כפי שכבר כתבתי, לפני הלידה הראשונה שלי לא חשבתי בכלל על הכנה להנקה. תכננתי להניק, וחשבתי לעצמי שזה חלק טבעי מלהיות אמא, ולכן הכל אמור להיות בסדר. מה גם שידעתי שיש יועצות הנקה בבית החולים וחשבתי לעצמי שבמקרה של בעיה פשוט אבקש עזרה, לכן הופתעתי ממש מהאינטנסיביות של ההנקה, ומהקשיים שנתקלתי בהם בדרך, ובמיוחד מכך שבמשך כל ימי האשפוז שלי לא פגשתי אפילו יועצת אחת.

בעבודתי כמדריכת הנקה הבנתי למה נשים זקוקות לעזרה בהנקה, לא לכל הנשים הזדמן לראות את האמהות והאחיות שלהן מניקות באופן יומיומי, לא כולן יודעות איך בדיוק מניקים ומה בדיוק עושים. נכון שהנקה היא דבר טבעי, אבל הביצוע שלה, עבור רוב הנשים, הוא כבר מזמן לא חלק מהחיים הבוגרים לפני הלידה. בעצם גם לידה היא דבר טבעי, ועדיין אף אחת לא מנסה ללדת לבד.

אם בחרת להניק, ההנקה היא חלק עיקרי מהטיפול בתינוק בימים הראשונים לאחר הלידה, מכיוון שהקיבה של התינוק בימים הראשונים לאחר הלידה יכולה להכיל רק כמות קטנה מאוד של קולוסטרום (ככה קוראים לחלב הראשוני) בכל הנקה. בהתאמה לכך, גם הכמות שמיוצרת אצלנו היא קטנה מאד (1-2 כפיות בהנקות הראשונות). נוסף לכך, מכיוון שחלב אם הוא טבעי ומותאם לתינוק, הוא מתעכל בקלות ובמהירות. המשמעות של כל אלה היא, שהרבה תינוקות יהיו שוב רעבים כבר כשעה וחצי אחרי ההנקה הקודמת. גם בלילה. אם תוסיפי לכך את העובדה שיש תינוקות שלוקח להם בהתחלה הרבה זמן לסיים הנקה – את עשויה להרגיש שאת מניקה ממש ללא הפסקה.

עלולים להיות כל מיני קשיים בהנקה, למשל: שהתינוק לא נצמד טוב לשד ומחליק ממנו, או שהוא נצמד אבל לא יונק באופן אפקטיבי ורק מוצץ במשך המון זמן (לא רואים בליעות בגרון), קושי נוסף יכול להיות שהוא יונק אבל מכאיב לך בכל מציצה ומציצה ואת יושבת וחורקת שיניים בכל הנקה. או יכול להיות מצב, שבכל פעם שתרחיקי אותו מהשד הוא יבכה ולא תדעי אם יש בעיה בהנקה או שתינוקך פשוט צריך את המגע שלך. קשיים כאלה לאורך כל היום ולפתע תביני שאת צריכה עזרה, כאן ועכשיו.

לכאורה, נשמע הכי הגיוני שבמחלקה בבית חולים, שהוקמה למטרה אחת בלבד – יולדות ויילודים – תמיכה בהנקה תהיה חלק אינטגרלי מהשירות. שכל יולדת תוכל להתייעץ עם יועצת בנחת בכל הנקה והנקה. אז אולי זה המצב הרצוי, אבל זה בהחלט לא המצוי. בפועל, ברוב בתי החולים בארץ, יש מעט יועצות, לעיתים הן עובדות במשרה חלקית  (כלומר בלילה ולעיתים בערב אין יועצת) ולעיתים הן רק מבצעות הדרכות קבוצתיות. המשמעות היא, שאם תזדקקי לעזרה בנושא ייתכן כי לא תמצאי אותה, או שתפגשי בכל פעם יועצת אחרת ולעיתים, מי שתנסה לעזור לך תהיה אחות שלא למדה על הנקה, וההנחיות שלה רק יבלבלו אותך.

לפי סקר שערך משרד הבריאות ב-2012, רק 45% מהיולדות קיבלו הדרכה פרטנית בבית החולים.

אז איך את יכולה להתכונן בכל זאת?

  • לעשות הכנה להנקה בקבוצה או באופן פרטני ולבקש לשים דגש על קשיים אפשריים בימים הראשונים.
  • לקרוא וללמוד על הנקה ברשת, יש המון מידע וסרטונים, קראי גם את הטיפים הקודמים בסדרה הזו, הקישורים בתחילת הכתבה.
  • להגיע ללידה עם טלפונים של יועצות הנקה שכבר מכירות אותך, כדי שתוכלי להתקשר אליהן אם יהיה קושי. לא כדאי לדחות את זה לשחרור מהאשפוז כי במצב כזה לעיתים, הטעויות שנוצרו בניהול ההנקה כבר גרמו לירידה בייצור החלב, ונדרשת תוכנית עבודה מאומצת כדי לתקן זאת.
  • לוודא שבבית החולים בו את מתכננת ללדת מאפשרים להזמין יועצת הנקה חיצונית. (טיפ קטן אוף דה רקורד: במידה ולא, תמיד תוכלי לבקש ממנה שתגיע כאורחת בשעות הביקור).

ומה את יכולה לעשות אם נתקלת בקשיים, עד שתגיע היועצת?

  • הישארי כמה שיותר עם תינוקך, כדי שלא תפספסי בקשות להנקה, יהיה יותר קל לנסות להניק אותו בסימנים הראשונים לרעב.

  • הניחי את תינוקך עלייך "עור לעור" – כלומר, הוא לבוש רק בחיתול על בטנך וחזך החשופים, השעני אחורה (ניתן לכוונן את מיטת בית החולים), ונוחו ביחד. חשוב מאוד לעשות זאת לאחר שדאגת להגן עליו מנפילה במקרה שתירדמי – למשל, באמצעות מנשא, כרית הנקה גדולה, נחשוש או סגירת הבגד שלך מעליו. מחקרים הוכיחו שלמגע הפשוט הזה של "עור לעור" יש אפקט מרפא והוא מהווה תרופת קסם לקשיים רבים. לעיתים בתנוחה זו הוא לפתע יראה סימנים של רצון לינוק, ואף יצליח להגיע לבד לשד ולינוק נכון. שימי לב, אם תינוקך נולד במשקל נמוך צריך להיזהר שלא יאבד חום גוף כאשר הוא נמצא ללא בגדים.
  • סחטי חלב מהשד ותני אותו לתינוקך – הסחיטה מבוצעת באופן ידני ולא בשאיבה שפחות מתאימה בימים הראשונים, ומתן החלב לתינוקך מבוצע בעזרת מזרק, כפית או כוסית, כך. חשוב לא לשפוך חלב לפה התינוק, אלא לתת לו להוביל או לטפטף ממש קצת בכל פעם (יש להשתמש בכלים סטריליים או לשפוך עליהם מים רותחים). תינוקך צריך ביממה הראשונה לחייו 5-10 מ"ל בארוחה (8-12 פעמים ביממה), ביום השני כ20 מ"ל ובשלישי כ-30 מ"ל.
  • חשוב ללמוד לפני הלידה איך סוחטים חלב (לדוגמא במפגש הכנה להנקה), וחשוב לדעת שלא תמיד זה מצליח, זה תלוי במבנה השד. אם זה מצליח לך, זה יכול להיות פתרון נפלא עד שתגיע העזרה.

נכתב ע"י אליענה עובדיה – מדריכת הנקה מוסמכת

ומה בכתבה הבאה? בהרבה תינוקיות מנחים להניק כל 3 שעות, האם זו הנחייה נכונה?