אחד הנתונים המעניינים כל איך אנחנו צורכים ומשתפים חדשות מקוונות סובב סביב העובדה שרק מעטים מאיתנו באמת קוראים את הכתבות שאנחנו משתפים. אנחנו רואים כותרת מעניינת ולוחצים על כפתור ה"שיתוף" כדי להפיץ את הכתבה לכל החברים והעוקבים שלנו, מבלי לקרוא את ההמשך. בפועל, כ-60% מהלינקים המשותפים ברשתות החברתיות שותפו מבלי שהמשתף קרא את הכתבה תחילה. גם אם מישהו עושה מהלך אמיץ ובאמת קורא את הכתבה לפני שהוא משתף אותה, רוב הפעמים הוא לא ממשיך לקרוא מעבר לפסקאות הראשונות. ההתנהגות הזאת מעודדת כותרות קליק בייט והיא חלק ממגפת החדשות "המזוייפות". עולה השאלה, מה אם פייסבוק וטוויטר היו מכריחים אותנו לקרוא את כל הכתבה לפני שנוכל לשתף אותה עם אחרים?

 

הרבה אתרי חדשות משתמשים בג'אווה סקריפט שמוטמע בכתבות שלהם כדי לאתר כמה רחוק הקוראים גללו כל כתבה, הזמן שהם נשארו בכל חלק של המאמר והערכות נוספות ברמת המיקרו. כיום כל המידע מעובד לסטטיסטיקות ומשמש לשיווק, אבל אותם כלים יכולים בקלות לעבור הסבה ולהעריך אם קורא א' מעולם לא קרא את הכתבה, קרא רק את הכותרות או את הפסקאות הראשונות, קרא את כל הכתבה או גולל אותה לאורכה והתמקד רק בפסקאות מסוימות.

 

בפועל, פייסבוק מלקטת כמה מתכונות הללו כדי להילחם בקליק בייטס, תוך שהיא מבצעת מספר שינויים באלגוריתם של פייסבוק כדי לקחת בחשבון כמה זמן המשתמשים קוראים את הכתבות שהם מקליקים דרך שיתופים בפיד של פייסבוק או בפוסטים עצמם. החברה משתמשת באינדיקטורים האלה כדי להוריד את רמת העדיפות בפיד לפוסטים שרוב הקוראים דילגו עליהם במהירות. על ידי כך הם מאפשרים שיתוף פוסטים ללא דיליי ונותנים למשתמשים אינדיקטורים בלתי נראים על הפוסט, אך בפועל הם מצמצמים את הסיכוי שהם יופיעו בפיד של משתמשים אחרים.

 

 

מה אם פייסבוק היה מציג את הנתונים הללו בכל שיתוף ופוסט? כך למשל, אדם שהמשיך הלאה לאחר קריאה של כמה שורות בלבד היה מקבל סימון אדום, אדם שגולל חצי מאמר היה מקבל סימון כתום ומי שקרא את כל המאמר והקדיש זמן כדי להבין את התוכן היה מקבל ירוק. פייסבוק כבר שומרת את הנתונים, אז למה לא לפרסם אותם למשתמשים?

 

למעשה, בהצעתה להילחם ב"חדשות מזויפות", פייסבוק מציעה לקוראים אינדיקטורים על חדשות וקישורים משותפים, שמשקפים שאחד הבודקים ערער על התוכן בכתבה. לכן, פייסבוק בודקת כמה זמן המשתמשים העבירו בקריאת כל פוסט ותוך זמן קצר היא תוכל לקטלג את הכתבות תחת "אמת". כשאחד מחברייך משתף קישור לכתבה חדשותית, השיתוף יכול להיות מוצג כאינדיקטור לכמה זמן כל אחד בפייסבוק נמצא בכתבה ואינדיקטור שני שמראה כמה זמן חברים של המפרסם נמצאים בכתבה וכמה זמן אנשים באותה הרשת קראו אותו. שילוב כל אלה מציע סימנים חזקים שיכולים להעיד על התוכן והרלוונטיות של הכתבה.

 

דמיינו שעינכם תפסה כותרת מעניינת בפיד שלכם וכשאתם לוחצים על כפתור השיתוף מופיע חלון שאומר שרוב האנשים ששיתפו את הכתבה לא קראו אותה, ואלה שכן הקדישו זמן לקריאה, הפסיקו לאחר הפסקה הראשונה או בחרו שלא לשתף לאחר שקראו את הכתבה. רוב הסיכויים שזה יגרום לכם לעבור על הכתבה כדי לוודא שהיא עומדת בציפיות שלכם ממנה לפני שתשתפו אותה.

 

לחלופין, דמיינו שפייסבוק דורשים שתענו על מבחן קצר על הכתבה, ועד שלא תענו עליו נכון לא תוכלו לשתף אותה. זה יפחית בצורה משמעותית שיתוף עיוור ויוודא שמשתמשים משקיעים הקריאה והבנת התוכן ברמה בסיסית, לפני שהם משתפים אותו.

עם זאת, הרשתות החברתיות נועדו לשיתוף אקראי והן נותנות אפשרות לספר לעולם מה שעולה במוחם באותו רגע, בעזרת לחיצה בודדת. כל דבר שיקשה ולו במעט על יכולת השיתוף, ישפיע באופן משמעותי על הרווחים מהמודעות הממומנות, בהן אפילו שיתוף של "חדשות מזויפות" יוצר רווחים.

 

אם לשים את כל אלה ביחד, מה נרוויח אם נכריח את המשתמשים להוכיח שהם קראו את הכתבה לפני שהם יכלו לשתף אותה? במונחים של "חדשות מזוייפות", לא ברור אם התהליך באמת יילחם בהפצת החדשות הללו היות בדרך כלל סיקור מסוג זה נכתב כך שגם אם כל הכתבה נקראה, היא עדיין תשותף. לקליק בייט תהיה השפעה מכרעת, היות והגישה הנוכחית של פייסבוק היא להגביל באופן מינימלי את הפצת הכתבות הללו, והיא אינה פונה לשורש הבעיה - האפשרות לפרסם אותם מלכתחילה.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: