היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה למשרד הדתות לפעול כך שמספר הנשים המועסקות במועצות הדתיות יעמוד על לפחות 30%. לאחר שנים בהן פעלנו בחדו"ש (חופש, דת ושוויון) מול רשויות המדינה לייצוג הולם של נשים במועצות הדתיות הגיע צעד מהפכני וחשוב זה. 
ב 40- השנים הראשונות למדינה לא נבחרה אף אישה למועצה הדתית. האישה הראשונה לתפקיד הייתה לאה שקדיאל שנבחרה ב1986 למועצה הדתית בירוחם. שר הדתות דאז, זבולון המר ז"ל מהמפד"ל, סרב לאשר את המינוי, אך ב-1988 קבע בג"צ שאין להפלות נשים בבחירת ההרכבים ושקדיאל הפכה לאישה הראשונה שמכהנת במועצה דתית.
 
אלא שתחקיר שערכה חדו"ש ב2011 העלה שיותר מ-20 שנה לאחר בג"צ שקדיאל, רק כ-5 אחוזים מחברי המועצות הדתיות הן נשים. מאבקי דת מנומקים לעיתים קרובות בטענות הלכתיות. אך במקרה זה אין מחלוקת שאין כל מניעה הלכתית למינוי נשים למועצות דתיות. בניגוד לתפקידי רבנים ודיינים שפוסקים בענייני הלכה, מדובר במוסד מנהלי במדינה שבה נשים עמדו כבר בראש כל שלושת הרשויות. בתגובה לפניית חדו"ש אף הביע השר לשירותי דת דאז, יצחק כהן מש"ס, תמיכה בשילוב נשים בהרכבים וציין שזו גם עמדתו של מנהיג ש"ס המנוח הרב עובדיה יוסף. 
 
לאחר הבחירות לרשויות המקומיות ב2013 פנתה חדו"ש לסגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן ודרשה ממנו להקפיד על מינוי נשים למועצות דתיות בהיקף ראוי. בן דהן התחייב שיפעל למינוי אישה אחת לפחות בכל מועצה דתית ואף עיגן זאת בחוזר מנכ"ל. זה אומנם הרבה פחות מהרצוי, אבל בהחלט שיפור לעומת המצב הקודם. עם זאת, נוצרה התייחסות לתקנה כאל חובה פורמאלית שיש לסמן לידה וי ולא כאל הליך מהותי לשילוב נשים שמחייב שוויון בכמות ומינוי נשים בכירות. אומנם הייתה התקדמות משמעותית ואכן מונו בקדנציה האחרונה 49 חברות מועצה (שיא של נשים המכהנות במועצות דתיות), אולם לצערנו עדיין ב85% מהמועצות שמונו יש רק אישה אחת והשר לשירותי דת לא מינה אף יושבת ראש.
 
כאמור בעקבות הנחיית היועמ"ש, יחול בזמן הקרוב שינוי מבורך ונשים שיכהנו במועצות לא יהיו לבד מול ממסד גברי. כתוצאה מהשינוי בהרכב הכוחות נשים יוכלו להיבחר לתפקיד יושבת ראש המועצה ולתפקידים בכירים נוספים. אך שאלה נוספת שצריכה להיות על הפרק ולא ניתן לה מענה בהנחיותיו של היועמ"ש היא לגבי תפקיד הממונה במועצה הדתית: 
 
בעשרות ישובים פועלים מזה שנים רבות ממונים שתפקידם הוא למלא את מקומה של מועצה דתית עד שזו תבחר. לפי הפרשנות המשפטית לחוק אין סמכות להחליף ממונים אלה. מצב זה אינו רק בלתי סביר לכשלעצמו, אלא שהוא מהווה עתה נימוק לאי מינוי נשים לתפקידי ממונה במועצות דתיות. כך שעם כל הסיפוק בעינינו על הנחיתו של היועמ"ש, הדרישה למנות נשים לתפקידי ממונות על מועצות דתיות שאין בהן הרכב חשובה לא פחות מהדרישה לשלב נשים בהרכבי המועצות. 
 
המאבק שלנו ימשך עד שכל התפקידים במועצות הדתיות, כולל תפקידי יושבות ראש, ממונות וחשבות יהיו פתוחים בפני נשים. אנחנו נעקוב ונוודא שבכל הרכב חדש ההחלטה תיושם, כמו שעקבנו בשבע השנים האחרונות בדרך להישג החשוב. 
 
**הרב עו"ד אורי רגב הוא מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון