אין דבר שהוליווד אוהבת יותר מאשר דרמה טובה. כזו עם נשים יפות וגברים פוחזים, עם תשוקה וכעס, ואהבה לוהטת, וסוף שתמיד ישאיר פתח לעוד שלושה סרטי המשך לפחות.

 

כאלה היו חייה של ג'קלין לי בובייה קנדי אונאסיס. הכתרים הרבים שנקשרו לראשה של אשת הנשיא ה-35 של ארצות הברית, משתווים אולי רק לדרמות שליוו את חייה מילדותה ועד למותה, והפכו אותה לאייקון תרבותי, היסטורי אופנתי וקולנועי. כזה, שעשרות מאמרים, הפקות אופנה, וספרים נכתבו ברוחה ובהשראתה, וזה שאולי יביא בקרוב לנטלי פורטמן את האוסקר השני לארון הפרסים שלה, כשהסרט בכיכובה על חייה של קנדי לאחר רצח בעלה הנשיא ייצא בקרוב לאקרנים.

 

מלכת קמלוט

היא הייתה המלכה הבלתי מעורערת של קמלוט – הכינוי שניתן לבית הלבן בתקופה בה היא וג'ון קנדי היו הפאואר קאפל בשלטון, שנים רבות לפני שהעולם בכלל ידע מה פירוש המושג. אישה, שגם שנים ארוכות לאחר מותה, רוחה ממשיכה להכות בדלתות הבית הלבן, מלווה כצל כל דיירת חדשה הנכנסת בשערי המעוז הנשיאותי.

ג'קלין קנדי אונאסיס, או ג'קי או כפי שרבים מעדיפים לכנותה, נולדה להיות אייקון. כבת למשפחה ניו יורקית מהחברה הגבוהה, היא בילתה את שנות ילדותה בנוחות כלכלית, שכללה חינוך מהמעלה הראשונה, לימודי אומנות ורכיבה על סוסים.

לאחר גירושי הוריה בילדותה, ג'קי ואחותה הצעירה לי רדזיוויל (שסיפור חייה מרתק וצבעוני לא פחות מזה של אחותה הבכורה), נשארו לגור עם אימן.זו המשיכה לתחזק חיי יוקרה דרך מערכות היחסים אליהן בחרה להיכנס, בעוד אביהן, שהיה פעם בעל ממון רב, ירד ממרבית נכסיו לאחר שספג הפסדים כספיים קשים ונאלץ לשנמך את סגנון חייו בעשרות מונים.

 

ג'קי קנדי בילדות

ג'קי קנדי בגיל 6, צילום: דיוויד ברן, ויקיפדיה

ג'קי הבינה בגיל צעיר שכדי לשמור על סגנון החיים של ההיי סוסייטי, זה שהיה טבוע במתווה חייה של אימה, עליה לבחור בדרך שתוביל אותה למטרה, גם אם זה אומר לפעול לא פעם משיקולים שכלתניים קרים ולהתעלם מצו ליבה. היא ביטלה אירוסים לסוכן בורסה (מה שלפי השמועות נעשה אחרי שאימה הפעילה עליה לחץ, מפני שחשבה שאינו מגיע מרקע מבוסס מספיק). במקביל היא זכתה בתחרות מטעם ווג בה הפרס היה להפוך לעורכת אופנה בניו יורק ובפריז, אך אמה לא רצתה שתעזוב את אמריקה והיא ויתרה למענה על התפקיד. לאחר מכן עבדה ככתבת של הוושינגטון טיימז הראלד, עד לנישואיה לג'ון קנדי בגיל 24 – אז סנטור צעיר, עשיר ומיוחס – ששמו קץ לקריירה העיתונאית שלה. בגיל 32 קנדי הפכה לגברת הראשונה של ארצות הברית, ולאחת מנשות הנשיא האייקוניות ביותר שידעה האומה.

 

האישה הראשונה של הבית

הבית הלבן, שלא היה מורגל עד אז בנוכחות רוח צעירה בבית והיה מקום משמים ואפרורי, עבר מהפך כשקנדי נכנסה לדלתותיו. מרגע כניסתה לבית, היה ברור כי אין בכוונתה של ג'קי להתמזג עם קירות המבנה ולהפוך לצלו של בעלה. כאשת העולם הגדול, מי שניחנה באינטליגנציה גבוהה, שלטה במספר שפות (צרפתית על בוריה, ספרדית ואף איטלקית) והייתה בעלת השכלה אקדמאית (תואר בספרות צרפתית ואמנות) לא היססה לרגע להשמיע את קולה ולהטביע את חותמה.

 

ג'קי קנדי וג'ון קנדי

הכניסה רוח אינטיליגנטית, תרבותית וצעירה לבית הלבן. צילום: ויקיפדיה

 

היא החליטה להפוך את המשכן הקודר למרכז תרבותי שייצג את ההיסטוריה האמריקאית, וביצעה בו שיפוצים נרחבים ויקרים שכללו רכישה של חפצי אמנות ורהיטים עתיקים. היא הכריזה על הקמת ועדה היסטורית לשימור הבית הלבן, ואף כתבה רב מכר בשם "הבית הלבן: מדריך היסטורי", שההכנסות הגבוהות ממכירתו סייעו במימון השיפוצים. מה שהיה פעם מעוז של שיממון, הפך למוקד עלייה לרגל לאנשי תרבות מהמעלה הראשונה, שחקנים, ספורטאים ואורחים ידועי שם.

 

למרות ההערכה לה זכתה בקרב שועי עולם על אופייה המלומד ודרכיה האלגנטיות, יודעי דבר מספרים כי בחדרי חדרים חרצובות לשונה של קנדי בערו לא פעם במילים קשות, ודבריה היו מרירים ומרושעים. בהקלטות שנעשו בשנת 1966 על ידי ההיסטוריון זוכה פרס הפוליצר ארתור שלזינגר נשמעת ג'קי מכנה את אינדירה גנדי אישה מרירה, מתחסדת ונוראית. שארל דה גול מתואר על ידה כאגו מניאק ומרטין לות'ר קינג כצבוע.על נשים שנלחמו על מקומן כמו מחזאיות או נשות קונגרס אמרה: "לא אתפלא אם הן לסביות".
 

מעשה בדונלד טראמפ, מלניה והחליפה הכחולה

מאז השמלה הכחולה של מוניקה לוינסקי, לא היה בגד שהצליח להסעיר את העולם כמו החליפה שבחרה מלניה טראמפ ללבוש לטקס ההשבעה לנשיאות של בעלה. החליפה בגוון תכלת של המעצב ראלף לורן עוררה הדים נרחבים בתקשורת ובכל מעגל של מבקרי אופנה, ולא בכדי - הייתה בו יותר מקריצה לא מקרית ומכוונת מאד לסטייל שאפיין את קנדי המנוחה, שבחירותיה האופנתיות היו אחד מסימני ההיכר שלה.

 

ג'קי קנד

ברור מאיפה מלניה שאבה את ההשראה. צילום מסך מסרט על מסעותיה של קנדי באסיה

המראה החיצוני היה חשוב מאד לג'קי והיא הקפידה לתחזק אותו באדיקות באמצעות דיאטה שהפכה למפורסמת - מדי יום אכלה תפוח אדמה אפוי עם קוויאר בלוגה ושמנת חמוצה. מכריה סיפרו כי  כשהייתה נתקפת רעב, הייתה מוציאה מקל גזר מהתיק ואם עוד מישהו היה רעב, היה לה מקל גזר גם בשבילו. הכפפות הלבנות שנהגה ללבוש היו יותר מסתם עוד הצהרת אופנה – הן נועדו להסתיר את אצבעותיה, משום שהתביישה בכך שכססה ציפורניים.

 

סגנונה האופנתי, שהתפתח רבות במהלך השנים, התאפיין בקווים קלאסיים, אלגנטיים ופשוטים ששידרו איכות ויוקרה. שאנל היה מוטיב חוזר בהופעותיה, שכללו לרוב חצאיות עד הברך, ז'קטים תואמים עם שרוולי שלושת רבעי, כפפות ארוכות, מחרוזות פנינים ארוכות וכובעים קטנים, ממש כמו החליפה המזוהה שלבשה ביום הירצחו של בעלה - חליפת שאנל ורודה.

בשנים שלאחר תקופת הנשיאות קנדי בחרה לנטוש את החליפות, עשתה שימוש נרחב יותר בצבעים, ופיתחה אהבה למראה הקז'ואל שהתאפיין בג'ינס לבן, סוודר גולף שחור ואחד מסימני ההיכר שלה, משקפי שמש גדולים וכהים.

 

סקס, שקרים, ושחור בעיניים
מראית העין המאושרת שהזוג הנשיאותי שידר בהופעותיו הפומביות הייתה מטעה. בעוד שג'קי הקרינה הילה של אלגנטיות, יוקרה וקסם אישי כשקנדי מקפיד לפרגן לאישה שלצידו, בחדרי חדרים הזוגיות בין השניים ידעה לא מעט מהמורות ודרמות לאורך השנים.

 

משפחת קנדי

למרות איך שזה נראה, המצב בבית משפחת קנדי לא היה פשוט בכלל. צילום: ויקיפדיה

 

ארבעה ילדים נשאה ברחמה, אך רק שניים מהם שרדו – קרוליין וג'ון ג'וניור. ואולם הכאב על אובדן ילדיה לא היה היחיד שהכביד על ליבה של ג'קי. עינו של קנדי נדדה אל נשים רבות, עם חלקן חלק את יצועו למספר שעות הוללות ועם חלקן גם בילה חודשים ארוכים. הידועות מביניהן היו מרילין מונרו, מרלין דיטריך ואנג'י דיקינסון, ומתמחה אחת בת 19 בשם מימי אלפורד, ששנים לאחר מכן הוציאה ספר בשם "היה היה סוד: הרומן שלי עם ג'ון קנדי" בו טענה כי הנשיא לשעבר היה זה שאיבדה לו את בתוליה.

גם ג'קי עצמה לא היססה לטוות קורים בהם לכדה את מיטב הגברים הנחשקים, כשבין השמות שנזרקו לחלל האוויר כמאהביה של הגברת הראשונה ניתן למצוא את פרנק סינטרה, וורן ביטי ופול ניומן. אם להוסיף לטלנובלה, ג'קי ניהלה מערכות יחסים רומנטיות גם עם שני אחיו של בעלה המנוח: בובי וטדי. הסופר טרומן קפוטה כתב עליה - "היא לא הייתה אלמנה מתאבלת, אלא אישה פלרטטנית, מושכת, עם מבט שובב בעיניים".

 

ג'קי וג'ון קנדי

שמרו על מראית עין של פאוור קאפל. ג'ון וג'קי קנדי, צילום: ויקיפדיה

 

אחד הסיפורים הדרמטיים הקשורים במערכת היחסים הרעועה בין בני הזוג מתאר לילה בו ג'ון שב הביתה ומצא את ג'קי שיכורה. השניים נקלעו לויכוח סוער, בעיצומו ברחה ג'קי בלבוש תחתון לרחוב. ג'ון רדף אחריה, ולבסוף הזמין אמבולנס שפינה אותה לבית החולים שם עברה טיפול בשוק חשמלי. כשחזרה לביתה, כך סיפרו יודעי דבר, היא הייתה אובדנית ואף שקלה לחתוך את ורידיה. לפי השמועות, אביו של ג'ון הציע לה מיליון דולר כדי תישאר עם בנו, כי חשש שגירושים ימנעו את הגעת בנו הסנטור לבית הלבן. היא מצידה אמרה שהמחיר יעלה לעשרים מיליון אם ג'ון יחזור הביתה עם מחלת מין.

 

מקורבים מספרים כי לולא היו נישאים השניים בחתונה קתולית, הנישואים היו מסתיימים הרבה לפני נקודת השבירה הסופית של ג'קי, שהגיעה לאחר פיצוץ הרומן עם מרילין מונרו ומותה בנסיבות מחשידות. אז לפי השמועות, ג'קלין בישרה לג'ון כי סבלנותה פקעה והשניים נפרדו. בטרם הספיקו להניע את דבר הפרידה לגירושים של ממש, היקום התערב. ב-22 בנובמבר 1963 כאשר ג'קלין התלוותה לבעלה במהלך מסע למדינות הדרום בארצות הברית נרצח הנשיא קנדי ובמקומו מונה לתפקיד לינדון ג'ונסון.

 

היום שאחרי

לאחר הרצח של ג'ון, ג'קי לא יכלה להביא את עצמה לשוב לבקר בבית הלבן או בסביבתו ובחרה לעבור עם ילדיה לניו יורק, שם ניהלה את חייה הרחק מעין הציבור, עד כמה שהיה ניתן.

 

ג'קי קנדי

ג'קי קנדי במסעותיה בעולם. צילום: ויקיפדיה

ב-1968 הכריזה על נישואיה לאיל הספנות היווני אריסטוטלס אונאסיס, שכראוי לטלנובלה שהייתה חייה, ניהל מערכת יחסים רומנטית עם אחותה הצעירה שמעולם לא סלחה לה באמת על כך שנישאה לו – זאת על פי יודעי דבר. יחד עם הנישואין הכריזה על כוונתה לעזוב את ארצות הברית, כיוון שלדעתה בני משפחת קנדי היוו "מטרה למתנקשים" – הכרזה שהגיעה שלושה חודשים אחרי שגם אחיו של ג'ון, בובי, נורה למוות על ידי מתנקש.

 

מלכתחילה היה ברור כי נישואיה לאונאסיס, שעזב למענה את זמרת האופרה מריה קאלאס, היו בעיקר נישואי נוחות והתנהלו באופן פתוח, כשהזוג חי בנפרד מרבית הזמן ומתנהל עם בני זוג אחרים. ב-1975 הלך אונסיס לעולמו והשאיר לאלמנתו ירושה נאה של כמה עשרות מיליונים. בעשרים השנים האחרונות לחייה קנדי-אונאסיס חיה בניו יורק ושימשה כעורכת בהוצאה-לאור היוקרתית "דאבלדיי". בן זוגה בשנים אלו היה התעשיין וסוחר היהלומים הבלגי מוריס טמפלסמן. ב-1994 כשהיתה בת 64, ג'קי מתה מסרטן ונקברה לצד בעלה הראשון, הנשיא ג'ון קנדי, בבית הקברות הלאומי ארלינגטון שליד וושינגטון.

 

קנדי מעולם לא הייתה רק "האישה של". היא הייתה דמות נשית מורכבת, דרמטית, צבעונית וייחודית. וכך, גם שנים רבות לאחר מותה, בדיוק כפי שהייתה בחייה, היא ממשיכה להוות מקור השראה לנשים השואפות להשאיר חותמת בדפי ההיסטוריה. לנטלי פורטמן זה אולי יביא עוד אוסקר, למלניה טראמפ היא תהיה כצל שילווה אותה וישמש לה מקור השראה, ועבור נשים רבות אחרות היא תמשיך להיות ההוכחה שלצד כל גבר מצליח צועדת אישה מצליחה וחזקה לא פחות.