סוף טוב לסיפור הרצח בצרפת שעורר הד תקשורתי חסר תקדים ברמה עולמית: ז'קלין סאבאג', האישה שרצחה את בעלה אחרי 47 שנות התעללות בה ובבנותיה, השתחררה אתמול מהכלא, אחרי שנשיא המדינה, פרנסואה הולנד, ביצע התערבות שנייה עבורה.

 

סאבאג', בת 69, רצחה את בעלה, נורברט מארוט, בספטמבר 2012, באמצעות 3 יריות עם רובה הציד שהיה בביתם, אחרי עשרות שנים של מכות, קללותאיומים ברצח, אונס שלה ושל בנותיה ותלונות במשטרה.

 

למרות תחנונים מעורכי הדין, המומחים, משפחתה וחברים המבוססים על הטענה לפיה היא פעלה מתוך הגנה עצמית לגיטימית, בעקבות הפרעת דחק פוסט-הטראומטית (PTSD) הקשורה לקורבנות של אלימות במשפחה לטווח ארוך, טענת ההגנה העצמית לא הוכרה  רשמית על ידי בתי המשפט הצרפתיים – וסבאג' נידונה ל-10 שנות מאסר בפועל.

 

 

מאות אלפי בני אדם חתמו על עצומות שונות הקוראות לשחרורה של מי שהפכה לסמל של קורבנות האלימות במשפחה בצרפת, פוליטיקאים ואנשי ציבור התגייסו למענה, הפגנות מרובות משתתפים אורגנו, מניפסטים ארוכים פורסמו בכלי התקשורת וזעקה גדולה קמה ברשתות החברתיות אולם כלום לא עזר. העונש נותר על כנו גם לאחר הערעור על חומרתו.  

 

רצחה את בעלה אחרי שהתעלל בה 47 שנה: הסיפור של ז'קלין סאבאג'

צרפת: אישה נידונה ל-10 שנות מאסר בגין רצח בעלה אחרי שהכה, אנס והתעלל בבנותיה במשך 5 עשורים

לכתבה המלאה

 

בינואר האחרון, לאחר למעלה משלוש שנים בהן ישבה מאחורי סורג ובריח, היא קיבלה חנינה מנשיא המדינה, פרנסואה הולנד. כעקרון, החוקה הצרפתית מאפשרת לנשיא לחון אסירים או להקטין את עונשי המאסר שלהם אולם כבר בקמפיין הבחירות שלו ב-2012 טרח הולנד להבהיר את עמדתו לגבי סוגית החנינות הנשיאותיות, ואמר כי הן שייכות ל"תפיסה שונה של סמכות". הולנד לא הרבה, בלשון המעטה, לעשות שימוש בסמכות הזו ועד למקרה סאבאג' הוא ניצל אותה רק פעם אחת, כאשר שחרר ב-2014 את פיליפ א-שינאווי, ששדד בנק וריצה 38 שנות מאסר. החנינה שהעניק לסאבאג' הייתה בסך הכל השנייה בכהונתו.

 

ההלם בצרפת היה עצום כשבאוגוסט, כ-7 חודשים על שהוענקה החנינה ורגע לפני שסאבאג' הייתה אמורה להשתחרר, החליט בית המשפט בעיירה מלאן הסמוכה לפריז להפוך את חנינת הנשיא על פיה ולא לשחררה למרות "ההתערבות מלמעלה". נשיא האיגוד הראשי של השופטים בצרפת אמר כי חנינת הנשיא היא "החלטה מצערת שנולדה כתוצאה מהרצון לרצות את הציבור ולהיענות לבקשת כלי התקשורת". וירג'יניה דובאל, חברה באיגוד השופטים הוסיפה כי "זוהי החלטה פוליטית שקוראת תיגר על תפקודם של המוסדות שלנו".

 

 

עורכות דינה של סאבאג', ג'נין בונגינטה ונטלי תומאסיני היו המומות מדחיית השחרור השערורייתית וטענו כי הסיקור התקשורתי הסוער סביב הפרשה רק פגע בה וכי ברור שבית המשפט חושש שאם תשוחרר, הציבור לא יראה בסאבאג' עבריינית אלא קורבן.

 

אולם פרנסואה הולנד לא ויתר לבית המשפט, התערב פעם נוספת עבור האישה האומללה והעניק לה חנינה מלאה. אתמול נשאו מאמציו פרי  וסאבאג' שהעבירה את תקופת מאסרה בכלא בדרום-מזרח פריז, יצאה סוף סוף לחופשי. בהצהרה הרשמית שלו שנמסרה מארמון האליזה אמר הולנד כי "מקומה של גב' סאבאג' איננו בכלא, אלא עם משפחתה".

 

נטלי תומאסיני, עורכת דינה, אמרה בתגובה אמש כי החנינה הנוספת היא "מסר חזק מאוד ששלח פרנסואה הולנד לכל הנשים נפגעות אלימות במשפחה בצרפת".