סטפני (סטף) גונגורה היא מורה ליוגה שמתחזקת חשבון אינסטגרם תחת השם casa_colibri. יש לה מעל ל-260 אלף עוקבים, שזוכים לצפות בתמונות המדהימות שהיא מעלה, בהן היא עושה תנוחות יוגה מסובכות בקלילות מושלמת. אבל הפעם מי שגנב את ההצגה לא היה הגמישות שלה, כי אם כתם דם קטן.

 

לפני כמה ימים העלתה סטפני בת ה-30 סרטון שלה מתעמלת בבגדים צמודים ולבנים, כשבין רגליה יש כתם דם של וסת. הכתם לא הפריע לה להמשיך ברוטינה, שכללה לא מעט תרגילים עם רגליים פסוקות אל עבר המצלמה. ליד הסרטון, שכבר צפו בו כרבע מיליון איש, היא הוסיפה הסבר:

"אני אישה, ולכן אני מדממת", פתחה סטפני. "זה מלוכלך, זה כואב, זה נורא וזה יפיפה. ובכל זאת, אתם לעולם לא תדעו, כי אני מסתירה את זה. אני קוברת דברים בתחתית הפח. אני נושמת בכבדות מבעד להתכווצויות, וכל הזמן מחזיקה את השפתיים מכווצות בחיוך מלאכותי.

 

המורה ליוגה שקוראת לכן להפסיק להתבייש במחזור החודשי

סטפני (סטף) גונגורה בסשן מרשים במחזור. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם שלה

 

טמפונים? מה זה? למה אנחנו לא מעזות להגיד את המילה הזו בקול. אנחנו מחביאות אותם. בכיס האחורי של הכיס, בפינה של המגירה באמבטיה, בתחתית עגלת הקניות (בבקשה תשלח לי אישה קופאית).

 

אני מחמיצה אירועים והתחייבויות. אומרת לעצמי שזה בגלל כאבי מחזור – שזה נכון, אבל זה קשור גם לעובדה שאני פוחדת להיתפס, למרות שאני לא בטוחה במה בדיוק.

ואני ברת מזל. מעל 100 מיליון נשים ברחבי העולם מפסידות לימודים או עבודה בגלל מחסור בעזרים היגייניים ומהפחד של מה שיכול לקרות אם העולם יחזה בדימום שהוא טבעי לחלוטין.

למה?

בגלל שבמשך מאות שנים התרבות גרמה לנו להתבייש בזה שאנחנו מדממות. גרמה לנו להרגיש מלוכלכות ואשמות.

תפסיקו להעמיד פנים. תפסיקו להמציא למחזור כל מיני כינויים בגלל שאתן מפחדות להגיד את המילים 'דימום' או 'וגינה'. תפסיקו לבזבז אנרגיות בהסתרת הדבר שמעניק לנו המשכיות.

תתחילו לדבר על זה. לחנך את הבנות שלכן. ללמד אותן שזה יכול להיות גם לא נוח וגם מתנה, אבל זה אף פעם לא יכול להיות משהו שצריך להתבייש בו. תחנכו את הבנים שלכם לא להזדעזע מהמילה 'טמפון' ואז, כשבחורה תדמם דרך המכנסיים הקצרים שלה בבית הספר, הם לא ינציחו את מעגל הבושה וחוסר הסבלנות".

 

 

המורה ליוגה שקוראת לכן להפסיק להתבייש במחזור החודשי

תפסיקו לבזבז אנרגיה בהסתרת המחזור. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם 

 

סטפני ממשיכה עם המלצה על חברת טמפונים אורגנית, שפורצת גבולות והופכת את הדיבור על מחזור ללגיטימי. בנוסף, על כל קופסה שאישה רוכשת, החברה תורמת קופסה לילדה נזקקת, שאין לה את האמצעים לקנות לעצמה טמפונים. סטפני מדגישה שהיא לא קיבלה כסף בתמורה לפוסט הזה, אלא זה נושא שבוער בה ושהיא מנסה לקדם אותו.

כצפוי, הפוסט הצליח לעוף ברשת, ולמעלה מ-5,000 איש הגיבו לו. הרוב תמכו במעשה, אבל לא מעט מגיבים גם יצאו נגדו. בין השאר כאלו שטענו ש"יש ילדים שמסתובבים ברשת, וזו לא הדוגמה הכי טובה בשבילם", או אנשים שאמרו שבאופן כללי הם תומכים במטרה, "אבל למה אנחנו צריכים לראות את זה?". כמובן שהם לא מבינים שאם סטפני לא היתה מראה את זה, המילים שלה לא היו זוכות לכזו חשיפה ולא היו מגיעות למאות אלפי אנשים.

 

סטפני מצטרפת לתנועה ההולכת וגוברת של נשים שקוראות להפסיק עם הבושה לגבי הדבר הטבעי בעולם, כמו  המתופפת קיראן גנדי, שרצה את המרתון של לונדון ללא טמפון, או השחקנית ג'ניפר לורנס, שבשנה שעברה בחרה להגיע לטקס הזהב בשמלה אדומה ורחבה יותר מהשמלה שהיתה בתכנון המקורי, משום שלדבריה ככה יותר נוח לה כשהיא במחזור.  

 

קיראן גנדי רצה את המרתון של לונדון ללא טמפון

קיראן גנדי רצה את מרתון לונדון במחזור וללא כל מוצרי הגיינה