שורה של מחקרים מראה עד כמה לשמות שאנו נותנים לילדים שלנו יש השפעה על ההצלחה בחיים שלהם, מסיכויי קבלה לעבודה ועד הרגלי הבזבוז.

 

מסתבר שישנה תופעה בה הורים מתחרטים על השם שבחרו לילדיהם. אחת מכל 5 אמהות טוענת שהיא מצטערת על הבחירה, כך לפי האינדיפנדנט. הורים כל כך מודאגים ממתן שם לא טוב לילדיהם עד שהם מוכנים לשלם המון כסף ל"מומחי שמות מקצועיים" שיעשו את העבודה בשבילם. אז כדי לחסוך לכם קצת כסף- הנה 10 עובדות על שמות שנבחנו במחקרים, שלא תגידו שלא ידעתם:

 

1. אם קל להגות את השם שלך, תקבל עדיפות במקומות עבודה

במחקר מאוניברסיטת ניו יורק גילו החוקרים גילו כי אנשים עם שמות קלים להגייה ממוקמים לעיתים קרובות בסטטוס גבוה יותר בעבודה. אחד הפסיכולוגים שביצעו את המחקר, אדם אלתר, מסביר: "ככל שאנו מצליחים לעבד את פיסת המידע החדשה בקלות רבה יותר, ככל שיותר קל לנו להבין, כך פשוט לנו יותר לאהוב את זה". במחקר נוסף, אלתר מצא גם כי חברות עם שם פשוט יותר וסמל בסיסי יותר הציגו ביצועים טובים יותר בשוק המניות.

 

שם קל להגייה

 

2. ככל שהשם שלך נפוץ יותר, כך הסיכוי להשתכר גבוה יותר

במחקר שבוצע באוניברסיטת מרקט בוויסקונסין נמצאו ראיות המצביעות על כך שהשמות הכי פחות ייחודיים הם האהובים ביותר על מרבית בני האדם. לאנשים עם שמות נפוצים יש סיכוי גבוה יותר להתקבל לעבודה, וככל שהשם נדיר יותר, כך יש פחות סיכוי להיות מועסק בשכר.  

 

3. יש קשר בין שם נדיר לעבריינות נוער

מחקר שבוצע ב- 2009 באוניברסיטת Shippensburg מציע שיש קשר הדוק בין הפופולריות של השם הפרטי לעבריינות נוער. חוקרים גילו כי, ללא קשר לגזע, לצעיר עם שמות לא פופולארי יש סבירות גבוהה יותר לעסוק בפעילות פלילית. הממצאים מן הסתם לא מראים כי השמות יוצאי הדופן הם שגרמו להתנהגות, אלא רק מראים קשר בין שני הדברים. אולם לחוקרים יש כמה תיאוריות על ממצאיהם: "מתבגרים עם שמות לא פופולריים עשויים להיות פגיעים יותר לפשע כי הם זוכים ליחס שונה מבני גילם, מה שמקשה עליהם ליצור קשרים".

 

שם נדיר מקושר לעבריינות

 

4. ככל שיש לך שם שנשמע יותר לבן, כך גדלים הסיכויים להתקבל לעבודה

באחד המחקרים המצוטטים על ידי The Atlantic, מועמדים לקבלה לעבודה עם שמות לבנים אמריקאיים כמו אמילי וולש וגרג בייקר קיבלו כמעט 50% יותר טלפונים חוזרים ממעסיקים פוטנציאליים, מאשר מועמדים עם שמות שחורים יותר כמו לקישה ג'ונסון או ג'מאל ג'ונס. חוקרים קבעו כי "שם לבן" שווה ערך, ככל הנראה, ל-8 שנות ניסיון בעבודה.

בישראל אמנם אין שחורים ולבנים, אולם בהחלט ניתן לחלק את שמות המשפחה למזרחים ואשכנזים ולצדם גם שמות ערבים, אתיופיים ורוסיים. שמות אשכנזיים מגדילים, כצפוי, את הסיכוי להתקבל לעבודה בישראל.

 

5. ככל ששם המשפחה שלך קרוב יותר לתחילת האלפבית, כך גוברים הסיכויים להתקבל למוסד אקדמי טוב יותר

במחקר שפורסם ב-Economics of Education Review, בדקו החוקרים את הקשר בין מיקום השם בסדר האלפבית של יותר מ-90,000 שמות משפחה של תלמידים לסיכויי הקבלה שלהם בבתי ספר תחרותיים. הם גילו כי למרות שתלמידים עם שמות משפחה שמתחילים באותיות מתקדמות יותר בא"ב (אחרי כ', במקרה שלנו) נטו לקבל ציונים גבוהים יותר במבחנים, מבין הסטודנטים שפנו לאוניברסיטאות והיו ברשימת הממתינים - דווקא אלה עם שמות משפחה בחצי העליון של האלפבית היו בסבירות גבוהה יותר להתקבל מלכתחילה לאוניברסיטה.

 

השם משפיע על עתיד הילד

 

6. ככל שהאות הראשונה של שם המשפחה שלך קרובה יותר לסוף של האלפבית, יש יותר סיכוי שתהיה בזבזן כפייתי

על פי מחקר אחד, אנשים עם שמות משפחה כמו "שי" או "תמיר" עשויים להיות רגישים יותר לאסטרטגיות קידום מכירות שמוגבלות בזמן. על פי החוקרים, לבלות את ילדותך בסוף התור עשוי לגרום לך לרצות לקפוץ על ההצעה רגע לפני שאתה מחמיץ את ההזדמנות.

 

7. אם אתה ילד עם שם של ילדה, יש לך סיכוי גבוה יותר להיות מושעה מבית הספר

לצורך המחקר שלו מ-2005, הפרופ' לכלכלה דויד פיגיליו מאוניברסיטת פלורידה בחן בתי ספר גדולים מ- 1996 עד 2000, ומצא כי לבנים עם שמות שניתנים בדרך כלל לבנות יש סיכוי גדול יותר לבעיות התנהגות בבית הספר התיכון, ואלה היו עשויים יותר להפריע לחבריהם. הוא גם מצא כי בעיות ההתנהגות שלהם קושרו עם בעיות משמעת וציוני נמוכים במבחנים.

 

8. אם את אישה עם שם לא-ממוגדר, יש לך סיכוי להצליח יותר בתחומים מסוימים

לדברי The Atlantic, בתחומים הנשלטים על ידי גברים כמו הנדסה ומשפט, נשים עם שמות ניטרליים מבחינה מגדרית כמו "טל" או "רותם" עשויות להצליח יותר.

 

נשים בעמדות מפתח משתמשות בשם המלא

 

9. נשים בעמדות מפתח נוטות להשתמש יותר בשמם המלא

במחקר שבוצע במסגרת הרשת החברתית לינקדאין נמצא כי מנכ"ליות נוהגות להשתמש בשמן המלא - שם פרטי ושם משפחה - יותר מאשר מנכ"לים גברים, ככל הנראה בניסיון להקרין מקצועיות ורצינות.

 

10. אנו נוטים יותר להתחתן עם מישהו בעל שם דומה לשלנו

בהתאם למחקר של אוניברסיטת קולומביה, הודות למשהו שנקרא "אגואיזם סמוי" מסתבר שאנשים נוטים להימשך לדומים להם, "כי מי שדומה לנו מפעיל לנו אסוציאציות חיוביות, אוטומטית על עצמנו".

זה מסביר מדוע החוקרים מצאו "אנשים נוטים להינשא למי ששמו הפרטי או שם משפחתו דומה לשלהם.  

 

11. אם עמיתיך חולקים את אותה אות ראשונית כמו שלך, אתם צפויים לעבוד טוב יותר ביחד

אפילו אם אתם חולקים רק את האות הראשונה של השם שלכם במשותף עם הקולגות, זה מספיק כדי להשפיע לטובה על יחסי העבודה שלכם. חוקרים מבית הספר לעסקים בוויסקונסין מצאו כי צוות ששמם של כל הנוכחים בו מתחיל לצורך הדוגמא באות א', עובד טוב יותר מצוות בו אין חפיפה באותיות השמות. החולקים אותיות נהנו זה מחברתו של זה, מה שהוליד ביצועים טובים יותר, יעילות קולקטיבית, ודיוק.