עם תיק עבודות שמכיל דמויות כמו המלכה אליזבת', קייטלין ג'נר, מלאלה יוספזאי וג'ון לנון, הצלמת אנני ליבוביץ' אחראית לכמה מהפורטרטים המזוהים בעולם. הצלמת האגדית ישבה לאחרונה לשיחה עם CNN אסיה בעקבות ההשקה המחודשת של השקת התערוכה "נשים" בהונג קונג. ליבוביץ' פתחה את ליבה בנוגע לכמה משיאי הקריירה שלה לאורך השנים מול המגישה כריסטי לו סטאוט.

 

עוד באון לייף:

 

ליבוביץ' חשפה את מחשבותיה בנוגע לצילום מודרני בסוגיות כמו עריכת תמונה ואינסטגרם, ההשקה המחודשת של התערוכה "נשים" ומדוע צילום נשים אינו עדיין חלק מהמודעות הציבורית, דיברה על העבודה עם קייטלין ג'נר לכתבת החשיפה ההיסטורית במגזין "וניטי פייר" ועל הפורטרט הזוגי של ג'ון ויוקו שצילמה שעות ספורות לפני הירצחו של לנון.

 

אז למה בעצם השקת מחדש את התערוכה שלך "נשים"?

"זה נושא שאין לו סוף והוא אף פעם לא "נגמר". זה התחיל ב-99 עם סוזן סונטאג, זה היה ספר, זה היה מופע. בהתחלה התנגדתי כי חשבתי שהנושא רחב מדי, שלא נוכל באמת לפצח אותו וזו הייתה באמת הפתעה עצומה לראות את הגיוון... יכולתי לחשוב על עשרים או שלושים נשים שטיפסו לנו לתוך התודעה..."

 

 

נשים שהן בתודעה הציבורית - מלאלה יוספזאי, אנ סן סו צ'י, שריל סנדברג, אבל יש גם נשים שאנחנו צריכות לדעת עליהן ולא הכרנו. אני מסתכלת על התמונה שצילמת של עובדת רווחה דרום אפריקאית בפרויקט איידס לילדים...איך מצאת אותה?

"כן, דניס. זה היה סיפור של ווג על פרויקט שעוסק באימהות ונשים בהריון, מיזם שמנסה למנוע את העברת נגיף ה-HIV לילדיהן, נותן להן עבודה, מכשיר אותן לגשת לנשים נוספות, לחנך להיזהר מאיידס"

 

"יש לי שאלה על עצמאות כלכלית. הייתה לך תקופה שהגעת קרוב לפשיטת רגל...."

"לא, מעולם לא היה ענין של פשיטת רגל. והחלטתי פשוט לעבוד קשה כדי להיחלץ מהמצב. החלטתי שהשם שלי חשוב מדי ואני לא הולכת לשם. זה היה מצב נוראי. רואה החשבון שלי... הוא עדיין בכלא. הוא היה אדם רע ובאמת האמנתי בו בזמנו, וזה לקח חשוב עבור אמנים. חשבתי שאני אהיה האמן ואני אתן לאנשי הכספים לדאוג בקשר לכסף. זה היה רעיון רע וזו הייתה בעיטה בטוסיק עבורי. לקח כואב".

 

"מאז תחילת הפרויקט הפכת לאם. איך זה שינה את עבודתך?"

"כשאת מתבגרת, כמו שהובטח, זה קשה יותר. הם הופכים למתבגרים. תמיד רציתי ילדים, באתי ממשפחה גדולה אבל האמת שאני לא חושבת שהשתניתי כל כך. אני מאד מודעת לזה שאני אם לשלוש בנות וחשוב לדעתי ליצור דוגמא טובה עבורן ואני עושה זאת דרך עבודתי. אנשים צעירים בימינו מגלים את עצמם באמצעות המצלמות באייפונים. רק כך הם יודעים איך הם נראים"/

 

תוך כמה שנים מסיום לימודייך זכית להישג אדיר והפכת הצלמת הראשית של רולינג סטון.

"לא... רגע.. רולנינג סטון היה אז סמרטוט, אף אחד לא ידע עליו. הוא היה עניין קטן בסאן פרנסיסקו. הם התרגשו כשהופעתי בדלת כי אני אישה והם חשבו שיוכלו לשלם לי הרבה פחות מששילמו לגברים (צוחקת) שזו עדיין בעיה בימינו. גדלנו יחד. השערים שצילמתי עזרו לבנות את תיק העבודות שלי של הפורטרטים".

 

 

צילמת את תמונת השער המפורסמת עם ג'ון ויוקו אונו. היא לבושה לגמרי. הוא ערום ומכורבל לצידה. רגע כל כך אינטימי. איך הייתה העבודה איתם?

"השנים 78 ו-79 היוו את תחילתה של עבודה יותר קונספטואלית על השערים. כשהלכתי לצלם את ג'ון, הוא ויוקו בדיוק סיימו עבודה על פנטזיה זוגית והרומנטיקה הרגישה קצת מתה. על עטיפת התקליט הם מתנשקים וחשבתי לעצמי שרעיון הנשיקה הוא יפהפה ושהרומנטיקה לא מתה. כשהלכתי לדירה שלהם, נאמר לי על ידי הרולינג סטון לצלם אך ורק את ג'ון אבל הוא אמר "את חייבת לארגן שיוקו גם תהיה על השער" אז חשבתי שנצטרך להמציא משהו ממש... דמיינתי אותם מתחבקים אבל ברגע האחרון יוקו לא רצתה להוריד את הבגדים שלה אף על פי שזה היה די טבעי עבורם. התמונה יצאה מאד חזקה. ג'ון עירום מול יוקו הלבושה. באותו יום ג'ון נרצח וזה היה מעניין עבורי להבין שזו הייתה תמונה עם משמעות מסוימת, קרה משהו והמשמעות השתנתה ופתאום זו נשיקת פרידה".

 

******

נעבור משנות השבעים ברולינג סטון לוניטי פייר בשנות השמונים

"זה היה זמן מושלם להיות בשנות השמונים להיות בוניטי פייר"

 

כל הזוהר והנצנצים ממש לפנים 

"כן, יש לי תמונות נהדרות של דונלד טראמפ מהתקופה הזאת. הוא תמיד סגר עסקה עם תמונות משוגעות, מטורפות. בתמונה אחת אשתו בהריון עומדת בביקיני על מדרגות המטוס הפרטי שלו. הם תמיד היו דלק לתמונות מטורפות".

 

והתמונה הפרובוקטיבית של דמי מור? היא עירומה, היא בהריון, היא על השער. ידעת שתהיה לה כזו השפעה?"

"לא. הכרתי את דמי וברוס ויליס ועשינו תמונות אחרות שלה ערומה בהריון עם בתה הראשונה. התמונה הזו הייתה בתה השנייה. בכל הסשן ניסינו לא לצלם מתחת לצוואר ובסוף אמרתי בואו פשוט נצלם אותך עבורך בלבד בהריון וערומה. בזמן שצילמתי את זה תהיתי אם זה באמת לא יכול להיות השער כי היא נראתה יפיפייה. ניסינו למצוא דרכים לכסות אותה... אחרי זה לא ידענו מה להגיד כי לא ידענו מה אנחנו בעצם עושות אבל זה איפשר לנשים להיות יותר פתוחות לגבי הריון כי עד אותה נקודה כשנשים נכנסו להריון הן נסוגו לאיזו פינה ועכשיו פתאום רואים אותן... איזו מחמאה זו עבור התמונה שמחקים אותה!

 

 

צילמת את קייטלין ג'נר במחוך. זה היה ממש ברגע שהיא הציגה עצמה מחדש כאישה, רגע רגיש. איך היה לעבוד איתה?

זה היה יותר מכך. זו הייתה הפעם הראשונה שהיא יצאה לעולם כאישה, עבדתי איתה כדי לגלות איך היא תראה. עד אז, במשך שנים, המראה שלה כולו התמצא בארון, בחדר האמבטיה, בבית. הסתכלנו על התמונות יחד והיא אהבה את המראה של אנג'לינה ג'ולי. היא הייתה שקטה ביום הראשון אבל ביום השני היא כבר הייתה בתנועה, אחרי הכל היא אלופה אולימפית".

 

אחד מהשערים החדשים שלך מציג את איימי שומר כנערת פין אפ - בטח היה לך ממש כיף על הסט איתה

היא גאון. כן, זו פארודיה על השער של וניטי פייר וזה לא אמור להילקח ברצינות. היא מפתיעה אותי, היא אוהבת להצטלם והיא באמת מבינה את המצלמה ומודעת לה, היא כמעט אקסביציוניסטית"

 

אבל היום יש כל כך הרבה פוטושופ ועיבוד תמונה וזה מעודד ראיה לא מציאותית של מה הוא יופי ומה הוא אמור להיות...

"היום זה חלק מהעבודה. אנחנו מצלמים במצלמה דיגיטלית ואני שונאת את המילה "ריטוש" אבל זה כלי, חלק מהעבודה. אם זה כבר לא נראה כמו האדם שצילמת זה שגוי ולגמרי אסור לעשות את זה. שומר משחקת עם הגבול ואומרת, אל תגרמו לי להראות כמו מי שאני לא. אני מאמינה שאנשים צריכים להראות כמו שהם נראים. זה מצחיק כי עם קייטלין, עבדתי קשה שלא יהיה ריטוש כדי שידעו שזו היא וככה היא נראית אבל זה כן נראה כמו ריטוש כי היו הרבה ניתוחים פלסטיים בפנים, מישהו בנה את הפנים האלו. אצל משפחת קרדשיאן אני אף פעם לא יודעת מה אמיתי ומה לא".

 

צילמת את קים וקניה לשער של ווג הם מומחים במדיה דיגיטלית. הם לא צריכים את המדיה הישנה. כצלמת דיוקנאות, מה את מרגישה שאת יכולה לתת שהם לא יכולים לעשות בבית?
"לצלם תמיד תהיה נקודת מבט וכיוון וזה יהיה שונה מאיך שהם רואים את עצמם. יש מקום להכל".

 

את לא באינסטגרם.

"אני מרגישה שאני כל כך עסוקה עם ילדי ועם העבודה ואם אני אעלה חשבון, אחוש חובה לתחזק את זה אבל מי יודע? אולי בעתיד".

 

** התרגום נעשה על ידי אתר און לייף ובאחריותו