בחשאיות, תחת עיניהן הבוחנות של משמרות המהפכה, הקימה העיתונאית האיראנית מסיח עלינז'אד את עמוד הפייסבוק 'החופש החשאי שלי', שם היא מעודדת נשים איראניות להעלות תמונות שלהן בלי חיג'אב. למרות ההתנגדות הגלויה של המשטר באיראן, העמוד הפך לוויראלי בכל העולם, ולאחרונה אף עבר את רף המיליון לייקים.

"מעולם לא העלבתי או פגעתי במישהו. אז אני מבקשת מכולם לעשות כמוני. אל תפגעו בי ואל תעליבו אותי. בבקשה כבדו את הדרך בה אנחנו רוצות לחיות": כך נכתב באחד הפוסטים שעלו לאחרונה לעמוד הפייסבוק my stealthy freedom , בליווי תמונה של אשה איראנית קצוצת שיער, בלי רעלה. "תפקידנו להיות חזקות ולא לחשוש מצעדי משמרות המהפכה", נכתב בפוסט נוסף, המלווה בתמונה של שתי נשים מחובקות במקום ציבורי, כשהחיג'אב שלהן נח בקלילות על צווארן. נשים רבות מעלות תמונות של עצמן בלי חיג'אב על הראש, בדרך כלל מוחזק בידיהן מתעופף ברוח, עוטף את צווארן או אפילו רק יושב על השולחן לצידן. רק לא על הראש.

עמוד הפייסבוק האיראני נגד חיג'אב

העמוד הוקם בשנת 2014 על ידי עלינז'אד הידועה בעמדתה הביקורתית והעוינת כלפי המשטר האיראני, עמדה שהובילה אותה לגלות בלונדון, שם היא חיה בימים אלו. בשנת 2015, קיבלה עלינז'אד את פרס זכויות הנשים בז'נבה על כך ש"השמיעה את קולן של הנשים באיראן הקוראות לזכויות בסיסיות, חופש ושוויון". פעילותה הפוליטית של עלינז'אד היא חלק מתהליך רחב של התנגדות הולכת וגוברת למשטר ושל דרישת שוויון מלא לנשים באיראן.

מאז המהפכה האיראנית בשנת 1979, כל אשה איראנית מעל גיל 7, מחויבת לחבוש חיג'אב או כיסוי ראש במקומות הציבוריים. לא משנה אם היא אשה דתייה אשר בוחרת לעטות חיג'אב מרצונה החופשי או אתאיסטית גמורה שהמרחק בינה לבין הדת הוא כמו המרחק בין החידקל למיסיסיפי, כולן מוצאות את עצמן תחת כיסוי ראש. בנוסף לחיג'אב, על האשה להיות מכוסה לחלוטין וללבוש בגדים רפויים, שלא יתנו לסובבים אותה שום מקום לדמיון. אם יש לך זמן פנוי ובידך דרכון זר ותחפוץ נפשך בביקור תיירותי קצר בטהרן, תאלצי גם את לשים כיסוי על ראשך, אבל תוכלי לבחור בין חיג'אב, מטפחת קלילה, או כובע. עלינז'אד יוצאת נגד הכפייה הזאת על הנשים, בעוד שאינה מתנגדת לחיג'אב כלל. היא טוענת כי לכל אשה צריכה להיות הזכות לבחור אם היא מעוניינת לעטות חיג'אב או לא. עלינז'אד בעצמה, בוחרת שלא לכסות את ראשה המתולתל, גם אם המחיר הוא לעזוב את איראן.

עמוד הפייסבוק האיראני נגד חיג'אב

ומה עם הגברים אתן שואלות? עמוד הפייסבוק של עלינג'אד מייצר קמפיינים ויראליים שנועדו להפיץ את הבשורה גם בקרב המין השני. אם תכנסו בימים אלו לעמוד, תראו המון גברים עם חיג'אב ואת נשותיהן חשופות שיער ומצחקקות לידם, כחלק מהקמפיין Men in Hijabשמקדמת עלינג'אד בעמוד. בניגוד למה שנהוג לחשוב, גם לגברים יש 'קוד לבוש' באיראן, האוסר עליהם לנוע במרחב הציבורי עם מכנסיים קצרים. אבל כל שאר ההגבלות הקיימות על נשים אינן חלות עליהם. בעקבות כך צצה תופעה נוספת של נערות ונשים איראניות  המחליטות לקצץ את שערן ולהתחזות לגברים, רק כדי לא לחבוש כיסוי ראש. לאחרונה עלה פוסט חדש לעמוד שבו אם שיתפה תמונה של בתה, רק בת 13, שקיצצה את שערה והיום מתחזה לנער במרחב הציבורי. "לא יתכן שברוב המדינות בעולם נערות יכולות ליהנות מהילדות שלהן, בעוד בתי צריכה לחיות בחרדות שמשמרות המהפכה יתפסו אותה ויגלו שהיא לא בן?", לשון הפוסט.

עמוד הפייסבוק של עלינז'אד עבר לאחרונה את רף המיליון לייקים. זאת לא הפתעה גדולה, בהתחשב בעובדה שהפך לוויראלי כבר כשנפתח לפני כשנתיים וצבר מאות אלפי לייקים תוך שבועות ספורים. מדובר על מחאה ערה ביותר באיראן בימים אלו, מחאה היוצאת מקרב הנשים אך לא רק. גם גברים, בעיקר מהאוכלוסייה הצעירה, מתחילים להבין שעקרונות המשטר האיראני לאו דווקא תואמים את ציפיותיהם, תומכים בפועלה של עלינג'אד ומגחיכים את החוקים במדינתם על ידי חבישת חיג'אב תוך פרצוף טיפשי למצלמה.

עמוד הפייסבוק האיראני נגד חיג'אב

בעשור הראשון שלאחר המהפכה האסלאמית שיעור הילודה היה גבוה ביותר, וכיום 70% מהאוכלוסייה באיראן הינה מתחת לגיל 40, ו-55% אחוזים מתחת לגיל 35. הצעירים באיראן, שחיו תחת הסנקציות הכלכליות של המערב והתמודדו עם מצב כלכלי רעוע וקשיים בהשתלבות בכלכלה האיראנית, מהווים את הרוב בחברה אך אינם מצליחים לממש את יעודם. בשנת 2013 דווח כי מעל ל-40% מבוגרי האוניברסיטה באיראן מובטלים, ורובם ממשיכים לחיות אצל ההורים גם בגיל 30. דור  ה-Yשולט ביד רמה בדמוגרפיה של איראן, דור שלא מוכן לקבל שום עקרון כמובן מאליו, דור שאפתני, גלובלי, וכן, יש האומרים שהוא גם קצת מפונק.