עדי אשכנזי זכתה הבוקר בפרס און לייף - עושות שינוי, שמוענק זו השנה הראשונה לנשים ממגוון תחומי עשייה ויצירה. יחד עם אשכנזי זכו בפרס גם נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג והזמרת ריטה. השחקנית והקומיקאית בת ה-41 הגיעה לוועידת און לייף הרביעית לנשים ועסקים אשר מתקיימת ברגעים אלו בירושלים בכדי לקבל את הפרס, ושוחחה עם מנחת הוועידה לינוי בר גפן על הדרך שעשתה עד הלום והובילה אותה לזכייה זו.

 

אשכנזי היא הוכחה חיה ומובילה לכך שהטענה ש"נשים לא מצחיקות" היא פשוט לא נכונה. אחרי שנים של לימודי משחק והופעות סטנד אפ במועדונים, אשכנזי פרצה לתודעה כשהופיעה בתוכנית האירוח של יאיר לפיד ב-2002, בפינה עליה זכתה בפרסי "אשת הבידור של השנה" ו"אשת השנה בטלוויזיה". ב-2005 היא כבר החלה לככב ולהפיק את תכנית היחיד שלה, "מה זה השטויות האלה?!" שכיכבה עד כה על המסך כבר חמש עונות. כיום, כבר אין עוררין על מעמדה של אשכנזי בעולם הבידור הישראלי בו זכתה בעבודה קשה ומתמדת, ואותו היא מנצלת כדי לקדם נושאים מהותיים לנשים ולאמהות בפרט, באמצעות הומור עם גרעין של אמת יומיומית ויציבה.

 

עדי אשכנזי ואפרת אדמון

צילום: בני גם זו לטובה

 

"מול הטענות שנשים הן לא באמת מצחיקות, או שסטנד אפ הוא לא באמת מגרש לנשים, אפשר לשלוף רשימה ארוכה של נשים שסותרות את האקסיומות על סטנד אפ ונשים", אמרה אפרת אדמון, סמנכ"לית התוכן של און לייף בהציגה את הפרס. "בראש הרשימה הזו עומדת עדי אשכנזי. היא לא נבהלה מביקורת או מסיכונים, היא לא חיכתה שיעשו דברים בשבילה ופשוט עשתה אותם בעצמה. עולם הסטנד אפ חייב לך, עדי, על שפרצת את הפתח לעשרות ואולי מאות נשים בתחום".

 

"לפעמים, את לא יודעת שאת פורצת דרך, את פשוט עשית את שלך", בר גפן פתחה את השיחה עם אשכנזי. "יש דברים שאנשים אומרים לך במהלך הזמן וגורמים לך לשים לב". ואכן, אשכנזי הודתה שגם היא לא ממש זיהתה עצמה כפורצת דרך עד שמישהו גרם לה להביט אחורה ולראות כמה הדרך שלה השתנתה. "אני ממש מתרגשת, באמת", אשכנזי פתחה, "אני מודה לכם על הבחירה בי ונורא מתרגשת מהדברים שאפרת אמרה. זה מאוד מחמיא לי ואני לא יכולה לומר שאני לא נהנית מהמחמאה. אני באמת נרגשת להסתכל עכשיו אחורה ולחשוב שאולי באמת קרה פה משהו. זה מרגש לחשוב שהיום לנשים מתאפשר יותר בזכות המהלך הזה".

 

מנכ"לית און לייף הדס גולדשטיין פתחה את הכנס באמירה – "לוקח 16 שנים להפוך ל'הצלחה בין לילה'. במקרה שלך, אלה היו 8 שנים של אודישנים שנגמרו ב'לא'".

"עד שהגעתי לתוכנית של יאיר לפיד בגיל 27 וזכיתי להכרה, הייתי כבר 10 שנים בסטנד אפ. בדרך היה הרבה איכס, הרבה קושי. הייתי מאוד אומללה, התביישתי בדרך, זה מאוד מביך לומר שאתה סטנדאפיסט או שחקן, כי אז זה נראה שאתה ממציא או לא מצליח. למעשה כשהתקבלתי ליאיר לפיד היתה לי בכלל שאיפה לפתוח חנות לכלי בית ועתיקות. הגעתי לשם כבר ברגע שבו כבר התייאשתי, אמרתי די".

 

את למעשה תמיד הופעת בערבי סטנד אפ מעורבים, היית יחידה בין רבים. הרגשת שגם בוחנים אותך ככה?

"אני אף פעם לא מדדתי את זה בהקשר של אישה מול גבר, הרגשתי תמיד שאני מצחיקה כמוהם. הקהל תמיד היה מעורב, והצלחתי יותר ופחות בהתאם לחומרים. אבל המנהלים שלי, אלו שהיו צריכים לעזור לי להתקדם – מהם הרגשתי את המקום הזה ש'אני אישה', ושלפעמים אני צריכה לעצור ולהירגע. בתחילת הקריירה, כשהייתי מופיעה בערבי סטנד אפ שלוש פעמים בשבוע, הייתי יורדת המון על גברים, והמנהלים בסוף הערב מתווכחים איתי – 'למה את אומרת ככה על גברים? זה בכלל לא נכון".

 

"בעצם היה בליינד ספוט – על נשים מותר לרדת, על גברים פחות", אשכנזי המשיכה את דבריה של בר גפן. "היו יורדים על גברים, אבל לא כמו שאני הייתי יורדת עליהם. גבר שמדבר על גסויות ומין זה סבבה, כשאישה עושה את זה, זה לא מקובל".

 

עדי אשכנזי ולינוי בר גפן

צילום: בני גם זו לטובה

 

ההצלחה לא באה ברגל, אבל גם לשמר את ההצלחה זו עבודה לא פשוטה.

"ברגע שיאיר לפיד נתן לי את הפלטפורמה היוקרתית שלו, הוא שם עליי את הסטמפה הזו, ואז הכל נפתח. לשמר הצלחה, זו הפעולה שאני עושה. יש לי כל כך הרבה סבלנות וסובלנות, לא התעניינתי ולא נמשכתי לעולם ההשקות, תכניות טלוויזיה שלא התקבלתי לפינות בהן ביקשו שאבוא להנחות אותן. אבל לא לקחתי שום דבר. נשארתי לשתי עונות של לפיד, התחלתי את התוכנית שלי 'מה זה השטויות האלה', עכשיו אנחנו מצלמים את העונה השישית שלה. אני חושבת שכדי לשמר הצלחה צריך פשוט להישאר נאמן לעצמך ולא לעלות על רכבים שאין לך רישיון אליהם".

 

היום כבר יש המון בנות חדשות בתחום הסטנד אפ. איך את מרגישה כשאת רואה אותן?

"כשאני רואה את הבנות החדשות אני תמיד חושבת, 'הן בטח יודעות משהו שאני לא'. זה ישר נותן לי להרגיש שאני מיושנת. תום יער הזמינה אותי לסדרה חדשה שלה, והיא אמרה לי שאין אצלה מאפרת או ספר, אמרתי 'אני לא מבינה, מה את רוצה שיצלמו אותך כמו שאת?! נשים כבר לא רוצות להסתיר את עצמן יותר?", היא צוחקת.

 

"לצד זה אני מאוד שמחה בשבילן, וגם בשביל השוק אני שמחה. אני חושבת שנשים הן מאוד מצחיקות, והקומיקאיות שהיו בדור שלפניי כמו רבקה מיכאלי, בדרך כלל עשו עבודה בעיקר דמויות – הן לא נתנו את הקול של עצמן וצריך לשמוע את קולן של נשים, בכל הזדמנות".