שלום לכולן,

בטור הקודם התחלנו לדבר על הפרעות עיכול שגורמות סבל ומטרידות רבים, ובעיקר נשים. הפעם אני רוצה לספר לכם על אחד מהפתרונות להפרעות עיכול.

 

בפעם הראשונה שמעתי את הביטוי פרוביוטיקה באוניברסיטה,  בשיעור הראשון שלקחתי בקורס "תזונת האדם". אני עדיין זוכרת שהמרצה הדגיש בפנינו עד כמה המונח הזה בסיסי וחיוני להבנת מערכת העיכול. לכן חשבתי, שזה יהיה נכון לדבר על הנושא הזה כבר בפגישתנו השנייה. כדי שתוכלו להבין עד כמה פרוביוטיקה משמעותית לפיתרון אותן התופעות המטרידות בהן נעסוק גם בהמשך, כמו עצירות, גזים וכאבי בטן.   

פרוביוטיקה – בשביל החיים

 

המושג פרוביוטיקה לקוח מביטוי יווני, שמשמעותו המילולית היא בשביל החיים. המושג התחדש וחזר לשיח המודרני בשנת 1908, בעקבות מחקר שערך חתן פרס נובל בשם אלי מצ'ניקוב, שעבד במכון פסטר בפריז. מצ'ניקוב העלה השערה, על פיה צריכת מוצרי חלב מותססים שמכילים חיידקים ידידותיים – למעשה, מדובר ביוגורט - היא הסיבה לתוחלת החיים הארוכה של איכרים בבולגריה. מצ'ניקוב הצליח להוכיח כי מוצרי החלב המותססים, מעכבים התפתחות חיידקים מזיקים (פטוגניים).

 

בשני העשורים הבאים הצליחו חוקרים נוספים לבודד חיידקים ידידותיים לבריאות האדם, בהם חיידק הביפידו-בצילוס, ומספר זנים של חיידקים ממשפחת לקטובצילוס אצידופולס. במשך השנים התייחסו למתן תוספת החיידקים לגוף, כפעולה שאינה מזיקה לבריאות, וכיום נהוג להשתמש בהגדרה רחבה ומשמעותית יותר, שטבע ארגון הבריאות העולמי ה- WHO. על פי הגדרת הארגון מדובר בחיידקים חיים, שאם הם ניתנים בכמות המתאימה, הם בעלי פעילות בריאותית טובה.

 

כדי להבין מהם אותם חיידקים שמועילים לבריאות, או בשמותיהם הנוספים ה"חיידקים הידידותיים" או "הטובים", צריך להסביר את מושג הפלורה.

 

חיידקים ידידותיים מול חיידקים מזיקים

 

בגוף שלנו יש באופן טבעי כמות עצומה של חיידקים. למושבת החיידקים הידידותית הזו קוראים בשפה המקצועית פלורה. לכל איבר יש את הפלורה הספציפית שלו, כלומר הרכב ייחודי של חיידקים -  ידידותיים וגם מזיקים. למשל, אופייה של אוכלוסיית החיידקים שחיה על העור, שונה מהאוכלוסייה שניתן למצוא בפה, בנרתיק או במערכת העיכול, בהרכבה או בכמות הזנים שבה.

 

בין שאר תפקידיהם של החיידקים ה"טובים", עליהם לפקח באופן קפדני על ה"רעים", למנוע מהם לפעול ולהתרבות בצורה חריגה. שמירת האיזון בין הטובים לרעים חיונית להגנה על הגוף ולבריאות.

 

האוכלוסייה הגדולה ביותר של חיידקים חיה במערכת העיכול. אפשר למצוא שם מעל 500 זנים שונים של חיידקים. בנוסף על שמירת האיזון בין הטובים לרעים, יש לחיידקים הידידותיים תפקידים חשובים מבחינת בריאותית. למשל, הם מסייעים בהפעלת מערכת החיסון, מגנים על רירית המעי והגוף מפני גורמים מזהמים, מסייעים בספיגת מינרלים שונים, כמו סידן, ובייצור ויטמינים, ומשפרים את תפקוד מערכת העיכול ותהליך העיכול.

 

מהיכן מגיעים כל החיידקים?

עכשיו אתן בודאי שואלות את עצמכן מהיכן מגיעים כל החיידקים, על זניהם השונים. ובכן, חיידקים טובים נאגרים בגוף התינוק מיד לאחר הלידה, ומקורם בגופה של האם. לאחר הלידה, הגוף מקבל תוספת חדשה לאוכלוסיית החיידקים באמצעות המזון שמועשר בהם. יוגורט, למשל.   

 

תמיכה נוספת לאוכלוסיית החיידקים הטובים מושגת באמצעות מזונות פרה-ביוטיים. להבדיל מוצרי מזון פרוביוטיים, מזון פרה-ביוטי הוא כזה שמזרז בצורה חיובית את הצמיחה ואת המשך הפעילות של החיידקים הטובים. ישנם סוגים רבים של מזונות פרה-ביוטיים, למשל, חלב אם, וגם פירות וירקות וצמחים. בין הידועים והיעילים שבהם אפשר למצוא את פולי הסויה, בצל, שום, בננה, כרישה, חיטה, וכן סיב נרכש בשם אינולין.

 

מאחר שאנחנו עוסקות בהפרעות עיכול, חשוב לי לציין בפניכן שחלק מהמזונות הפרה-ביוטים עלולים לגרום במקרים מסוימים דווקא קשיי עיכול. שכן תכולת הסיבים התזונתיים (המסיסים) הגבוהה במזונות אלה עלולה להאט את משך העיכול או לגרום לגזים.

 

אפשר כמובן לצרוך חיידקים טובים גם כתוספי תזונה. אולם חשוב לי להדגיש בפניכן כי במוצרים אלו קיים ריכוז מאוד גבוה של חיידקים. ואם בוחרים בהם, חשוב שתתייעצו עם איש מקצוע לפני שאתם רוכשים אותם, כדי לקבל המלצות בנוגע לסוג הזנים, ושיהיה ניתן להתאים באופן נכון את סוג התכשיר (הזנים) למטרה המסוימת.

 

מתי ולמי מומלץ לצרוך מזון פרוביוטי?

אני ממליצה לכל אחד לצרוך ממגוון המזונות מעודדי הפרוביוטיקה במהלך היום. ובפרט, להוסיף לתזונה יוגורט פרוביוטי. מחקרים רבים מוכיחים כי אכילת יוגורט עשויה לסייע ולהקל על מגוון הפרעות עיכול. בין השאר הוכח, שצריכה של עד שתי מנות חלב מותסס ליום,  שמכיל חיידקים פרוביוטים, מקצרת את זמן מעבר המזון במעי, משפרת את תדירות היציאות, ומשפרת באופן כללי את תפקוד מערכת העיכול.

 

יוגורט פרוביוטי יכול להיות ארוחת בוקר נהדרת, בתוספת פרי, או  כארוחת ביניים במהלך היום והערב. הוא משתלב נהדר בתפריט לילדים ולמבוגרים, וגם לספורטאים לאחר אימון. ויש לו גם יתרונות נוספים כמו תוספת חלבון, סידן וויטמינים שנדרשים לתפריט שלנו. 

 

 

 

שימו לב:

אני אהיה פה בכל יום רביעי בין השעות 20:00- 22:00 כדי לענות לשאלות שלכם און ליין.