יש הרבה נוחות בעבודה משרדית הדורשת מאיתנו לשבת מול מחשב כל היום. אך לנוחות הזו יש גם מחיר, והראשון לחוש בו הוא הגב שלנו. לעיתים הכאבים מסתכמים בשרירים מכווצים שמשתחררים אחרי זמן קצר, ובמקרים קשים יותר הכאבים מתפתחים לדלקות של ממש. דלקות אלו הן דלקות חמצוניות, שלא נובעות מתקיפה חיצונית זיהומית, אלא מתנוחות לא בריאות שהתקבעו ומחוסר באיזון הפנימי של הגוף.

כדי לטפל בכאבי הדלקות הנובעות, כפי שמכונה בעולם הרפואי, מעבודה יושבנית, מומלץ קודם כל לוודא שאנו שומרים על יציבה נכונה וישרה: הכסא ניצב בגובה הנכון והידיים נשמרות ישרות בעת ההקלדה. בו בזמן חשוב גם להקפיד שלא לשבת יותר מדי זמן מול המחשב, לעשות מתיחות, לקום פעם בחצי שעה/שעה ולהתהלך במשרד אפילו רק בכדי להביא כוס מים, או במקום לשלוח מייל לחבר במשרד לגשת ולדבר עימו פנים אל פנים – דבר שיכול להיות בריא גם ליחסי האנוש.

פתרונות יצירתיים יותר כוללים כסאות מיוחדים המיועדים לשמירה על יציבה נכונה או עבודה מול מסכים על דלפקים, שמאפשרים לקחת פסק זמן מהישיבה ולעבוד קצת בעמידה. ואם כל זה לא עוזר, או שנדרשים כוחות עזר למלחמה בכאבים, תשמחו לגלות שגם לתזונה יכולות להיות השפעות פלאיות על דלקות מעיקות שכאלה.

אוכל לכאבי גב

תזונה, כמובן, אינה מספקת כדי לגרש כל זכר מהשלכותיה של עבודה יושבנית. "אורח החיים המודרני לעיתים כרוך במחיר בריאותי, הכולל בין היתר פגיעות אורתופדיות בכלל וכאבי גב בפרט", אומרת הדיאטנית הקלינית מיכל סוקמן, מטעם מכבי שירותי בריאות. "גם אם קמים מוקדם בבוקר ורצים 10 ק"מ, ורק אז ממשיכים לעבודה בישיבה ממושכת, ההשפעות לא נמחקות. על מנת למזער נזקי אורח חיים יושבני, יש לשאוף לפעילות לאורך כל היום. כמו כן, הבסיס צריך להיות תזונה נכונה, איזון קלורי וגיוון, וחשוב להכניס את המזונות הללו לתפריט היומי על בסיס קבוע. אי אפשר לאכול אוכל מאוד לא איכותי במהלך היום ואז לצפות שסופרפוד תורן כמו זרעי צ'יה יעשה קסמים", אומרת סוקמן. ובכל זאת, רכיבים תזונתיים רבים עשויים להוות תגבורת יעילה בהתמודדות של הגוף עם דלקות גב בפרט ודלקות בכלל, ואת כולם אפשר לשלב בקלות בארוחות היומיומיות.

"במידה וצורכים רכיבים תזונתיים אלו כתוספים מלאכותיים, קיים סיכון לצריכה בעודף - מצב שעלול ליצור נזק בריאותי. אנו עלולים לקחת יותר מדי, להטות את היחס בין הגורמים בגוף שלנו וליצור נזק", מציינת סוקמן. "כאשר מדברים על בידוד רכיבי תזונה ממזון מסוים לעיתים סכום החלקים אינו עולה על השלם. לרוב, אכילת מזונות בשלמותם תביא עמה יתרונות תזונתיים רבים כגון סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים".

אלו 8 מזונות שעשויים לעזור לכם בהתמודדות עם כאבי הגב בסופו של יום ארוך מול המחשב:

1: פירות יער

פירות היער, הכוללים תותים, פטל, אוכמניות, חמוציות, דומדמניות ועוד, הם קבוצה הידועה בכך שהיא מכילה כמות מאוד גדולה של נוגדי חימצון, אשר יעילים מאוד בלחימה בדלקות שמקורן אינו בזיהום חיצוני – בדיוק מהסוג שישיבה בתנוחה לא בריאה יכולה לעורר. " בארץ לרוב לא ניתן למצוא פירות יער טריים, ולרוב הם נמכרים כקפואים", מסייגת סוקמן. "ככל שהפרי יותר טרי וקרוב לקטיפתו, כך איכותו התזונתית גבוהה יותר, אבל בישראל לרוב הפירות הללו עוברים תהליכי שימור המפחיתים את האפקטיביות, וכמובן אם הם מיובשים, ממותקים או נמכרים כמיצים – האפקט עוד יותר נמוך". לדברי הדיאטנית, הקפאה היא דרך השימור הכי פחות הרסנית, כשבעונות הקצרצרות בהן ניתן למצוא אותם טריים גם בארץ מומלץ "להסתער", שכן מדובר בפירות בריאים וגם טעימים להפליא.

פירות יער טובים לטיפול בכאבי גב

2: סלק

לסלק יש סגולות נפלאות, לדברי סוקמן. "בדומה לפירות היער, גם הוא מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון, ובנוסף יש לו השפעה מיטיבה על התנועתיות של מערכת העיכול וכמות נאה של חומצה פולית ואשלגן. צבעו האדום של הסלק נובע מהבטאנין בו הוא עשיר – רכיב אנטי דלקתי חזק מאוד", היא מספרת. "במקרה של סלק יש לקחת בחשבון שני דברים: כשצורכים הרבה ממנו היציאות נצבעות באדום, ואם אוכלים ממנו יותר מדי מסתכנים במטבוליזם מהיר מדי ובשלשולים. כמו כן הסלק מכיל הרבה סוכר, לכן אנשים עם בעיות סוכר צריכים לשים לב ולצרוך אותו במתינות".

סלק עוזר לכאבי גב

3: כרוב אדום

גם פה הצבע האדום הבוהק מרמז על נוכחות גבוהה של נוגדי חימצון – לכרוב יש יתרונות רבים מבחינת ויטמינים ומינרלים. "כרוב אדום מכיל כמות מאוד יפה של ויטמין C, והספיגה של סידן בגוף דרך כרוב היא הספיגה הגבוהה ביותר (באחוזים) מבין כל המזונות", סוקמן מפרטת. "הסידן בפרט והמינרלים בכלל לא נפגעים כשמבשלים אותם, אולם הוויטמינים בחלקם ייהרסו, למשל ויטמין C, וגם חומצה פולית. יש לשים לב למינון ולהיזהר מנפיחות".

כרוב אדום לכאבי גב

4: דגים עשירים בשומן

קבוצת הדגים העשירה באומגה 3 כוללת את דגי הסלמון, מקרל, סרדינים, אנשובי ודג מלוח. הפעם מדובר בגרסה הבשרית של אומגה 3, לאחר שעברה עיבוד אנזימתי שמקל על ספיגתו בגוף האדם והופך אותה לאפקטיבית יותר. "אנחנו מקבלים את האומגה 3 כבר בצורה הפעילה שלו", היא מסבירה, ולכן דגים יותר יעילים במקרה זה לטיפול בדלקות.

דגים לכאבי גב

5: זרעי צ'יה

גרעיני הצ'יה מכילים הרבה אומגה 3, אשר לה יש השפעה מאוד יפה על תהליכי דלקת. לרוב אנו נתקלים ברכיב הזה ממקור בשרי, דגים בעיקר, אך היא קיימת גם בצמחים. עם זאת, יש לציין כי המקור הצמחי הוא לא בהכרח האידאלי להקלה בדלקות, שכן יש בו קצת פחות מהחומרים הפעילים DHAו-EPA. "אומגה 3 ממקור צמחי היא פחות פעילה אצל בני אדם, שכן נדרש לה תהליך יותר ארוך כדי להיספג, מה שהופך אותה במקרה זה לאפקטיבית פחות במקרי דלקות ובכלל. לכן נעדיף צריכה שלה באמצעות דגים", מסבירה סוקמן. יתרון אחר של זרעי הצ'יה הוא שיש בהם הרבה סיבים, הם תורמים מאוד לשובע וממריצים את העיכול וחילוף החומרים.

זרעי צ'יה לכאבי גב

6: עלים ירוקים

מינרל נוסף שעשוי לעזור במלחמה בדלקות הוא מגנזיום. "למגנזיום יש השפעה על דלקות ובכלל על כל מה שקשור בהתכווצויות שרירים והרבה מאוד תהליכים שקשורים בגוף שלנו", סוקמן אומרת. "אנחנו יודעים שלחלק גדול מהאוכלוסיה יש מחסור במגנזיום, על אף שקשה לזהות זאת - בדיקות הדם לא מצליחות לשקף לרוב אם הוא חסר לנו. לכן, עלים הם משהו שחשוב שיהיה בתזונה באופן קבוע. ואפשר ליהנות מהם כמעט ללא הגבלה - רק אנשים מסויימים שידועה אצלם רגישות לוויטמין Kנדרשים להיזהר בצריכה".

עלים ירוקים עוזרים בהתכווצויות שרירים

7: ירקות כתומים

ירקות כתומים כמו גזר, בטטה, דלעת ודלורית (וגם פירות כמו מנגו ושסק) מכילים הרבה קרוטנואידים המעניקים להם את הגוון הכתמתם, ובמקרה גם מהווים נוגדי חימצון חזקים. "אנחנו יודעים שיש בהם הרבה מאוד ויטמיןA , שהוא רכיב אנטי דלקתי וחשוב,", אומרת סוקמן. "אם נאכל יותר מדי מהם מקסימום נהיה קצת כתומים, אך אם נצרוך אותם דרך וויטמינים מלאכותיים, אנו עלולים ליצור נזק".

ירקות כתומים לכאבי גב

8: תבלינים

גם לתבלינים שונים, בייחוד כאלו שנפוצים בישראל, יש השפעות אנטי דלקתיות. כורכום, למשל, יכול לסייע ספציפית לדלקות במערכת המעי. לקינמון יש השפעה על רמות סוכר ולחץ הדם, דבר שגם מסייע בהפחתת תהליכי דלקת. גם ג'ינג'ר, שום, כמון ופפריקה הם בעלי השפעות חיוביות על דלקות, לדברי סוקמן. "התבלינים האלו עוד לא נחקרו עד הסוף, אבל אנחנו יודעים שבארצות חמות השתמשו בהרבה מאוד תבלינים, מאחר וזה נחשב לחומר שימור טבעי", היא מספרת. "הדבר ניכר במטבחים של מדינות שונות - ככל שהמדינה קרה יותר, האוכל המסורתי במדינה יותר תפל, כי לא היה צורך בתבלינים כחומרי שימור, ובמטבחים החמים השתמשו בהם יותר. קינמון מונע עובשים וחיידקים למיניהם, כורכום מונע תהליכי חמצון של האוכל" – מה שמחזיר אותנו לאותן דלקות ממקור שאינו חימצוני, הפוגעות בגב ומצריכות תגבורת של אנטי-אוקסידנטים שכפי שהבנתם כבר בשלב זה, קל מאוד לשלב בתזונה. בתאבון, ושיהיה לבריאות.

תבלינים עוזרים לכאבי גב