מניין ההרוגים בפיגוע ההתאבדות שהתרחש אמש בסביבות השעה 22:30 בתום הופעה של זמרת הפופ האמריקנית אריאנה גרנדה במנצ'סטר ארנה, אנגליה, עומד כעת על 22 בני אדם וכ-60 פצועים. באולם נכחו כ-20 אלף צופים, רבים מהם ילדים ובני נוער שבאו להופעה של הזמרת האהובה עליהם, וככל הנראה בין הנפגעים גם ילדים רבים.

 

בשעות הבוקר צייצה גרנדה בחשבון הטוויטר שלה: "אני שבורה. אני מתנצלת מעומקי לבי. אין לי מילים". לאחר מכן הודיעה על הפסקת סיבוב ההופעות העולמי שלה.

 

הציוץ של אריאנה גרנדה אחרי הפיגוע

 

הטבח באי אוטיה, נורבגיה

ביום שישי, 22/7/2011, יצא אנדרס ברינג ברייוויק, גבר נורווגי תושב אוסלו, למתקפת טרור קטלנית במולדתו שכללה שני פיגועים שגבו את חייהם של 77 קרבנות. הפיגוע הראשון בוצע באמצעות פיצוץ מכונית תופת ברובע הממשלה  (Regjeringskvartalet) בעיר הבירה אוסלו בשעות אחר הצהריים. מהפיצוץ הזה נהרגו 8 בני אדם, נפצעו למעלה מ-2000 ונגרם נזק רב למבנים באזור.

 

אולם, למרבה הצער, הפיגוע הזה היה רק פרומו להצגה האמיתית שהכין ברייוויק. כשעתיים לאחר פיצוץ מכונית התופת, כשהוא מחופש לקצין משטרה, שט ברייוויק באמצעות סירה אל האי אוטיה המרוחק 40 ק"מ מעיר הבירה. באי התקיים באותה העת מחנה קיץ שנתי לנוער ולצעירים של ליגת העובדים הצעירים של מפלגת השלטון. ברייוויק, חמוש ברובה בעל כוונת טלסקופית ובאקדח מסוג גלוק ועטוי אפוד מגן, פתח באש על הנערים שהשתתפו במחנה.

69 נהרגו, ועשרות נפצעו. מרבית ההרוגים היו מתחת לגיל 20. הייתה זו מתקפת הטרור הראשונה בתולדות נורווגיה המודרנית ולנורווגים לקח זמן ארוך יחסית להגיע לאי, מה שאיפשר למחבל לחסל בשיטתיות אכזרית את הנערים.  

 

גופות פזורות ברחבי האי. הפיגוע באוטיה

גופות פזורות ברחבי האי. הפיגוע באוטיה. צילום מסך מתוך יוטיוב

 

ברייוויק, איש ימין קיצוני המוכר למשטרת אוסלו, שהה באוסלו בעת פיצוץ מכונית התופת. רק לאחר שחזה בפיצוץ יוצא לפועל נסע לאוטיה להמשיך בתכניתו השטנית.

 

הוא התחנך בבית הספר למסחר של אוסלו והחזיק בעמדות שמרניות-לאומניות. בצעירותו היה חבר המפלגה הפרוגרסיבית, המפלגה השמרנית הגדולה בנורווגיה. וכן היה חבר באגף הצעירים של המפלגה. בתחילת שנות ה-2000 ברייוויק עוד היה פעיל במפלגה אך ככל שהלכו והקצינו השקפותיו הוא התרחק ממנה עד  לעזיבתה.

 

ברייוויק ביטא אהדה רבה לישראל וטען בתוקף כי היא קורבן ובשל המלחמה הצודקת שהיא מנהלת כנגד הג'יהאד המוסלמי היא מואשמת תדיר בגזענות. הוא ראה הכרח להילחם למען אירופה נוצרית-יהודית, והביע התנגדות לאנטישמיות ולג'יהאד העולמי. בפעילותו בפורומים שונים באינטרנט ביטא את שנאתו למוסלמים ואת תמיכתו בישראל. הוא הגדיר את עצמו את עצמו תיאר כפרו-הומוסקסואלים ופרו-ישראל.

 

מעריץ את ישראל. אנדרס ברינג ברייוויק במהלך משפטו

מעריץ את ישראל. אנדרס ברינג ברייוויק במהלך משפטו

 

על אף העמדות הקיצוניות, פרט לעבירות תנועה לא היה לברייוויק כל עבר פלילי. הוא התגורר בדירה בבניין משותף במערב אוסלו וב- 2011 עבר להתגרר בכפר מצפון-מזרח לאוסלו, שפ ניהל חוות גידול ירקות.

 

בחקירתו הודה באחריות לטבח והצהיר כי פעל לבדו. הוא נידון ל-21 שנות מאסר בפועל, עונש המאסר הכבד ביותר האפשרי בנורווגיה.

 

הפיגוע בדולפינריום, תל אביב, ישראל

אחד מפיגועי ההתאבדות המזעזעים ביותר שבוצעו אי פעם בישראל התרחש ב- 1/6/2001 ביום שישי בלילה, סמוך לחצות, בכניסה למועדון "הדולפי" בדולפינריום בתל אביב. מדובר במועדון שהיה פופולארי מאוד בקרב עולים חדשים מברית המועצות ובאותו הערב היה מלא וגדוש בבני נוער וצעירים.

 

המתאבד סעיד אל-חוטארי, בן 22 מקלקיליה, הגיע לאירוע כשעל גופו מטען המכיל 2.5 ק"ג חומר נפץ מרסק שכלל גם רר וחפצי מתכת חדים. הוא התערבב בין הצעירים שעמדו בתור וחיכו להיכנס, ופוצץ את עצמו בשעה 23:27. 17 נערים ונערות נהרגו מיד ו- 4 אחרים מתו מאוחר יותר מפצעיהם, ועוד 120 אנשים נפצעו בדרגות חומרה שונות.

 

אנדרטת הזיכרון למען הנרצחים בפיגוע בדולפינריום

אנדרטת הזיכרון למען הנרצחים בפיגוע בדולפינריום. צילום: ויקיפדיה

 

אל-חוטארי, שירת בצבא ירדן ונכנס ליהודה ושומרון מספר חודשים קודם לכן במטרה לבצע פיגוע. הוא נעצר על ידי הרש"פ ל-12 יום לאחר שחברו הקרוב ושותפו לחדר פאדי עטאללה ביצע פיגוע התאבדות בתחנת דלק בנווה ימין, בו נהרגו 2 נערים ונפצעו ארבעה.

 

את האחריות לפיגוע בדולפינריום נטל חמאס. בשנת 2002  נלכד חוסאם בדראן, מפקד הזרוע הצבאית של החמאס בשומרון, שהיה מעורב בפיגוע בדולפינריום ובפיגועים נוספים. הוא נדון ל-17 שנות מאסר, אך שוחרר בשנת 2011, במסגרת ההסכם לשחרור גלעד שליטעל האיש שגייס את המחבל המתאבד, ראאד חוטרי, נגזרו 22 מאסרי עולם.

 

טבח התלמידים בפשאוור, פקיסטן

ב-15/12/2014 הגיעו שבעה מחבלים מארגון הטליבאן לבית ספר בעיר פשאוור שבצפון מערב פקיסטן וביצעו את אחד הפיגועים המזוויעים ביותר בעשורים האחרונים שקיבל את הכינוי "טבח הילדים".  

 

בית הספר בפשאוור בו התרחש הפיגוע, פקיסטן

בית הספר בפשאוור בו התרחש הפיגוע, פקיסטן. צילום: ויקיפדיה

 

בית הספר בו בוצע הפיגוע מנוהל על ידי הצבא ולומדים בו ילדיהם של אנשי צבא פקיסטן. ביום לימודים שגרתי אכלס המבנה כ-1,000 מורים ותלמידים. השבעה נכנסו חמושים ברובים והחלו לירות על כל הנקרה בדרכם. יש לציין, כי לא נעשה כל ניסיון לחטוף תלמידים למטרת מיקוח וכי המטרה הייתה פשוט להרוג כמה שיותר ילדים ואנשי צוות הוראה. לפיכך, מורות שניסו להגן בגופן על חיי הילדים, נשרפו חיות על ידי המחבלים. מהעדויות עולה כי לפחות 3 מורות נרצחו כשהמחבלים שפכו עליהן נפט והציתו אותן.

 

כך נראה בית הספר בתום הטבח המזוויע. צילום: רויטרס

כך נראה בית הספר בתום הטבח המזוויע. צילום: רויטרס

 

145 בני אדם קיפחו את חייהם בזוועה הזו, ביניהם 132 תלמידים בגילאים 6-16. עשרות תלמידים נוספים נפצעו ופונו לבית החולים המקומי.

 

פיגוע הדריסה בניס, צרפת

ביום חמישי 14/7/2016  הגיע מוחמד לאחווייג' בוהלל, יליד תוניסיה ואזרח צרפת, במשאית ששכר מראש, לטיילת האנגלית של עיר החוף ניס בה התקבץ קהל רב כדי לצפות במופע זיקוקין דינור לרגל יום הבסטיליה. בסביבות השעה 22:40, לאחר סיום המופע וכאשר הקהל החל להתפזר, משאית הובלה נסעה במהירות ובזיגזג אל עבר הקהל והחלה לדרוס אנשים.

 

במקביל לדריסה, בוהלל פתח באש לעבר אלה שהצליחו להימלט. בסך הכל דרס אנשים לאורך כ-2 קילומטר בטיילת, במשך כעשר דקות, עד שכוחות הביטחון ירו בו והרגו אותו.

בפיגוע הזה נרצחו 86 בני אדם, בהם ילדים רבים ונפצעו 306, מתוכם לפחות 50 ילדים. המספר הגבוה של הילדים טמון בעובדה שבוהלל בחר לבצע את הדריסה מיד בתום מופע הזיקוקין אליו הגיעו משפחות רבות.

 

זרי הזיכרון בטיילת בניס. צילום: רויטרס

זרי הזיכרון בטיילת בניס. צילום: רויטרס

 

בוהלל, שהיה מוכר למשטרה על רקע פלילי אך לא טרוריסטי, שכר את המשאית יומיים  לפני הפיגוע בעיר סמוכה והחנה אותה בטיילת במשך תשע שעות לפני שהוציא את תכניתו לפועל.