בחנוכה הקרוב נשוב ונראה על הבמות את שולה חן, והפעם זה יקרה במחזמר "אופס הילדות התכווצו", לצד ציפי שביט, יובל המבולבל ומיכל הקטנה. הדור הצעיר שיגיע לצפות במחזמר אולי לא יתרגש כמו הוריו ואפילו סביו, שיזכו שוב להיזכר בערגה באחת הזמרות היותר מופלאות שיש לנו כאן בארץ, שיצאה משורותיה של להקת הנח"ל המפורסמת בימי הזוהר האלמותיים שלה. אלא שבמקרה הזה, התפקיד הזה לא נחת עליה סתם כך, וקדמה לו יוזמה שקודמה באתרYNET  ומקורה בפוסט שהפך להודעה ויראלית בה נכתב "רוצים את שולה חן בחזרה על הבמה". אבל רגע לפני שנספר על כוחה של הרשת החברתית ועל השתלשלות המאורעות מאז פרסום הידיעה בתחילת השבוע, נחזיר את הגלגלים מעט לאחור כדי להשלים פערים לדור הקוראים שלא ידע את יוסף. הו, כמה חבל.

 

עוד באון לייף:

 

 

תנו עבודה לאמנים ותיקים. הפוסט שהחזיר את שולה חן לבמות. צילום מסך: פייסבוק

 

את חן (69) מכירים כיום בעיקר כשחקנית בזכות הופעותיה בסדרה "פלורנטין", "שמש", וכמובן כשגילמה את אמו של רן דנקר ב"השיר שלנו". זו אולי תעודת עניות לסדרי העדיפויות של התרבות הישראלית או שמא לא רק בישראליות עסקינן כמו בצורך של ההווי התרבותי שלנו לנוע כל הזמן אל עבר המיינסטרים והטרנד, ולדחוק הצידה את השורשים מהם צמחה תרבות ענפה כמעט מאפס. עם כל הכבוד ויש כבוד עצום לפועלה בתיאטרון ובטלוויזיה של חן כשחקנית נהדרת, נעשה לדעתי קצת עוול כששוכחים לה את שיא הקריירה המוסיקלית בשנות השישים והשבעים ככוכבת הגדולה של להקת הנח"ל (אך לא רק, ומיד נגיע לכך).

 

כן, הזמרת שקולה מהדהד מאחורי "ישנן בנות", "אחד חולמני", "הוא לא כל כך חכם" שאתם מזמזמים בעיניים עצומות. ובעצם, במחשבה שנייה המילה שיא יכולה להעליב וזו חלילה לא הכוונה, אז אני אקח אותה בחזרה - שולה חן היא אייקון תרבות שיהיה תמיד בשיאו. כי כך זה קורה בהיכלי התהילה של התרבות ברחבי העולם, וכך זה צריך להיות גם כאן אצלנו.

 

את הקריירה המוסיקלית המופלאה שלה אחרי תקופת להקת הנח"ל אנחנו משום מה מתעקשים לשכוח, כי שוב - סדרי עדיפויות וטרנדים לא נשענים תמיד על איכות כמו על פופולריות. אלא שאין לי ספק כי לו היתה שולה חן זמרת אמריקאית היא היתה הופכת לאייקון מוסיקלי בסדר גודל של בת' מידלר לא פחות ולא יותר. בתקליט הבכורה שלה שיצא בשנת 1969 ונקרא בפשטות "שלכם, שולה חן" התגלתה חן לא רק כזמרת להיטי פופ של להקות צבאיות, אלא גם כבעלת קול ייחודי (השוו אותה בזמנו למריאן פייתפול ובצדק). יעידו על כך גרסאות כיסוי נפלאות של  as tears go byשל פייתפול, שתרגם עבורה אריק איינשטיין. ו"סאנדי מורנינג" שהפך בתרגומו של אבי קורן ל"בוא הביתה" (עכשיו זה נשמע לכם מוכר הא?).

 

שולה חן בגרסת להקת הנח"ל. צילום מסך (מתוך: "שיר המשויכים")

 

חן היתה ברת מזל, וכשיצאה מהלהקה הצבאית אל החיים האמיתיים שבחוץ היא גילתה שהעולם הקשוח של השואו ביזנס ממתין לה ואף מוכן להילחם עליה. גיורא גודיק ופשנל, שני מפיקי העל הגדולים של עולם הבידור והתיאטרון באותם הימים רבו על חן, וניסו לשכנע אותה להצטרף להפקות הענק המתוכננות. חן, עשתה לטענתה את הבחירה הטובה כשבסופו של דבר חתמה עם גודיק וכיכבה במשך כ 300 הצגות בלהיט "איי לייק מייק". "כתבו עליי בעיתון שאני גונבת את ההצגה" אמרה השחקנית בראיון תחת השם: "קבלתי מכתבים מילדות בנות 12, היתה סביבי הערצה מטורפת". חן מספרת שחשה כוכבת בפעם הראשונה ששמעה את שמה ברדיו "שמו שיר של להקת הנח"ל ואמרו את שמי לצד שמו של טוביה צפיר. אז ידעתי שעשיתי את זה".

 

בתחילת שנות השמונים בו עידן הפופ השתלט על כל חלקה טובה בתרבות הישראלית, מצאו את עצמם אמנים נחשבים ומוסיקאים גדולים עושים סוג של פניית פרסה לעבר קהל הילדים. עידן הטלוויזיה החינוכית, ועידן הפסטיבלים והפסטיגלים פרץ לתודעה. את השיר "אמא" (הו אמא, חבקיני חזק) אין ילד שיצליח אי פעם להוציא מהסיסטם הנוסטלגי שלו, שירו של שייקה פייקוב הוא זה שזיכה אותה במקום הראשון בפסטיבל שירי הילדים ומשם הדרך לעולם הזאטוטים נסללה. היו כמובן תחנות רבות בדרך: "בלי סודות", "זהו זה", קדם אירוויזיון- שהיתה תחנה כמעט הכרחית לכל אמן שרצה לשרוד בשנות השמונים, ומחזות זמר כזורבה היווני ושלגייה.

 

כך נסללה הדרך לעולם הילדים. שולה חן (מתוך: החינוכית)

 

שנת 1981 היתה טובה עבור חן שקבלה חוזה הקלטות נחשב מ CBS לצד אמנים בסדר גודל של חווה אלברשטיין, אריק איינשטיין ושלום חנוך. בשנה לאחר מכן היא מספרת, קרה משהו והכל נעצר. במונחים של תרבות ישראלית עדיין ראינו את חן מככבת בסרטים וסדרות ועל בימות התיאטרון, אך נדמה כי במונחים של תהילת העבר הגדולה הזמנים השתנו, ולא באשמתה. לפני מספר חודשים, כשצוינו בדיוק 50 שנה ללהקת הנח"ל האלמותית, שחררה לרדיו חן שיר חדש בשם "תם ונשלם", השיר נולד בעקבות השתתפות בתכנית "קול מן העבר" עם איריס קול. המוזיקאי שלומי וינברגר הציע לכתוב לה שיר חדש. חבר אליהם אבי קורן, שותפה הוותיק ובעלה לשעבר של חן שכתב לה את "בוא הביתה".

 

תנו לה לחזור לבמות, לא בשבילה - בשבילנו. שולה חן (צילום: ויקיפדיה)

 

מה קרה לשיר? ככל הנראה נעלם בים הרצועות שלא נכנסו לפלייליסט של הדור שמכיר רק את ריהאנה. אלא שביום ראשון האחרון התברר כי חן, אמנם לא רעבה ללחם אך רעבה לבמה. הקמפיין שנועד להחזיר אותה לתודעה הציבורית הותיר אותה נבוכה אך נרגשת.

 

"אני לא רוצה להצטייר כמסכנה, כי אני לא" התעקשה לומר, אך לא הסתירה את תשוקתה העזה לחזור למקום ממנו צמחה, לייעוד שלה. המפיק מאור מימון שראה את הקמפיין הציע לה מיד עבודה במחזמר החדש. אלא שאמנם הסיפור הזה הסתיים בהאפי אנד אבל אנחנו שוכחים כי מלבד חן ישנם אמנים רבים וגדולים שבזכותם נבנתה כאן תרבות במדינה הצעירה ומוכת המלחמות שלנו. אז אם גם אתם מתגעגעים, תנו בבקשה עבודה לאמנים ותיקים. מגיע להם ובעיקר מגיע לנו.