האם העובדה שבאופן עקרוני מנבאים לו הסקרים המשמעותיים נצחון, בעולם שלא מזמן טעם את תוצאות הבחירות באמריקה ומשאל הברקזיט, צריכה להדאיג או לשמח את עמנואל מקרון, מי שהפך בן לילה למועמד המוביל לעמדת נשיא הרפובליקה?

 

הסוציאליסט-לשעבר הצעיר הפתיע רבים כשזכה בתוצאות אמת הממקמות אותו בעמדה הטובה ביותר להשתלטות על נשיאות צרפת, לפני מרין לה-פן מושכת האש, אך ייתן שהופתע לא פחות בעצמו מהמעמד הפוטנציאלי החדש.

 

עמנואל מקרון

 

בעוד המדיה הצרפתית והעולמית מנסה לעמוד על קנקנו (ואגב, יש לקרוא את שמו כמו המילה "מקלון", ולא כמו העוגיה הצרפתית הנחמדה אך לרוב מתוקה מדי, שלא לדבר על המחיר שלה, שהפכה לקלישאת פטיסרי), ועל סיכוייו להשלים מהלך ולהפוך לנשיא מול לה פן השנואה על ידי רבים, נראה כי סיפור האהבה הבלתי שגרתי העומד מאחורי נישואיו למי שהייתה המורה שלו בתיכון (!), הנמרח על גבי הצהובונים חדשות לבקרים, במולדתו ובעולם כולו, משלהב את סקרנות העיתונאים והקוראים כאחד, לא פחות מהסיכוי לדם חדש במערכת הפוליטית - ועשוי להיות זה שיכריע את הכף.

 

לו רק היית קצת פחות המורה שלי

עמנואל ז'אן-מישל פרדריק מקרון נולד בדצמבר 1977 בעיר אמיין, בנם של פרנסואז, רופאה, וז'אן-מישל מקרון, פרופסור לנוירולוגיה. ההורים החילונים בחרו שלא להטביל את בנם במסורת הדת הנוצרית, והוא עבר את הטקס לבקשתו ומרצונו, בגיל 12, אז נמשח כקתולי רומאי. את שנת לימודיו האחרונה בתיכון השלים בתיכון הנרי הרביעי הפריז, ובשלב זה כבר היה עמוק בתוך הקשר הרומנטי האסור, שלא לומר בלתי חוקי, עם מורתו לתיאטרון בריז'יט טורנו, לימים אשתו.

 

 

מארין לה פן: עוד פוליטיקאית שמתנערת מהפוליטיקלי קורקט

האם למרות שהסקרים מנבאים למארין לה פן מקום שני גם בסבב המכריע, ברגע האמת עשויות להתגלות תוצאות שונות?

לטור המלא

 

עם פער גילאים של 24 שנים (מקרון כיום בן 39 ורעייתו בת 63), בתחילת דרכו הפוליטית נראה כאילו עלול הסיפור להזיק למקרון, אלא שלמזלו - מדובר בצרפת, והסיפור שהתפרסם עם צעדיו הראשונים במירוץ לנשיאות, הפך אותו לכוכב מדיה. הקשר אמנם נחשף כבר ברגע שהגיע מקרון לגיל 18, כלומר הפך "חוקי", אך מוסד בטקס נישואין רק ב-2007, כשהשניים חגגו כבר עשור ביחד. בעולם שכבר לא מתרגש מגברים מבוגרים שעל זרועם כרוכה אישה צעירה מהם בהרבה, נראה שהמקרה ההפוך, הקוגרי, עדיין מצית עניין רב יותר משהוא אמור - אבל מי יודע, אולי גם זה ישחק לטובתו של מקרון ברגע האמת, אל מול לה פן הנתפסת כמפלצת על ידי חלק ניכר מהציבור האירופאי.

 

הנשמות הטובות העסוקות באלמנט הצהוב הזה של חייו הפרטיים של מקרון, עסוקות כך נראה גם בשאלת צאצאיו העתידיים, שכן טרונו בגילה ועם שבעה נכדים משלה כבר פרשה מתעשיית התינוקות יש להניח, ובניחושים מתי ינטוש את "אשתו הזקנה" לטובת מודל צעיר שיש לו גם את אופציית ההתרבות במידת הצורך, בעיקר כעת עם כל תשומת הלב עליו. היה נחמד לומר שאחרי 24 שנות נישואים אין מצב שזה יקרה, אבל היי, זה גם מה שחשבנו על מושיק רוט וכבר-לא-אשתו ההולנדית.

 

"אם פער הגילאים היה הפוך לאיש לא היה איכפת"

מעדויותיהם של השניים בראיונות לאורך השנים, הקשר התפתח לאט ולאורך זמן רב. מקרון הצעיר ניסה להפעיל את כוחותיו ולהקסים את המורה הבשלה, אם לרגע חשבתם שזה קרה הפוך, ואילו זאת דחתה את חיזוריו, לפחות בהתחלה. אך בשלב בו כבר עבר מקרון הצעיר לפריז לשנת לימודיו האחרונה בתיכון, היו השניים בקשר משמעותי, וטורנו הבינה שעליה לעזוב את בעלה וילדיה ולהצטרף אליו. הוריו של התיכוניסט אמנם לא יצרו קשר עם הרשויות, ובהן משרד החינוך הצרפתי, המשטרה או בית הספר אפילו, אך בכל זאת פעלו בניסיון למנוע את הקשר הרומנטי. "לא יכולנו להאמין", סיפרה אמו בראיון לרויטרס, "ברור שכשעמנואל פגש את בריזי'ט לא יכולנו פשוט להגיד 'זה נהדר'".

 

עמנואל מקרון

 

שאלה נוספת המעסיקה את ההמון היא מתי מימשו מקרון בן ה-15-16 וטורנו הנושקת ל-40, נשואה ואם לשלושה ילדים בעצמה, את אהבתם הפיזית. הזוג מקפיד לספר כי המתין לקיים יחסי מין עד שמקרון היה בן 17, אך לא ברור עד כמה אפילו הם עצמם מצפים שמישהו יקנה את הגרסה הזו של האירועים. "אף אחד לא היה רואה בזה משהו חריג אילו פער הגילאים היה הפוך", אמר על הנושא, "לאנשים קשה לקבל משהו כן וייחודי".

אף אחד לעולם לא ידע באיזה רגע הפך הסיפור שלנו לסיפור אהבה", סיכם מקרון את הנושא בדיפלומטיות ממזרית משהו, מגלה לא מגלה, בשיחתו עם רויטרס. "זה שייך לנו", מסרה טורנו מצידה באותו פרסום, "זה הסוד שלנו". 

 

בוגר בית הספר של הנשיאים

בהמשך, בימיו באוניברסיטה שקע בלימודי פילוסופיה תחילה, והמשיך לתואר שני בענייני ציבור. ב-2004 עבר הכשרה למשרת ציבור בכיר בבית הספר הלאומי למנהל ( ?cole nationale d'administration (ENA)), שמשורותיו יצאו כבר שלושה נשיאי הרפובליקה לפניו.  לפני שהחליט להמר על כל הקופה ולרוץ למשרת נשיא צרפת כיהן כמפקח פיננסי במשרד הכלכלה הצרפתי, בין 2008 ו-2008, לפני שפרש לטובת משרה פרטית כבנקאי השקעות, בבנק רוטשילד ושות' ( Rothschild& Cie). בין 2006-2009 היה חבר במפלגה הסוציאליסטית (PS), ובהמשך אף שימש בתפקיד בכיר בצוותו של נשיא צרפת לשעבר, פרנסואה הולנד. ב-2014 החליף את ארנו מונטבורג בתפקידו כשר הכלכלה, אך ב-2015 הודיע על פרישתו מהמפלגה ויציאתו לדרך עצמאית.

 

אותה דרך עצמאית התבטאה בתנועה החדשה "En Marche!" באפריל 2016, רק לפני כשנה. הקמת המפלגה העצמאית עלתה למקרון בנזיפה מהנשיא הולנד, טרם הודעתו הרשמית של מקרון על הצטרפות למירוץ לנשיאות צרפת לשנת 2017, חודשים לאחר שחרושת השמועות בנושא עבדה שעות נוספות. במסגרת ההודעה הבטיח "להוציא את צרפת מהחסימה" בדרך ל"מהפכה דמוקרטית" והבהיר כי לשיטתו, הוא איננו מנהיג ימין או שמאל קלאסי, והתנועה שהוא מוביל מבקשת להציע נתיב דמוקרטי מזן חדש.

 

רגע לפני האקשן האמיתי, הסקרים מציגים יתרון של 20% ממנו נהנה מקרון על פני יריבתו, שהואשמה בימים האחרונים בין היתר בהעתקת נאום מילה במילה, בניסיון לגייס קולות של מועמד ימין שמרן שנפל מהמירוץ בינתיים. אותה לה פן גם מיטיבה להמשיך ולנגן על הרגש הלאומי, ולהזכיר את עברו של מקרון כבנקאי, שמניעיו טמועים היטב בזירת הפיננסים התאגידית שעזב לא מזמן, רחוק מחיי מעמד הפועל. הצרפתים אמנם מביעים ביקורת גלויה כלפי לה פן ועמדותיה בנושאים בוערים, אך גם אינם נסחפים בהתלהבות אחר רעיונותיו הכלכליים של מקרון (שהיה מתומכים הבודדים של יוון באיחוד בתפקידו כשר כלכלה בעת המשבר הגדול), כפי שאפשר להבין היטב מעובדת היותו במקום הראשון במירוץ אמנם, אך ממש לא בהפרש שמאפשר מנוחה על זרי דפנה. 

 

בדרך לאותה מהפכה מובטחת, כשאחריו תומכים מבית ומחוץ, ואישה אחת אותה הוא אוהב מגיל 15 ועד היום, כעת צריך מקרון בעיקר להתפלל שגם בסיבוב השני, שייערך ביום ראשון הקרוב, ייצא כשידו על העליונה במבחן האחוזים של רגע האמת - בו יתגלה טיבם של הסקרים הידועים לשמצה. האם יש למקרון סיבה לדאגה? כלי המדיה בצרפת מדווחים כי רבע עד שליש מהמצביעים עשויים להחליט שלא להגיע לקלפיות בתחילת השבוע, וכך, להותיר את הסקרים כולם כאופציה תיאורטית נחמדה, אך בעלת השפעה וקשר מועט ביותר למציאות הפוליטית בפועל. רגע, מאיפה זה נשמע מוכר?