שנה מוצלחת למיליארדרים העלתה את ההון של אילות ההון מסביב לעולם. שיא של 2,043 איש מרכיבים את דירוגי המיליארדרים בעולם של פורבס השנה, 227 מהם הן נשים - קפיצה מ-202 הנשים של שנה שעברה ושיא עבור נשים מיליארדריות. הן מרכיבות 11% מהרשימה ויש להן שווי הון כולל של 852.8 מיליארד דולר. רוב הנשים העשירות בעולם ירשו את הכסף שלהן.

 

בשנה השנייה ברציפות, ליליאן בטנקורט הצרפתייה היא האישה העשירה בעולם, עם שווי של 39.5 מיליארד דולר. ההון של יורשת הקומסטיקה גבוה ב-3.4 מיליארד דולר מהשנה שעברה, אבל זה מספיק רק כדי להבטיח את המקום שלה במשבצת ה-14 ברשימה - ירידה מהמקום ה-11 של השנה שעברה. בטנקורט מחזיקה בשליש מלוריאל יחד עם ילדיה. אביה, יוג'ין שולר, הקים את החברה ב-1907 ונפטר ב-1957. האישה בת ה-94, אשר סובלת מדמנציה, מצאה את עצמה במאבק משפטי כנגד איש סודה, הצלם פרנסויז-מרי בניר. ב-2016, בניר צווה לשלם קנס בסך 400 אלף דולר ולוותר על 90 מיליון דולר בנכסים על ידי בית המשפט הצרפתי, לאחר שהוא נמצא אשם בהונאה של בטנקורט ב-2015. בניר מערער על ההחלטה, בעוד שבטנקורט מערערת על כל שהתשלום על הנזק הופחת.

 

השנייה העשירה בעולם. אליס וולטון

 

האישה השנייה העשירה בעולם היא אליס וולטון, אשר שווה כ-33.8 מיליארד דולר - 1.5 מיליארד דולר יותר מהשנה שעברה, אבל ירדה במקום אחד מהשנה שעברה למקום ה-17 השנה. כבת היחידה של מייסד וול מארט סם וולטון, אליס לא לקחה תפקיד פעיל בעסק המשפחתי אבל היא האישה העשירה באמריקה, בעיקר הודות לחלקה במניות וול מארט ובדיווידנדים הנדיבים. היא אחת מארבע נשות וולטון בדירוגים, כאשר כולן יחד שוות כ-49.5 מיליארד דולר. האחרות הן גיסתה כריסטי וולטון (האלמנה של אחיה ג'ון), ובנות הדודות שלה, אן וולטר קרונקה וננסי וולטון לורי.

 

את העשירייה הראשונה של הנשים העשירות בעולם מובילה קבוצת יורשות שהשמות שלהן אולי לא מוכרים כל כך אבל הן עשו את הונם ממותגים גדולים וידועים. הן כוללות את ג'לין מארס, אשר שווה 27 מיליארד דולר וסבה פרנק מארס ייסד את יצרנית הממתקים הגדולה בעולם, מארס, בביתו ב-1911; מריה פרנקה פיסולו, אשר שווה 25.2 מיליארד דולר, שגיסה יצר את הממרח שהפך לנוטלה, ושבעלה האחרון, מישל פררו, בנה את קבוצת פררו והפך אותה לאימפריה עם מותגי פררו רושה, שוקולד קינדר וטיק טאק מתחת למטריה שלה; ואלמנתו של סטיב ג'ובס, לורן פאוול ג'ובס, שההון בן ה-20 מיליארד דולר שלה מגיע מהמניות שלה באפל ודיסני.

 

האישה שהיתה לה את השנה הטובה ביותר היא ג'ינה ריינהרט. שווי טייקונית מכרות הברזל האוסטרלית קפץ מ-6.2 מיליארד דולר ל-15 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לאדם העשיר במדינה שלה וממצב אותה במקום ה-69 בעולם, קפיצה אדירה מהמקום ה-127 בשנה שעברה. בשונה מכל הנשים שלפניה, לריינהרט יש זכות להתרברב על כך שהיא עצמה עשתה את הונה. ריינהרט לקחה את הנדל"ן פושט הרגל של אביה ובנתה אותו מחדש למשהו הרבה יותר גדול. פרויקטRoy Hill  המסיבי שלה, מכרה ברזל ענק במערב אוסטרליה, שילח 30 מיליון טון של ברזל ב-14 חודשי הייצור הראשונים שלו.

 

נולדה בכפר סיני מבודד. זו קונפיי

 

בעוד שריינהרט ואביגייל ג'ונסון, אשר הפכה ב-2016 ליו"רית של Fidelity Investments  (תאגיד המנהל נכסים בשווי 2.1 טריליון דולר), הוסיפו להונם סכומים באופן אקטיבי, ישנה אישה אחת בלבד שעשתה את הונה לבד לחלוטין בקרב 20 הנשים העשירות ביותר. זו קונפיי מהונג קונג, האישה ה-17 העשירה בעולם, לוקחת את הכתר כאישה העשירה שצברה את הונה בעצמה, 7.4 מיליארד הדולר שלה הופך אותה לאדם ה-186 העשיר בעולם.

 

קונפיי נולדה וגדלה בכפר סיני מבודד, איבדה את אימה כילדה וגודלה על ידי אביה - שסבל מפציעה בעקבות תאונת עבודה. היא עזבה את בית הספר בגיל 16 בשביל לעבוד, והגיעה למפעל עדשות לשעונים, שם עבדה כ-16-18 שעות ביום. בסופו של דבר קונפיי פתחה את עסק ייצור העדשות לשעונים שלה, והתרחבה לייצור כיסוי למסכי אלפונים ניידים בתחילת שנות ה-2000. השקת האייפון על ידי אפל ב-2007 הגדילה את הדרישה, ויצרנית מסך הזכוכית שלהLens Technology  היא כעת ספקית ענקית לחברתה ענק Cupertino ולסמסונג. זו הפכה לראשונה למיליארדרית לאחר ש-Lens Technology הונפקה בבורסת שנזן ב-2015. היא עדיין מנהלת את החברה כמנכ"לית והיא מחזיקה ביותר מ-80% מהמניות.

 

בעוד שהנשים כאחוז מהאנשים העשירים בעולם לא השתנו הרבה, הנשים שעשו את הונן בעצמן משאירות את חותמן. יחס הנשים שעשו את הונן ברשימת המיליארדרים העולמית של פורבס כמעט שילש את עצמו מלפני עשור, מ-1% ל-2.7% השנה. הן כעת מהוות אחת מתוך ארבע נשים מיליארדריות - יותר מה-21% שהיו בשנה שעברה. מתוך 56 הנשים שעשו את הונן בעצמן, 15 נכנסו לראשונה השנה, כולל הווייטנאמית נגויין ת'י פונג טאו (עם שווי של 1.2 מיליארד דולר) והיפנית יושיקו שינוהרה (עם שווי של 1.1 מיליארד דולר), שהן הנשים המיליארדריות שעשו את הונן בעצמן הראשונות במדינות שלהן. לארה"ב, אשר מתגאה במספר המיליארדרים הגדול בעולם, יש 74 מיליארדריות, בעוד שגרמניה וסין רחוקות במקום השני והשלישי עם 28 ו-23 מיליארדריות בהתאמה.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: