לקראת סוף השבוע הגיעה  למרפאה אישה מבוהלת. כבר שנתיים שהיא לוקחת גלולות, והשבוע לראשונה הופיע דימום במהלך החודש, תוך כדי נטילת הגלולות.

 

זה מצב לא נדיר, ולרוב לא מדאיג, אולם תוך כדי שיחה איתה התברר לי שהיא לוקחת את הגלולות בצורה לא נכונה,  ולמעשה מתחילה כל חפיסה באיחור של 4-5 ימים מדי חודש. 

מתי צריך לקחת גלולות?

התחלת השימוש בגלולות נעשית עם התחלת הווסת. צריך לקחת גלולה מדי יום, לא חשוב באיזו שעה אולם כדאי להתרגל לזמן קבוע על מנת לא לשכוח.

 

רוב סוגי הגלולות מגיעים בחפיסות של 21 גלולות – בדיוק לשלושה שבועות. עם סיום חפיסה, יש הפסקת בת שבוע בה לא נוטלים גלולות. תוך יומיים-שלושה מסיום החפיסה הקודמת יופיע דימום ווסתי.

 

את החפיסה הבאה מתחילים ביום השמיני, בלי להתייחס לדימום הווסתי – לרוב עדיין יהיה דימום קל בזמן זה. ההמשך באותה צורה – 21 יום עם גלולות, 7 ימים בלי.

 

בארץ משווקות כמה סוגי גלולות שנלקחות באופן רציף ללא הפסקה. בחפיסה יש 28 גלולות, כאשר ארבעת הגלולות האחרונות בכל חפיסה הן גלולות דמה ללא הורמונים.

 

במקרה כזה יופיע דימום ווסתי תוך כדי נטילת אותן גלולות, אולם יש להמשיך ולקחת מדי יום גלולה לפי הסדר. כשנגמרת חפיסה מתחילים למחרת חדשה.

 

אפשר ומותר לדלג על וסת ולקחת ברציפות שתי חפיסות גלולות או יותר (או במקרה של גלולות 24/4 - לדלג על גלולות הדמה). הווסת אינו הפרשה של "לכלוך", אלא תוצאה של סיום מחזור הורמונלי.

 

 היות שהמחזור ההורמונלי הרגיל מדוכא תחת גלולות, אין ווסת טבעי והדימום המתקבל עם סיום חפיסת גלולות הוא תוצאה של הירידה ברמת ההורמונים.

 

אם לא תהיה ירידה בהורמונים – לא יהיה דימום. עם זאת נטילת הורמונים לפרק זמן ממושך בלי הפסקות לעתים גורמת לדימומים קלים, ומומלץ לעשות הפסקה בת שבוע מדי פעם.

מה מתרחש בגוף בעת לקיחת הגלולה?

הורמונים המופרשים מהמוח פועלים על השחלה, גורמים להתפתחות ביצית ובהמשך לביוץ. התהליך שהשחלה עוברת, מלווה בהפרשת הורמונים המיוצרים בשחלה עצמה – אסטרוגן ופרוגסטרון.

 

ההורמונים המופרשים מהשחלה מעבירים, בין השאר, איתות למוח שהמטרה הושגה ואין צורך בהמשך הגירוי לשחלה. כשאין הריון, השחלה מפסיקה את הפרשת ההורמונים, הירידה ברמתם גורמת לדימום הווסתי – ובמקביל מרמזת למוח שצריך להתחיל מחדש.

 

מרבית הגלולות הקיימות היום בשוק מכילות שני מרכיבים עיקריים – נגזרות של אותם הורמוני שחלה, אסטרוגן ופרוגסטרון.

 

בדומה למה שקורה בגוף באופן טבעי, האסטרוגן והפרוגסטרון מהגלולות מאותתים למוח שאין צורך בהפרשת הורמונים נוספים. 

 

השחלה, בהעדר הגירוי מההורמונים המוחיים, נשארת "רדומה" ולא מייצרת ביציות או הורמונים משלה. כך שהביוץ נמנע הן בגלל העדר התפתחות ביצית בשחלה והן בהעדר ההורמונים מהמוח שגורמים לו.

היתרונות הבריאותיים של הגלולות

מחזור סדיר. הווסת סדיר ביותר היות והוא נגרם כתוצאה מהנטילה הסדירה של הגלולות. לרוב הדימום מועט יחסית, ומלווה בפחות כאבי מחזור.

 

מניעת אנמיה. הגלולה יעילה במניעת אנמיה אצל נשים שנוטות לאיבוד דם רב בווסת, מפחיתה את שכיחות התסמונת הקדם ווסתית ומורידה את הסיכון לדלקת זיהומית באגן.

 

 עור חלק. לחלק מהגלולת השפעה מיטיבה על העור המתבטאת בהפחתת אקנה ושיעור פנים וגוף מוגברים.

 

 מסייעות במניעת מחלות. גלולות מורידות משמעותית הופעה של מחלות שד שפירות ומפחיתות סיכון להופעת ציסטות שחלתיות.

לטווח הארוך, גלולות תורמות לשמירה על צפיפות העצם, ומפחיתות משמעותית את הסיכון לסרטן הרחם והשחלות. 

ישנם מצבים בהם מתן גלולות מהווה חלק מרכזי בטיפול - סינדרום השחלות הפוליציסטיות מתבטא בווסת לא סדיר, אקנה ושיעור יתר. הטיפול בגלולות נותן פתרון לכל התסמינים האלו, וכל עוד הנערה אינה מעונינת בהריון הרי שזהו הטיפול המומלץ. גם נשים עם אנדומטריוזיס, הסובלות בין השאר מכאבי מחזור עזים, ימצאו מזור בנטילה רציפה של גלולות.

תופעות לוואי של גלולות לטווח הקצר

לצד היתרונות, לגלולה כמו לכל תרופה אחרת יש תופעות לוואי.

  •   בחילה.
  •  הכתמות בין ווסתיות.
  •  גודש בשדיים.
  •  שינויים במצב הרוח וירידה בחשק מיני.
  •  עלייה במשקל, בעיקר על רקע צבירת נוזלים. לא שכיח שיש עליה משמעותית במשקל שנגרמה אך ורק מהגלולות, אך מקרים כאלו תוארו.

 

חלק גדול מתופעות הלוואי המופיעות עם התחלת גלולות ייעלם עם המשך השימוש ומומלץ להתאזר בסבלנות ולא להחליף את סוג הגלולה בחודשיים –שלושה הראשונים, אלא אם מדובר במצב שפוגע משמעותית באיכות חיי האישה.

בנטילת תרופות אחרות במקביל לגלולות, יש לקחת בחשבון השפעה הדדית של התרופות זו על זו, שעלולה להפחית יעילות אחת מהן או להיפך – לעכב את פירוקה ולהגביר את השפעתה.

 

תופעות לוואי לטווח הארוך

 השפעה על דרכי המרה. גלולות משפיעות על תפקוד דרכי המרה, ובשנה הראשונה לשימוש יש עליה בשכיחות דלקות בכיס המרה בשל אבנים. לנשים עם מחלה פעילה של הכבד מומלץ לא להשתמש בגלולות עד ההחלמה.

 

כתמי פיגמנטציה. הופעת כתמי פיגמנטציה על הפנים, שהיתה שכיחה בעבר אצל נשים שנוטלות גלולות, נדירה בהרבה היום עם השימוש בגלולות בעלות מינון אסטרוגן נמוך.

 

קרישי דם. אחד הסיכונים, אם כי הנדירים, הוא הסיכון לתופעות הנובעות מעליה בקרישיות הדם – התקף לב, אירוע מוחי פקקת בורידים העמוקים (לרוב ברגליים) או תסחיף ריאתי. זו אחת הסיבות שלנשים מעשנות מעל גיל 35 אסור לקחת גלולות. בכל גיל, נערות ונשים עם נטיה לקרישיות יתר שהוכחה בבדיקות דם מסוימות, אינן יכולות להשתמש בגלולות.

 

למידע נוסף

http://www.bria-obgyn.co.il