הרגע בו מבשרים לך שאובחן אצלך סרטן שד הוא ללא ספק רגע טראומטי. אבל שרה ווייט, מורה לחינוך מיוחד בוירג'יניה המערבית, סירבה לתת לכאב לכבות את רוחה. באוקטובר 2015, אחרי שאובחנה עם סרטן בשלב ה-4 שהוציא גרורות לחזה, לעמוד השדרה ולריאות שלה ושנתיים אחרי שעברה כריתת שדיים, ווייט עשתה מעשה בלתי צפוי ונועז: היא נרשמה לתחרות יופי. ונחשו מה? היא גם ניצחה,

 

 

בעקבות המחלה הגשמתי חלום

יאנה דרום עברה כריתת שד בגיל 28, וגילתה שבשוק האופנה מתעלמים לחלוטין מהנשים במצבה. היא החליטה לתקן את העוול בכוחות עצמה

יאנה דרום חנות לחולות סרטן שד

לכתבה המלאה

 

ווייט בת ה-36 הוכתרה כמיס וירג'יניה המערבית ובחודש שעבר התחרתה גם על תואר מיס ארה"ב. ולמרות שהיא מממשת את חלום ילדותה, מה שבאמת הניע אותה להיכנס לתחרות היה דווקא הרצון להוות דוגמא ולהעלות מודעות למחלה שתקפה אותה. היא מודעת היטב לפלטפורמה שמאפשרת לה לקדם את המודעות לסרטן השד ולחנך אנשים להילחם בו, וזו בדיוק הנקודה. "אחת הסיבות שנכנסתי לתחרות היתה כמובן לקבל משהו להתמקד בו, אבל סיבה נוספת היתה שאם הייתי עומדת ברחוב בלי סרט או כתר והייתי מדברת על בדיקות עצמיות ומודעות לסרטן, הייתי זוכה לשני אנשים שיקשיבו לי, אולי חמישה. אבל בזכות הסרט אנשים עוקבים אחריי, ומקשיבים לי".

 

מלכת היופי של וירג'יניה משתמשת בפלטפורמה הזו כדי לקדם הצעת חוק במדינה לשיפור רמת הטיפול בחולות וחולים עם צורות אגרסיביות של סרטן השד, להגדיל את סיבסוד הממוגרמות לנשים ברמת סיכון גבוהה, ולמנוע מקטינים להשתמש במיטות שיזוף.

 

שרה ווייט, מלכת יופי וגיבורה על סרטן השד

שרה ווייט, מלכת היופי של וירג'יניה המערבית. מתוך הפייסבוק של וויט

 

מעבר לכך, ווייט רצתה להוות דוגמא לשני ילדיה – אחד מהם נולד חצי שנה לפני שהאם נודעה לסרטן שבגופה. "אני מנסה ללמוד את ילדיי שלא משנה מה יקרה – דברים טובים ורעים קורים, יש מנצחים ויש מפסידים, יש אנשים שמקבלים סרטן, אחרים לא מקבלים סרטן – זה חלק מהחיים", אומרת ווייט. "אני מקווה שעם הגישה הזו ובכך שאני מתנהגת כפי שאני מתנהגת, אני מלמדת את הילדים שלי להיות חזקים".

 

סיבה נוספת שגרמה לווייט להיכנס לתחרות היתה פשוט כדי לקדם את הביטחון העצמי שלה, שבדומה לחולות נוספות שמאבדות את דימוי גופן תוך כדי ההתמודדות עם המחלה, כנראה נדרש לחיזוק אינטנסיבי במהלכה. היא הולכת לפי המוטו שכשאת נראית טוב, את מרגישה טוב יותר – ולמעשה, ווייט מתנדבת על בסיס חודשי בתוכנית הקרויה על שם המוטו הזה של העמותה האמריקנית לסרטן. היא מלמדת חולות אחרות שיטות איפור, טיפוח וסטייל כמו עיצוב גבות וקשירת צעיפים.

 

ביטחון עצמי מדבק

היא ללא ספק אישה יפהפיה, אך הנחישות האדירה שלה והיופי הפנימי הם אלו שעזרו לווייט להרוויח את התואר שלה כמיס וירג'יניה. "היא באמת לא נותנת למחלה שלה לעצור מבעדה או לעכב אותה", אומרת מנהלת תחרות היופי הארצית תמי ג'ונס. "היא מילאה את הבמה בחן, נינוחות ואלגנטיות. הגישה והסיבולת של שרה היא נפלאה – מלכה אמיתית".

 

לאן שלא ייקח אותה התואר שלה כמלכת יופי וכמה שתיארך הקריירה שלה ככזו, היא יודעת שזוהי הרוח שלה שהופכת אותה למנצחת אמיתית – וההשראה שלה. "אני לא חייבת לשכב ולמות", היא אומרת על האבחנה שלה. "יכולתי להיכנס למרפאה בקליבלנד בפיג'מה שלי, להיראות כמו המוות ולהרגיש כמו המוות, או שיכולתי לשים את הפיאה שלי, הג'ינס שלי, הסנדלים של מייקל קורס והליפסטיק".

 

שרה ווייט מלכת היופי של וירג'יניה מנצחת את סרטן השד

"יכולתי להיראות ולהרגיש כמו המוות, ויכולתי לשים ג'ינס וליפסטיק". מתוך הפייסבוק של ווייט

 

נדמה שהביטחון העצמי של ווייט הוא מדבק. "אני מגיעה לתוכנית ההתנדבות עם הפיאה שלי ושם אני מורידה אותה. כשאני מראה להן את זה, הרווחה שעולה על הפנים שלהן היא לא תאומן". כן, כמובן, גם היא רק בן אדם, וגם היא מודה שנכנסה לדיכאון כשהאבחנה הגיעה באוקטובר, אחרי ששנתיים קודם לכן אובחנה לראשונה עם הסרטן ונאבקה איתו בניתוחים וטיפולים אינטנסיביים.

 

ווייט נאבקת בסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים (טריפל נגטיב/TNBC), שנוטה להיות אגרסיבי יותר מסוגי סרטן אחרים ולהוביל לסיכויים פחותים יותר לשרוד. סרטן טריפל נגטיב הוא גם ברמה גבוהה יותר מסוגים אחרים, כלומר גורם ליותר תאים סרטניים בגוף, ולא מגיב לטיפולי הכימותרפיה ההורמונליים הנפוצים. בין 10%-20% מהנשים שמאובחנות עם סרטן שד מקבלות את האבחנה לסרטן מהסוג האלים הזה, TNBC.

 

אבל ווייט לא מסתכלת ולא מעוניינת לשמוע על המספרים. כשהרופא אמר לה שאם הכימותרפיה תפסיק לעבוד יהיו לה שנתיים עד חמש שנים לחיות, היא סירבה לתת לפרוגנוזה להגדיר אותה ולעצור מבעדה. "הרופא הציג אותי כסטטיסטיקה, ואני לא סטטיסטיקה. אני בן אדם".

 

מלכת יופי שניצחה את סרטן השד

הביטחון העצמי שלה מדבק ומחזק חולות אחרות. מתוך הפייסבוק של ווייט

 

וכפי שזה נראה כעת, הביטחון העצמי שלה הפך לנבואה שמגשימה את עצמה. ווייט משתתפת בניסוי קליני, בו היא מקבלת תרופה שמבודדת והורגת את התאים הסרטניים בעוד שהתאים הבריאים נשארים במקומם. עד כה, הגוף שלה הגיב באופן מדהים. "ראינו היעלמות כמעט מושלמת של הנגעים בעצמות שלה, בחזה ובריאות. זה ממש עובד בשבילה עכשיו", אומר הדוקטור ג'יים אברהם, מנהל התוכנית לסרטן השד במרפאה בקליבלנד והרופא שלה. לפעמים נדמה שהשם שיצא לקארמה ככלבה הוא ממש לא מוצדק.