עיצוב פנים: סיסי זיו

צילום: סטאס שרייבר

 

בעלי הבית בחרו לעלות לארץ מארצות הברית בשנות ה-40 לחייהם עם שני ילדיהם מטעמים אידיאולוגיים, ולעזוב אחריהם משפחה, חברים ומקומות עבודה מכובדים. כדי שהמעבר לא יהיה קשה מדי, נדרש בית מתאים לצרכים השונים שלהם שלא יוריד את רמת חייהם באופן חד. בחירתם למגורים בארץ כיוונה לבית שיאפשר להשקיף לנוף פתוח, כמו גם אחסון רב לכלל הרהיטים והפריטים שהובאו על ידם.

 

כך הבית נראה לפני השיפוץ:

לפני השיפוץ

 

וכך לאחריו:

אחרי שיפוץ

 

נוף לירושלים

 

אחרי השיפוץ

 

מעצבת הפנים סיסי זיו התבקשה לעצב מחדש את הבית שנמצא, ולשלב מאפיינים החשובים לבעליו יחד עם אותם אלמנטים שגרמו להם להתאהב בו. לפיכך הושם דגש על הרחבת החלל ושמירה על דו שיח בין הפנים לחוץ. הסלון והמטבח הורחבו ככל שניתן כלפי הגינה, ופינת האוכל, ששימשה קודם כפינת משפחה במפלס נפרד, הונמכה לגובה החלל הציבורי כדי לנצל את המרחב באופן מקסימלי.

 

בית לעולים חדשים

 

חלל כה נרחב ופתוח בבית הקשה על הסוואת מערכות מיזוג האוויר. לאחר התייעצות עם יועץ מיזוג הוחלט למזג את כלל החלל במיזוג מולטי אינוורטר של חברת תדיראן, וכך במטבח הוסוו שני מזגנים נסתרים אופקיים בהנמכה שמעל הארונות. לסלון נבחר מזגן נסתר אנכי, ובפינת האוכל מוקם מזגן בתוך הנמכת גבס בחלל שנוצר בין תקרת פינת האוכל לגלריה שמעל, הממוקמת בחדר השינה של ההורים.

 

בית עם נוף לירושלים

 

המערכת מאפשרת גמישות רבה בבחירת סוגי יחידות הפנים של המיזוג – בין אם נסתר, עילי או קסט. למערכת יחידה חיצונית אחת בלבד שמפעילה כמה יחידות פנים, כך שאין ריבוי יחידות חיצוניות, דבר השומר על החזות החיצונית של הבית.בנוסף לכך טכנולוגיית האינוורטר במזגן מאפשרת לשנות את תפוקת המזגן וצריכת החשמל כך שהמערכת פועלת באופן יעיל ואפקטיבי והדיירים נהנים ממשב אויר יציב ונעים, לא קר מדי ולא חם מדי, עם חסכון משמעותי בצריכת החשמל.

 

מיזוג בבית משופץ

 

גג הרעפים הקיים הוחלף בגג חדש עם קורות חיצוניים, ובחלקים רבים בבית נוצל גובה התקרה הכפול לגלריה. לפתחים הרחבים המרובים הותאם אלומיניום עם מינימום חלוקות כדי ליצור המשכיות של פנים וחוץ, וכדי לדמות אופק אינסופי. לצד פתיחות זו הוקפדה האדריכלות הסביבתית כדי לאפשר תחושת פרטיות.

 

שיפוץ

 

גג משודרג

 

תכנון פנים הבית לווה באתגרים עיצוביים שהכתיב השטח. כדי להתגבר עליהם, נדרשו פתרונות יצירתיים. כך למשל קו חוץ משולש, שנוצר בעקבות הרחבת המטבח, הוסתר בתוך ארון המטבח ואי?פשר עיצוב בקווים ישרים ללא קטיעות. קורה קונסטרוקטיבית, שהייתה קיימת בכל חלל מקלחת ההורים, הוסבה לספסל ישיבה. בחדרו של הבן היה חשוב ליצור פינת אירוח לחברים מלבד אזור שינה - ומכיוון שמדובר בחלל קטן יחסית, נבנתה גלריה בבנייה קלה, וזו היוותה חלוקה ברורה בין שני האזורים. בנוסף, בעלת הבית, פסיכולוגית במקצועה, ביקשה ליצור הפרדה מוחלטת בין הבית לבין העבודה, ולכן תוכננה כניסה פרטית לקליניקה מכיוון הגינה.

 

גג משודרג

 

שיפוץ

 

הצבעוניות המונוכרומטית והטקסטיל שנבחרו מהווים אף הם תפקיד מרכזי באווירה רגועה וחמימה, שביקשו בני הבית לקבל בחלל. הרצפה כוסתה בבטון מוחלק, דלת הכניסה הוחלפה ועליה הולבש חיפוי ברזל דקיק. במטבח שולבו שלושה חומרים שונים – במבוק טבעי, שמעטר את האי הדומיננטי ואת חלק מהחזיתות, ברזל בספרייה שקטעה את רצף הארונות הגבוהים ליצירת עניין בחלל, ו-MDF צבוע אפור. בנוסף, נעשה שימוש ברהיטים אותנטיים כדוגמת ספה מיושנת ובעלת מראה מחוספס בחדרו של הבן. אין ספק שלפחות בכל הנוגע לבית, למשפחה הזו היתה נחיתה רכה ורגועה בישראל.

 

בית לעולים חדשים

 

שיפוץ בירושלים

 

עיצוב בית