מריר, לבן או חלב, שוויצרי או בלגי, לצד הקפה או לאחר ארוחה - לכולנו, כל אחד בדרכו, יש תשוקה אדירה לשוקולד. גם אלו המנהלים בקפדנות אורח חיים בריא מתקשים לוותר לחלוטין על מזון האלים הנחשק.

החדשות הטובות הן ששוקולד עשוי להיות בריא מאוד, אם רק נשכיל לרקוח אותו בעצמנו, ללא חומרים משמרים ומייצבים ומחומרי גלם איכותיים וטבעיים.

חשוב להבין, בבסיסו של שוקולד תעשייתי תמצאו רשימת רכיבים מפוארת כשהראשון ברשימה יהיה סוכר מעובד, ואחריו חומרי טעם וריח, מייצבים, חומרים משמרים, חלב ומעט מאוד קקאו. מנגד, שוקולד איכותי, כזה שאפשר להכין בבית תוך דקות ספורות, מכיל בעיקר קקאו (בעדיפות לכזה שלא עבר תהליך עיבוד), חמאת קקאו או שמן קוקוס וממתיק טבעי. בעוד סופר- פודס (מזונות על) יכולים להוות נשנוש כשלעצמם, אני ממליצה לשלב אותם גם בפרלינים, כך, יתווספו לשוקולד שלכם ויטמינים, מינרלים, אומגה 3 וערכים תזונתיים חיוניים נוספים.

 

מתכון ל- 30 פרלינים רואו קטנים (מתכון באדיבות מורן פלד):

דרגת קושי: קל
זמן הכנה: כ- 40 דקות (כולל זמן הקפאה)

הרכיבים:
1 כוס קקאו רואו
1/2 כוס שמן קוקוס כבישה קרה (במצב נוזלי)
1/2 כוס סירופ מייפל אמיתי
1 כפית אבקת מאקה
1 כפית אבקת ספירולינה או גרין מגמה (אבקת מיצוי עלי עשב שעורה צעירים)
2 כפיות זרעי צ'יה

אופן ההכנה:
מערבבים היטב את כל הרכיבים היבשים והרטובים בשתי קערות נפרדות
לאחר שמתקבלות עיסות אחידות, משלבים בין שתי הקערות וממשיכים לערבב עד לקבלת מרקם חלק ואחיד יוצקים לתבניות סיליקון ומקפיאים למשך חצי שעה או עד שהפרלינים מתקשים.

 

 

 

 

 

 

 

 

* אם שמן הקוקוס במצב מוצק (בחורף), להמיס בבן מרי.
* אפשר לשלב כל סופרפודס שאוהבים, זרעים ואגוזים (לפני ההקפאה), למשל: אגוז לוז, תותי גוג'י ברי, מלבארי או אגוז מלך.

מהם היתרונות התזונתיים של רכיבי הפרלינים? הנטורופת והמטפל האיורוודי יגאל קוטין מסביר:

פולי קקאו גולמיים(שלא עברו קלייה) הם מהמזונות העוצמתיים ביותר שיצר הטבע. במשך אלפי שנים נחשב הקקאו מזון מרכזי בתרבות של אמריקה המרכזית ונקרא "מזון האלים" בפי המקומיים ואף שימש את תרבות המאיה והאצטקים במסחר, במקום זהב.
קקאו הוא מהמזונות העשירים ביותר בנוגדי חמצון, מגנזיום, ברזל (במנה של 30 גרם קקאו יש יותר ברזל מההמלצה של משרד הבריאות האמריקאי לצריכת ברזל יומית RDA), מינרלים כמו כרום, מנגן, נחושת ואבץ.

אולם שני החומרים המעניינים ביותר בקקאו הם פנילתלאמין ואננדמיד שיש להם השפעה חיובית ביותר על מערכת העצבים. פנילתלאמין מיוצר ע"י גופנו כאשר אנו מתאהבים ואלו אננדמיד מיוצר בגופנו אחרי פעילות גופנית וגורם להרגשה טובה.

קקאו מכיל כמויות גבוהות של חומצת האמינו טריפטופן, בה גופנו משתמש בכדי ליצר סרוטונין, מוליך עצבי מרכזי האחראי להרגשה טובה, ליציבות בזמן מתח ולחץ.
 

מהי חיוניות שמן קוקוס?

שמן קוקוס עשיר בחומצות שומן רוויות, בינוניות שרשרת, מועילות ביותר (לא כמו שומן רווי ארוך שרשרת ממקור מזון מן החי). שומן זה עשיר בחומצות שומן מיוחדות כמו חומצה לאורית, חומצה קפרילית, חומצה פלמטית ועוד. חומצות שומן אלו עוזרות ליצור הורמונים, תומכות בפעילות מערכת החיסון ומשמשות כמקור אנרגיה זמין. שמן קוקוס קל לעיכול וידוע כמעלה כולסטרול טוב (HDL) ועוזר לאיזון סוכר. הוא מתחמצן בקושי רב ולכן יעיל ביותר לבישול ואפייה."

 

מדוע ממתיק המייפל עדיף על פני כל סוכר אחר?

"סירופ מייפל הוא ממתיק טבעי וכאשר הוא 100% טבעי ללא שום תוספות נחשב כממתיק מועדף על שוחרי הבריאות. סירופ מייפל עשיר באבץ, מנגן ואף מכיל ברזל וסידן. הוא פוגעני פחות ממתיקים אחרים בשל האינדקס הגליקמי הנמוך שלו (54) יחסית לסוכר, דבש וסילאן.