בין אם את לחוצה בעבודה או בבית ועושה 700 דברים בו זמנית ובין אם את מתעצלת לקום מהספה כדי לא לפספס משהו בטלוויזיה – התאפקות ממתן שתן עלולה להזיק לך, הרבה יותר מה שנדמה לך. בגדול, ההמלצה היא להטיל שתן כל שלוש-ארבע שעות, ואם יש לך פיפי ואת נמנעת מללכת לשירותים ולרוקן את שלפוחית השתן שלך – דעי שיש לכך השלכות, חלקן אפילו מרחיקות לכת או בלתי הפיכות.

 

ד"ר משה רויבורט, גניקולוג ומומחה לפריון, מנהל מרכז בריאות האישה בסניף הדר יוסף במכבי שירותי בריאות, מפרט מה בדיוק קורה לגוף שלנו כשאנחנו דוחים את ההליכה לשירותים:

 

"התאפקות ממתן שתן לפרקי זמן ארוכים לא רצויה ועלולה להוביל לכמה סיבוכים, בדגש על נשים. בין הנזקים הנגרמים לגוף אפשר למנות נזק לשרירים שנמצאים בדפנות השלפוחית והיחלשות של שרירי רצפת האגן, פגיעה בסוגרים ובשופכנים בשל מניעת ריקון השלפוחית, פגיעה ביכולת עתידית לעצור בזמן את הדחף להשתין, התנפחות של אגני הכליות בשל הצטברות שתן ופגיעה במערכת הניקוז, סיכון מוגבר לדלקות בשלפוחית השתן או החמרת זיהומים קיימים וכן גם שינויים בלחץ הדם או הצטברות רעלים בדם".

 

 

האם מדובר בנזק מצטבר?

"בהחלט, וככל שהאישה תתאפק למשך זמן ממושך ומספר רב של פעמים – שכיחות הסיבוכים הולכת ועולה. במילים אחרות – אם את נוהגת בכביש מהיר ואין איפה לעצור זה מילא, אבל להתאפק כדרך קבע זה ממש לא מומלץ".

 

האם יש לגיל האישה משמעות?

"קיימת השפעה גם לגיל האישה. עם ההתבגרות נוצרת היחלשות של שרירי רצפת האגן ושל רקמות החיבור התומכות בשלפוחית, וכתוצאה מכך עולה השכיחות של דליפת שתן

המסקנה היא כמובן, כמו בתחומים אחרים בחיים, העובדה שאפשר פה ושם לשחק או למתוח את הגבולות בגיל צעיר לא אומרת שאפשר בהכרח לעשות את זה בגיל מתקדם.

 

בנוסף מתריע ד"ר רויבורט על הצורך להתפנות בזמן מחשש לדליפת שתן דווקא במועד לא רצוי לנו, תוך כדי פעילות מאומצת למשל: "עלולה להתרחש דליפת שתן בעת מאמץ כמו עיטוש, שיעול, הרמת קול או הרמת משא, והיא קשורה להיחלשות של רקמות החיבור ושרירי רצפת האגן התומכים את השופכה והשלפוחית. הגורם העיקרי לדליפת שתן הוא עליית לחץ תוך בטני באופן תדיר וחזק כמו בעת הריון, עצירות, מאמץ במתן שתן, עודף משקל, שיעול כרוני ואף פעילות גופנית הכוללת קפיצות או כפיפות בטן בקצב מוגבר ובתדירות גבוהה", מסביר ד"ר רויבורט.

 

האם יש הבדל בין חורף לקיץ?

"בחורף גובר הצורך לתת שתן יותר מאשר בקיץ, ואילו בקיץ לעתים יתכנו מצבים של התייבשות. לכן הן בקיץ והן בחורף מומלץ להקפיד של שתיה מרובה ומתן שתן סדיר אחת לשלוש-ארבע שעות".