בטור הקודם התחלנו לדבר על מהי תזונה נכונה, היום נדבר על תהליך השינוי.

 

האם גם אתן סובלות  מהפרעות עיכול, כמו גזים, תחושת נפיחות, כאבי בטן, יציאות לעתים נדירות? אני מכירה ושומעת את התלונות הללו כבר שנים רבות, ואני יודעת כמה הן מעיקות, מפריעות לאיכות החיים, גורמות לכן לדחות דברים ולוותר על אירועים או על בילוי עם המשפחה והחברות, למשל. אני גם יודעת כמה פתרונות כבר ניסיתן: סיבים תזונתיים, שזיפים, אפילו תוספי תזונה, ושום דבר לא הועיל.

 

אני גם יודעת ומבינה עד כמה זה מייאש אתכן, מייאש כל כך, שכבר נמאס לנסות פתרונות חדשים. בטור הזה אנסה להציע לכן גישה חדשה, שתעודד אתכן לבצע שינוי. והוא אפשרי. לגמרי.

שינוי? עכשיו? למי יש זמן לזה?

אין צורך שתיבהלו, זה אומנם נשמע כמו משהו גדול,  אבל ממש לא: זה הרבה יותר פשוט ממה שאתן חושבות. שינוי אמיתי מתחיל בצעד קטן, פשוט ויומיומי. כזה שאפשר להטמיע בחיים מיד, ובקלות. לעתים, די בשינוי קטן כדי להשפיע השפעה משמעותית על הרבה מאוד היבטים של החיים שלנו.

 

ממה מתחילים?  

הנה כמה דוגמאות פשוטות: זוכרות שדיברנו על פריסטלטיקה? ובכן, האם ידעתן שפעילות גופנית מסייעת להמרצת תנועת מערכת העיכול?

 

לכן, אתן יכולות להחליט, למשל, שבמקום לנסוע לעבודה, תלכו ברגל (אם זה אפשרי, כמובן), או  להחנות את הרכב בחניון מרוחק יותר ממה שהייתן מורגלות. או לצאת להליכה בפארק, במקום לשתות קפה מול הטלויזיה אחרי העבודה. מניסיון, כשתגיעו הביתה אחרי אותה פעילות גופנית כבר תהייה לכם מוטיבציה לחתוך סלט עשיר, במקום לנשנש מאפה עם הקפה. 

 

אפשרות נוספת לצעד ראשון לשינוי, היא להחליט לפתוח את הבוקר עם כוס מים ויוגורט פרוביוטי, שיניעו את מערכת העיכול. 

 

אני בטוחה שלאחר שתטמיעו את השינוי הקטן הזה, תפתחו תיאבון, רצון וחשק  לשינוי נוסף, ועוד אחד, ועוד אחד, ולפני שתבינו מה קורה, תגלו שסיגלתם הרבה מאוד שינויים, ושזה היה כל כך פשוט ונוח... 

למה קשה להתמיד בשינוי, ומדוע ישנם שמצליחים יותר מאחרים?

 

סדר החיים העמוס שלכן גורם לכן לחפש – וגם למצוא – תירוצים רבים: אין לי זמן לאימון, אני עייפה מידי, התהליך היה איטי ואז איבדתי את החשק ועוד. קל למצוא תירוצים, ואז נשארים באזור המוכר והבטוח, באותו המקום. 

 

אם נשנה תפיסה, ובמקום להתייחס לנושא כאל "בעיה", היוצרת במוחנו אסוציאציה ישירה לכישלון, ולמשהו שלא ניתן לפתרון, ופשוט נתייחס לנושא כאל "אתגר", מושג שקשור בניצחון ובהצלחה, נוכל להצליח. אנשים שמצליחים, חושבים רבות בזמן התהליך על התוצאה הסופית אליה מייחלים, אבל מנסים ליהנות גם מהצעדים הקטנים בדרכם אליה.

4 צעדים פשוטים, ואתן שם

1. שלב ראשון: תועלת מול הפסד. בשלב הזה מומלץ שתשאלו את עצמכן מספר שאלות כמו, מה תרוויחו ומה תפסידו אם תבצעו את השינוי, ואיך תרגישו לעומת המצב הקיים. נסו לדמיין איך יושפעו חייכן, וחיי הסביבה, וחשוב מכל - מה זה ידרוש מכן. 

 

ייתכן שיהיה קל יותר אם תציירו טבלה, שבה תרשמו את היתרונות לעומת החסרונות של השינוי שתבצעו. בהמשך, כדאי שתבחרו מהם השינויים שאתן עתידות להכניס על פי סדרי עדיפויות וחשיבות. כי כאשר מבינים מראש מהם הקשיים הצפויים בדרך וחושבים כיצד ניתן לפתור אותם, מנטרלים את הקשיים, את התירוצים, ומקטינים את הסבירות להפתעות שעלולות להכשיל בהמשך.

 

2. שלב שני: החלטה. זה הרגע להגדיר את סדר הפעולות, החל מהפעולה הקלה והפשוטה, עד למורכבת ביותר.  

 

3. שלב שלישי: הביצוע. בשלב זה בוחרים בפעולה הקלה ביותר, שאיתה מתחילים. מרבית האנשים בוחרים בפעולות הקשות להם ומתייאשים מהר. לעומת זאת, כשמתחילים בדברים פשוטים, ומצליחים בהם, מקבלים ביטחון ומוטיבציה גבוהה להמשך הדרך.

 

על מנת להקל על שלב הביצוע, כדאי להגדיר מראש איך ומתי מבצעים את השינוי, ואז למקם אותו בסדר עדיפות גבוה.

4. שלב רביעי: השימור, השלב הקשה יותר, והמועד לכישלון. כדי להמשיל ולשמר את ההצלחות שלכן, תנו לעצמכן מדי יום חיזוק חיובי על צעדים חדשים שאתן עושות. גם אם מעדתן, זכרו שזה תהליך, זה חלק טבעי ממנו, ושכל רגע ניתן שוב לשנות את אופן הדברים מחדש.

 

ספרו לסביבה על האתגר וההצלחות שלכם, ושימו לב אלו דרכי פעולה חדשים או ישנים עובדים טוב עבורכן. אל תשכחו לתת לעצמכן פרסים חיוביים על ההצלחה כמו, עיסוי כמתנה או כל דבר אחר שבעבר לא אפשרתן לעצמכן. מגיע לכן. 

 

 

אני מאחלת לכולכן בהצלחה ומבקשת להזכיר, שאם אתן נתקלות בקושי, אני כאן בשבילכן, לייעץ ולתמוך און ליין בכל ימות השבוע.