לפני קצת יותר מחודש הלך לעולמו מלך תאילנד, ראמה ה-9. קשה לנו בכלל להתחיל להבין מה המשמעות של המלך בעיני התאילנדים, אבל כל מי שביקר בממלכת האנשים החופשיים (זה פירוש השם תאילנד) יודע שדיוקנו של המלך ושל משפחת המלוכה מתנוסס בכל בית, מוסד ואפילו דוכן בשוק. כדי לציין בדרכנו הצנועה את מות המלך, החלטנו להתאסף כמה חברים שטיילו יחד בתאילנד תחת המטרייה של לשכת התיירות התאילנדית בישראל והנציג הישראלי של הלשכה. טיילנו יחד בתאילנד לפני כשבע שנים במטרה להכיר חבלי ארץ לא מתוירים, ותאילנד, שהאירה לנו פנים, יצרה גם חיבור ייחודי. הקסם של הביחד המשיך לפעול גם בארץ ואנחנו נוהגים להיפגש מפעם לפעם.

המועד נקבע, כל המשתתפים אישרו הגעה וגם החלטנו ללכת על ארוחה בסגנון תאילנדי כדי לזכור את המלך ולזכור את החיבור שלנו, ואין כמו אוכל כדי לעורר את הזיכרונות הטובים מארץ החיוכים השמשית (ראו ערך מרסל פרוסט ועוגיית המדלן המפורסמת). אבל כמעט לאיש מאיתנו – "המופלאים מתאילנד" כפי שאנחנו מכנים את עצמנו בהומור – אין ממש ידע מוצק בבישול תאילנדי. ומה שלא יודעים – לומדים. כמארחת של האירוע, הרגשתי את כובד האחריות רובץ על כתפיי.

שמתי פעמיי לאחת מסדנאות הבישול שך השף שחף שבתאי ממסעדת ניטן תאי, שהיא אולי הדבר הקרוב ביותר שיש לנו בארץ לבית המלוכה התאילנדי. מאחורי המסעדה מסתתרים כמה סיפורים מרתקים, בעיקר סיפור חייה של נעמי (נאם) הורוביץ' ומסע החיים שעברה מכפר תאילנדי קטן ועד לב הקולינריה והעסקים בתל אביב. ויש גם את הסיפור של שחף, שנדד מקיבוץ עמיעד בצפון למטבחים המובילים בעולם. כיום הוא גר בלונדון אבל מחזיק בלא פחות מ-15 מסעדות ברחבי העולם (שנחאי, אמסטרדם, ניו יורק, בומביי, בלגרד, פראג ועוד). הוא מומחה בבישול אסייתי ויודע להעביר בגובה העיניים ובהנאה את העקרונות – הלא פשוטים יש לומר כי לכל מנה תאילנדית או הודית יש לפחות 10 מרכיבים.

לומר אוכל תאילנדי זה כמו לומר אוכל. יש הרבה השפעות, סגנונות וחומרי גלם. על קצה המזלג אפשר לומר כי זה נחלקת באופן גס לארבעה אזורים קולינריים: הצפוני, הצפון-מזרחי, המרכזי והדרומי. כך למשל אזור הדרום הוא החריף מכולם כיוון שהושפע ממלזיה השכנה, והוא גם עשיר בפירות וירקות, דגה ופירות ים, בלב המדינה אוכלים הרבה תבשילים בחלב קוקוס וקארי, בצפון הקריר יחסית ניכרות ההשפעות ממיאנמר ולאוס השכנות, בחבל איסן הצפון-מזרחי המציאו את סלט הפפאיה הירוקה המפורסם סום טאם, וכך הלאה.

בערב סגרירי התכנסנו כמה משתתפים בכיתת האמן הסמוכה למסעדת ניטן תאי ברחוב הארבעה, כשכל חומרי הגלם כבר ניצבים בצורה אסתטית מולנו, והתחלנו לבשל לעצמנו את הארוחה. המטבח האסייתי הוא לא רק טעים-לא טעים, אלא מטבח מורכב מטעמים ורבדים, חלקם רוחניים כמו היסודות של מים, אדמה, אוויר ואש.

במסגרת ההכנות וההדרכה החווייתית של שחף והצוות המיומן גלגלנו רולים וייטנאמיים (שחף העניק טיפים כמו איך למנוע מדף האורז להתייבש ואיך מכינים בקלילות תערובת בוטנים אינדונזית שמשדרגת כל מנה). אחרי שזללנו אותם עברנו להכין תבשיל באנדרה קאי – תבשיל הודי של עוף ביוגורט, חמאה, קשיו ותבלינים, שנצלה באש גבוהה. עברנו להכין מנת קלמארי ועוף בסגנון תאילנדי עם אבות המזון שחובה להחזיק במטבח אם אתם רוצים להפיק בו מנה תאילנדית הגונה: רוטב דגים, כפיר ליים, קוקוס וצ'ילי. את הכל החלקנו במורד הגרון עם קוקטייל בניחוח ליים וג'ינג'ר.

הסדנה כוללת גם הדרכה והדגמה איך להשתמש בחומרי הגלם האקזוטיים מהמזרח הרחוק (הנמכרים גם במקום) וגם בישול והכנה פעילים. הסדנאות מגוונות ומשתנות והמחיר הוא 350 שקל לסדנה חווייתית בת שעתיים.

רוצים גם? תוכלו להירשם לאחת הסדנאות שעורך שחף כשהוא מגיח לארץ: 26 ו-28 בנובמבר; 10 ו-12 בדצמבר; 14 ו-16 בינואר (2017); 11 ו-13 בפברואר (2017) ויהיו כמובן עוד.

Nithan Thai, הארבעה 21 תל אביב, להזמנות כיתת אמן אסייתית 03-5600555 ובאתר