברות בטלוויזיה - "כפולים", ועכשיו גם "משחקי הכס". היא בת 34, נשואה לאיש נדל"ן מזה שנתיים וחצי, עדיין בלי ילדים, והרעב המקצועי האמיתי רק החל. כיאה לכוכבת בסדר גודל שכזה, בוקשטיין מתחזקת גם סוכן אנגלי שעובד בתיאום עם הסוכנת הישראלית זוהר יעקובסון, ובינתיים היא מצלמת אודישנים בבית מתי שרק אפשר – ולא מפסיקה לעבוד לרגע.

 

 

מצפה להפתעות נוספות מהיקום

"'או מיי גוד, או מיי גוד, זה אמיתי', אני בשמלה, אני שם, תפרו לי את הדבר הזה – עבורי!"– כך תיארה בהתרגשות בראיון את החוויה הכי מרגשת שהיתה לה על הסט. היא מאמינה שהחינוך הרוסי שקבלה בבית הוא זה הדוחף אותה להגשים חלומות, לא לנוח על זרי הדפנה וכל הזמן להמשיך ביצירה ובעשייה. זו לא הופעת הבכורה שלה בפרויקט בינלאומי. לפני כשנתיים שיחקה בוקשטיין בסרט צרפתי בשם "האסורים" בו גילמה אישה רוסייה שחיה באודסה וממתינה לאשרת עלייה לארץ. גם היא ידעה אז, שזו רק התחלתה של קריירה בינלאומית:  "האופציות שלי כאן הן קטנות. אני מתכוונת לאופציות לתפקידים. הרי אף אחד לא באמת מרוויח כסף בקולנוע, זה לא בדיוק הוליווד פה".

 

את המפתח להצלחתה מסכמת בוקשטיין בשתי נקודות:"חוש הישרדותי ואמונה בעצמי". לטענתה אין לה אמונות תפלות הנוגעות למקצוע, אבל היא מקפידה לישון עם הטקסטים מתחת לכרית לפני כל אודישן. היא מאמינה באלוהים, ומקפידה על הכרת תודה לפני כל הצגה או הופעה. "החופש היצירתי שלי, הוא הדבר הכי חשוב לי בחיים", אמרה בוקשטיין בראיון לפני מספר שנים, "חשוב לי יותר להתפתח מאשר להיות עבד. אני מאמינה מאוד בפרנסה וחושבת ששחקנים צריכים להרוויח כסף ולעבוד, אבל אני מאוד מנסה להקשיב לעצמי ולבחור לעשות דברים שונים, ואם אין עבודה אז לכתוב, ללמוד, לנסוע, להכיר ולייצר עבורי הזדמנויות".

 

אניה בוקשטיין

הרעב המקצועי רק הולך וגדל. צילום: אייל נבו

 

בינתיים, הפרק בכיכובה שודר אמש וזכה לתגובות טובות ברשת. בוקשטיין, ששוהה בימים אלה בלוס אנג'לס לצורך פגישות עבודה ואף נצפתה על השטיח האדום בפסטיבל הסרטים היהודי בעיר, צפתה בפרק יחד עם אלונה טל - כוכבת נוספת שעושה חיל מעבר לים, והיתה נרגשת. אך היא לא נחה על זרי הדפנה, וימי אודישנים ארוכים נוספים לפניה. "אני מצפה להפתעות נוספות מהיקום", אמרה. גם אנחנו.

 

וזה קטע מהסצינה המרשימה של בוקשטיין ששודרה בפרק האחרון של משחקי הכס (זהירות, ספוילרים):