יערות, כרמים ופרחים בקנה

כרמי יוסף ו"יד לשריון"

משך הטיול: משתנה, תלוי בחשק ובזמן

הדרך במעלה ההר המובילה לכרמי יוסף היא עוצרת נשימה. מכל עבר מבחינים בשדות מוריקים, כרמים ומטעי זיתים. בכל פינה תמצאו נקודת תצפית מרהיבה על האזור, שלא תוכלו שלא לעצור בה. וביער המגינים שנמצא במרחק דקות נסיעה, תיהנו מפריחות יפהפיות בעונה ומפינות מוצלות לרוב.

 

המסלול:

יער המגינים ניטע על ידי קק"ל לזכרם של הנופלים במערכות ישראל, ויש בו פינות הנצחה רבות. באחת מהן, האהובה במיוחד על ילדים, יש שלד שלם של מטוס תובלה מסוג נורד, שבאמצעותו בחרו אנשי חיל האוויר להנציח את חבריהם. למטוס אפשר להגיע גם היישר מכביש מס' 3 (הבאים מכיוון צומת לטרון יפנו כ–400 מ' לפני צומת נחשון על פי השילוט המכוון ליער המגינים). המטוס נמצא סמוך לכניסה, בין העצים, בצד שמאל. הדרכים הראשיות ביער סלולות ועבירות לרכב פרטי. אפשר לפנות מהן לפינות נסתרות ולשוטט ברגל בשבילים מבודדים, המעניקים תחושה של אינטימיות. מראשי הגבעות נשקפות תצפיות יפות לעבר עמק איילון והרי יהודה.

 

 

אתר ההנצחה "יד לשריון" בלטרון הוא אתר חינוכי–היסטורי מיוחד במינו שמפגיש עבר, הווה ועתיד. כמקום הנצחה לחללי חיל השריון לדורותיהם הוא נועד להפוך למקום שוקק חיים הדוגל ב"הנצחה פעילה". השבילים הנגישים לעגלות תינוקות, המרחבים העצומים ושפע הפינות המוצלות מתאימים במיוחד לילדים, וגולת הכותרת: תצוגת הטנקים המפוארת הכוללת טנקים, גשרים ניידים, זחל"מים, נגמ"שים ושריוניות. אוסף זה הוא מהגדולים בעולם ובו יותר ממאה פריטים, בהם טנקי המרכבה (סימן 1-4) של צה"ל, כלי שלל שנתפסו מצבאות ערב במלחמות ישראל וכלים מיוחדים שנקנו לצורך התצוגה. ליד כל טנק תמצאו שלט הסבר מפורט, והילדים יכולים לטפס על חלק מהטנקים (כולל מרכבה 4) ולהציץ פנימה.

 

 

אורך המסלול:

יער המגינים: כקילומטר (למטוס הנודד אפשר להגיע ברכב). יד לשריון: מתחם אחד.

לילדים מספרים ש:

אנחנו נמצאים ביער מיוחד, שניטע לכבוד המגינים שלנו - חיילי צה"ל השומרים עלינו. בתוך היער שוכן לו, כמעט נסתר, מטוס תובלה ישן שהובא למקום בשנות ה–70 כאנדרטה לחללי חטיבת הצנחנים 317. כיום הוא אמנם נראה ישן, אך כנפיו הארוכות עדיין מזמינות תחתן משפחות רבות לפיקניקים ולמנוחה. נספר לכם את סיפורו של אחד המטוסים שלקחו חלק נכבד בהגנת הארץ ונזכור את החללים שנפלו בזמן ששמרו עליה.

 

ספרים ושיר לדרך:

ספר: "הדוב שאהב לבנות מטוסים", כתב ואייר: אוליבר ג'פרסתרגום: תמי קרמר, הוצאת כתר. סיפור לקטנטנים שיש בו יער, אווירונים ומסרים על איכות הסביבה ועל  קיימו?ת

ספר: "פתאום באמצע החייםמאת: דבורה עומר (הוצאת שרברק) – ספר נפלא לבני נוער, הפורש את סיפורו של אל"מ ארלוזור (זוריק) לב, בן כפר ביל"ו, מפקד בסיס רמת דוד בתחילת מלחמת יום הכיפורים, שיצא לגיחה מבצעית  באזור פורט–סעיד, ולא שב ממנה.

שיר: "רד אלינו אווירוןמאת: חינגה סמילר – "רד אלינו אווירון / קח אותנו למרום"... צריך להוסיף?

 

טוב ונעים בין המטעים

מבואות ירושלים – מעיין עין מטע

משך הטיול: משעתיים ועד ארבע שעות

מטע הוא מושב קטן ויפה, המשמש נקודת מוצא נפלאה לטיולים באזור. בסביבות המושב - באזור שבין יער מטע, בית שמש ובית גוברין, בין הרכסים המקיפים את ירושלים - מתפתלים נחלים עמוקים המספקים נופי בראשית של יער נטוע וחורש טבעי. נעים לנשום את האוויר הצלול בהרים הירוקים ולצעוד בין טרסות עמוסות שיחי תבלין, המבשמים אותו. את יער מטע, שנמצא בלב פארק עצמאות ארה"ב, נטעה קרן קיימת לישראל בראשית שנות ה–50 של המאה הקודמת. לאורך נחל זנוח החוצה אותו הקימה קק"ל שביל טיול וחניון למטיילים, והשם ניתן למקום על שום המטעים בסביבה.

 

המסלול:

אחד המסלולים היותר נחמדים מתחיל ממש כאן ביציאה מהמושב, לכיוון עין מטע - מעיין קטן שאליו תגיעו לאחר צעדה קצרה בלב שדות פורחים. יש לצאת משער המושב לכיוון המעיין. לאורך מסלול ההליכה תיהנו מטבע של?ו, פרחים בעונת הפריחה וחורבות מהתקופה הצלבנית. חורשת הדקלים שאליה תגיעו שרדה בעקשנות שריפה קשה שהשתוללה כאן. בקיץ היא משמשת מקום מפלט מהחום הכבד ומגרש משחקים נפלא לילדים. המשיכו למעיין הקטן כדי שהילדים יוכלו להשתכשך בו. בהמשך הדרך נמצאים האתרים עין תנור וחרבת חנות, אבל כדי להגיע אליהם יש להיערך לצעידה ממושכת.

 

אורך המסלול:

 2.5 קילומטר של הליכה מישורית.

 

 

לילדים מספרים ש:

מושב מטע שבהרי ירושלים הוא יעד הטיול שלנו היום. ליד המושב יש יער גדול, נחל קטן ומעיין מסתורי בשם עין מטע. בדרך אל המעיין נראה צמחים ופרחים מעניינים, חורבות אבנים שתוכלו לדמיין מי חי בהן, וגם חורשת דקלים מוצלת, שאספר לכם עליה סיפור קטן: פעם התחוללה כאן שריפה גדולה, אבל הדקלים שבחורשה התגברו עליה באומץ לב. הכבאים - לוחמי האש האמיצים - עזרו לכבות את האש, והדקלים הגבוהים התאמצו והצליחו להתגבר על האירוע ולהמשיך לצמוח. בישראל מתרחשות כאלף שריפות בשנה: לפעמים הן נגרמות מהחום, ולפעמים מחוסר זהירות של מטיילים שמשאירים גפרורים, גחלים או ענפים דולקים. התפקיד שלנו הוא לשמור על העצים ועל הטבע בישראל. לכן חשוב שנזכור תמיד להתנהג בצורה זהירה ואחראית, ולכבות את המנגל אחרי שכולם מסיימים לאכול "על האש".

 

מתכון לפיקניק:

ספגטי קאפקייקס

8  מנות בתבניות של קאפקייקס או מאפינס:

2  כוסות פסטה מבושלת (אפשר לבשל ספגטי ולחתוך לאחר הבישול)

1  גביע גבינת קוטג'

1  ביצה

פלפל ומלח לפי הטעם

1  שן שום כתושה

2  כפות שמן זית

כוס גבינה קשה מגוררת: פרמז'ן, גבינה צהובה, קשקבל

מערבבים את כל החומרים בקערה ומחלקים בין השקעים בתבנית. אופים בתנור שחומם מראש ל–200 מעלות במשך 20 דקות, או עד להזהבה והתייצבות.

 

עוד מתכון לפיקניק:

פשטידות תירס אישיות במיוחד

קופסת שימורי תירס (או 2 כוסות תירס "סנפרוסט" שבושל במים רותחים(

2 גביעי שמנת חמוצה

5 ביצים

3 כפות קמח

כפית שטוחה של מלח

100 גר' גבינה צהובה מגוררת

מערבבים בקערה את כל החומרים, משמנים תבניות מאפינס אישיות (אפשר גם חד–פעמיות), יוצקים את התערובת מהקערה אל התבניות ואופים בתנור בחום בינוני כשעה, עד שהפשטידה יציבה וזהובה.

 

אפשר להוסיף: טונה, פטריות שמפיניון, ואת כל שאריות הגבינה שנשארו לכם בבית.

ספרים ושיר לדרך:

ספר: "ספר הטבע הראשון שלימאת: אנג'לה וילקס, הוצאת ידיעות אחרונות. זהו ספר הדרכה ראשון לילד, החוגג את פלאי הטבע.

ספר: מה קרה לעץ התותמאת: רוני גנור, הוצאת כנרת. סיפור על ילדי גן מרים, שמנסים להציל את עץ התות האהוב.

שיר: "צל עץ תמר ואור ירח", מאת: אפרים וינשטייןלחן: חיים קוברי. שניים מהביצועים המפורסמים של השיר שייכים לזהר ארגוב ולקרולינה.