זה לא סוד שעבודות משרדיות או כל ישיבה ממושכת מול מסך גורמת לנזקים משמעותיים לבריאות שלנו – למרות שרוב מי שמתפרנס מעבודה מול מחשב (וגם שפחתכן הנאמנה) מעדיף להדחיק את העובדה הזו לטובת שלום חשבון הבנק. ואמנם יתכן שבקרוב נוכל להפסיק להדחיק לטובת פיתרון ממשי של הבעיה הזו: מסתבר שכל מה שצריך כדי לצמצם את ההשפעות השליליות של היומיום במשרד הוא פשוט ללכת.

 

עוד באון לייף:

 

שעה אחת בלבד של פעילות פיזית מתונה מדי יום תספיק כדי למחוק את האפקט הקטלני של שמונה שעות ישיבה מאחורי שולחן משרדי או צפייה בטלוויזיה – כך טוען מחקר חדש שהתפרסם בכתב העט הרפואי הוותיק The Lancet. "מצאנו ששעה אחת או יותר של פעילות גופנית קלה מבטלת את הקשר בין כמות שעות הישיבה לבין מוות מוקדם", אומר החוקר שהוביל את המחקר, פרופסור אולף אוקלונד מאוניבסיטת קמברידג' ובית הספר הנורווגי למדעי הספורט.

 

שעת הליכה ביום מוציאה אתכם מקבוצת הסיכון

שעת הליכה ביום היא כל מה שצריך כדי לצאת מקבוצת הסיכון. צילום: Shutterstock

 

זוהי הבשורה החיובית של המחקר הזה, שבחלקו הראשון מאשש את החששות שכולנו מנסים להדחיק: ישיבה מול מסך למשך יותר מ-8 שעות ביום מעלה באופן משמעותי את הסיכוי למות בגיל צעיר. החוקרים אספו נתונים על מיליון גברים ונשים, רובם מארה"ב, אירופה ואוסטרליה ומעל גיל 45, שבחלקם היו פעילים 60-75 דקות ביום ובחלקם העידו על פעילות של פחות מחמש דקות. בין הנחקרים היו עשרות אלפי עובדים משרדיים, להם יש סבירות גבוהה יותר ב-60% מאנשים פעילים יותר למות מוקדם – הסיבות המובילות הן מחלות לב וכלי דם וסרטן.

 

אולם החוקרים מצאו ששעת פעילות גופנית מתונה, כמו הליכה או רכיבה על אופניים, יכולה ממש לבטל את הבעיה הזו ולהוציא את העובדים המשרדיים מקבוצת הסיכון. "לא צריך לעשות ממש ספורט, לא צריך ללכת לחדר כושר, אפשר להסתפק בהליכה נמרצת", אומר פרופסור אוקלונד. "זה יכול להיות בכל שעה ביום, ואפשר גם לפצל את זמן הפעילות לאורך היום – אבל חשוב להקפיד שהיא תימשך לפחות שעה".  

 

שעת הליכה ביום

מספיק ללכת קצת יותר מהר בדרך למשרד. צילום: Shutterstock

 

דבר נוסף שעולה מן המחקר הוא שרצוי ואף מומלץ לקחת הפסקות קצרות מהישיבה מול המסך במהלך שעות העבודה. הפסקה לארוחת צהריים שלא מול המחשב, או אפילו ביקור קצר במטבחון למים או לקפה, הם דברים שיכולים לעזור בהפחתת הסכנות של ישיבה ממושכת. "קחו הפסקה של חמש דקות בכל שעה, קפצו למשרד ליד, עלו במדרגות למכונת הקפה, לכו אפילו למדפסת", אומר פרופסור אוקלונד. "שלבו את הפעילות הגופנית ביומיום שלכם. אם זה אפשרי, נסו ללכת בדרך לעבודה או לרכב על אופניים". אז נכון, קשה לצאת מתחומי המזגן לזמן ממושך מתוך בחירה, אבל נראה שההזעה הקלה פשוט שווה את זה.