יש משהו מלהיב במירי הבר, בשלנית אנרגטית המעבירה סדנאות אוכל בריא חווייתיות במשק המשפחתי המטופח ברשפון. וההתלהבות מדבקת ומיד עושה חשק ליישם הכל בבית ויפה שעה אחת קודם. בניגוד לסדנאות אחרות, ויצא לי להיות בכמה וכמה, אין כאן פער בין מה שמוגש לבין מה שאפשר להפיק בבית, במטבח הפרטי. הסדנאות פרקטיות, נגישות, נעימות ובגובה העיניים. וכזו גם מירי. 

 

צילומים: תמר טל ענתי

 

מירי מתנהלת במטבח בקלילות, עם חיוך מאיר, כל מה שיוצא תחת ידה נראה פשוט-פשוט, בלי יומרות ובלי פלצנות, בלי טכניקות מסובכות או חומרי גלם נדירים. את כל המנות - ויש הרבה מהן אז תגיעו רעבים - מכינה מירי על המקום תוך שהיא מחלקת טיפים בנדיבות ומגלה מי מספק את הדגים הטריים הנפלאים, מה בדיוק לבקש מהירקן בעונה הזו ועוד סודות שאולי בשלנים אחרים היו שומרים לעצמם. מקבלים גם אוגדן מהודר עם כל המתכונים מהסדנה ויש באתר של מירי שפע של מתכונים, כי היא מעבירה את בשורת האוכל הטבעי הלאה. סוג של שליחות שנטלה על עצמה. 

 

 

מירי נדיבה וזה מתבטא בכל היבט באירוח שלה. זו גם לא עוד סדנה שבה יושבים ואוכלים, אלא ממש חוויה של בילוי תוך ספיגת ידע. ואכן מסביב לשולחן במבנה המטופח במשק מתקבצות בעיקר נשים, אבל לא רק. יש פה חברות, אחיות, זוגות, אמהות ובנות וקולגות לעבודה. התמזל מזלי והתיישבתי ליד הצלמת המוכשרת והיוצרת הדוקומנטרית, וחברה טובה של מירי מילדות, תמר טל ענתי, שתמונותיה מעטרות את הכתבה הזו. צריך לדעת מידיה של מי לאכול וליד מי להתיישב. שיחק לי המזל פעמיים בערב הזה. תענוג.

 

 

מירי לא מצלחתת, לא עוסקת בטכניקות מתוחכמות כמו בישול מולקולרי, לא מפרידה פאזות ולא יוצקת חנקן נוזלי. להיפך. היא עוסקת בבישול בריא, טבעי וכמה שיותר קרוב למקור. והמקור? ממש ליד. הערוגות המטופחות מקיפות את המקום מכל עבר ומוסיפות לאווירה הכפרית. כל חציל מלמיליאן, כל כרובית אלופה וכל קישוא מלך, לא פחות. מירי עצמה חובבת גינון וחקלאות אורגנית, אבל ידיים מקצועיות ומסורות מפנקות את הערוגות פה בנוסף לזוג הידיים העמוסות שלה והן דואגות שיגדלו פה הירקות – סלקים, לפתות, גזרים, כרוביות, דייקון ועוד - פירות ועשבי התבלין הכי יפים שאפשר. את היתר משלימה מירי ממגדלים שהיא מכירה אישית ודואגים לה לירקות פוטוגניים וטעימים. הסגנון הוא ים תיכוני עם נגיעות אסיאתיות (חלק מהסדנאות מעבירה מירי בשיתוף השפית התאילנדית נקרין). מירי מבשלת ומארחת שנים אבל לפני כחמש שנים עשתה סוויץ לכיוון אוכל בריא, אבל לא מהסוג הסגפני, או כמו שהיא מגדירה זאת: "אני מכינה אוכל מאוד פרקטי, הכל נמצא בכל סופר ואצל כל ירקן, זה מטבח בריא אבל מאוד מאוד לא סגפני".

 

 

מה אוכלים?

מתחילים בפוקצ'ות לוהטות מהטאבון של מירי, עם לאבנה ביתית וטחינה. היא מזהירה לא לאכול הרבה כי לפנינו ארוחה עשירה במנות על טהרת הדגים, ירקות, דגנים וקטניות. הסדנאות כשרות וצמחוניות (עם דגים) בעיקר מטעמי כשרות עבור הקהל הרחב. ממשיכים במסבחה חמה של שעועית לימה (בובס), ואחר כך מתקינה ומגישה מירי סלט עלים, סלקים צלויים, אגסים וגבינה כחולה; סלט סלק חי ונענע בתיבול ג'ינג'ר; פופקורן כרובית עם קארי; מנות דגים כמו קרפצ'ו דג ים לבן עם פילה חציל קלוי, סלסת עגבניות, שמן זית ולימון; פאד קפאו מדגי לברק - תבשיל בסגנון תאילנדי; דגים בסגנון הודי – שבשבילו תצטרכו להתאבזר בשלל תבלינים הודיים (אל דאגה, מירי תפנה אתכם לחנות תבלינים משגעת בנתניה שם תוכלו למצוא הכל) ומנות נוספות קלילות, צבעוניות, טריות ומדויקות בתיבול. והכי חשוב – קל.

 

 

השיחה מתגלגלת במהרה גם בין זרים גמורים, גביעי היין מתמלאים שוב ושוב וכולם שמחים וצוחקים. באמצע הארוחה בערך מציאה מירי לצאת לסיור בגינה כדי לראות מקרוב איך נראה האוכל שלנו רגע לפני. גם המושבניקים והקיבוצניקים שבחבורה מתלהבים ונשבעים להתחיל ליישם בבית. אנחנו נפרדים בחיבוקים, נשיקות ומחמאות. יופי של בילוי לחברות, זוגות, חברים לעבודה, בני משפחה, מי שרוצה להתגבש ומי שכבר מגובש היטב. ואגב, בון מירי זה משחק מילים על המושג בון מארי, ואת זה גילינו רק אחרי כמה כוסות יין ואוכל משמח. 

נפתח לכם התיאבון? באתר של בון מירי ובעמוד הפייסבוק שלה תוכלו למצוא מידע על הסדנאות הבאות.

 

צילום: סיון אסקיו