חברות ציבוריות ענקיות שגשגו בשנה החולפת למרות התנודות הפרועות שחווינו, חוסר הוודאות בשווקים והתנודתיות העזה, שהודגשו עוד יותר בעקבות אירועים פוליטיים בלתי צפויים.

 

רשימת 2,000 החברות הגדולות ביותר לשנת 2017 מציגה תלכיד גדול יותר, ובעל ערך כלכלי רחב יותר, מזה של השנה שעברה - המכירות, הרווחים, הנכסים ונתחי השוק גדולים השנה באופן משמעותי. הרשימה כמכלול מייצגת שווי כלכלי גבוה באופן משמעותי בהשוואה לשנה שעברה, עם היוון שוק מצטבר שעלה ב-10% בין התקופות.

 

לעיון ברשימה המלאה

 

כך חישבנו

עיבדנו את רשימת ה-2,000 העולמית שלנו באמצעות נתונים ממערכת המחקר FactSet, שבאמצעותה סיננו את החברות הציבוריות הגדולות ביותר בעולם לפי ארבעה מדדים: מכירות, רווחים, נכסים ושווי שוק. חישוב שווי השוק שלנו נעשה על סמך מחירי הסגירה ליום ה-7 באפריל 2017, והוא כולל את כל המניות הציבוריות הבולטות.

 

כל המספרים אוחדו יחד והם מוצגים בדולר אמריקאי. השתמשנו בנתונים הפיננסיים העדכניים ביותר לגבי 12 החודשים האחרונים שזמינים לנו. אנו מסתמכים על מסדי נתונים באופן משמעותי עבור כל המידע שאגרנו, כמו גם על התקופה הפיננסית האחרונה הזמינה לנו לצורך ביצוע הדירוג (סינון מאגר הנתונים הסופי בוצע בתחילת אפריל האחרון). משתנים רבים משפיעים על איזה תקופה פיננסית של נתונים זמינה לגבי כל חברה ומשמשת אותנו לצורך הדירוג: העיתוי של איסוף המידע מצדנו/הסינון מצדנו ומדיניות עיתוי הדיווחים של החברות; מדיניות דיווח ספציפית לכל מדינה והפרשי הזמנים בין המועד שבו חברה מפרסמת את הנתונים הפיננסיים שלה והמועד שבו הם נכנסים למאגר הנתונים שלנו ולסינון שלנו. ביצענו בדיקות איכות למידע הפיננסי שהתוכנות הורידו כמיטב יכולתנו באמצעות מקורות מידע אחרים, כמו למשלBloomberg והצהרות כספיות זמינות של החברות.

 

מיפוי המדינות שיש להן חברות נציגות ברשימה, לפי כמויות

 

בתחילה יצרנו ארבע רשימות נפרדות של 2,000 החברות הגדולות ביותר לפי כל מדד: 2,000 הגדולות במכירות, 2,000 הגדולות ברווחים, 2,000 הגדולות בנכסים ו-2,000 הגדולות בשווי השוק. לכל אחת מהרשימות הללו יש נקודת חיתוך מינימום שחברה צריכה לעמוד בה כדי להיכנס אליהן: במכירות 3.95 מיליארד דולר, ברווחים 257.0 מיליון דולר, בנכסים 9.34 מיליארד דולר ושווי שוק של 5.65 מיליארד דולר. חברה צריכה לעמוד בתנאי הכניסה של לפחות רשימה אחת על מנת להיות זכאית להיכנס גם לדירוג העולמי הסופי של 2,000 הגדולות. השנה 3,450 חברות היו צריכות למלא אחר תנאי ארבע הרשימות, כשכל אחת מהן התאימה לפחות לאחת מהן. כל חברה מקבלת ציון נפרד בכל מדד, בהתאם למיקום שלה ברשימת ה-2,000 הרלוונטית למדד. אם היא מדורגת מתחת לנקודת חתך המינימום ברשימה, היא מקבלת ציון 0 במדד. לאחר מכן איחדנו את כל הציונים בכל ארבעת המדדים (כשמשקלם זהה מבחינתנו) ועיבדנו אותם לכדי ציון משולב עבור כל חברה המתבסס על דירוגה מבחינת מכירות, רווחים, נכסים ושווי שוק. סידרנו את החברות בסדר יורד בהתבסס על שילוב משולב זה ויצרנו את דירוג 2,000 החברות העולמי שלנו. הציון המשולב הגבוה ביותר מזכה את החברה במיקום הגבוה ביותר בדירוג.

 

זה שעולה וזה שיורד

למרות ההאטה בנתוני התמ"ג שלהן, סין וארצות הברית, שהחברות שלהן מהוות יחד למעלה מ-40% מהרשימה, ממשיכות לשלוט בעשרת המקומות הראשונים עם ענקים מעולם הפיננסים, כמו בנק המסחר של סין(ICBC)  שהגיע למקום הראשון וחברת JPMorgan Chase  האמריקאית שמדורגת רביעית. לאחר שלוש שנים שבהן סין שלטה בשלושת המקומות הראשונים, השנה נקטע הרצף כש- Berkshire Hathawayשל וורן באפט כבשה את המקום השלישי - סימן נוסף לכך שהחברות האמריקאיות לא סבלו מאוד מאי הוודאות שאפיינה את השווקים השנה, במיוחד לאור כך ש-Berkshire מחזיקה גם במניותיהן של חברות אמריקאיות רבות נוספות.

 

חברות מ-58 מדינות מופיעות ברשימת 2,000 הגדולות לשנת 2017, ואחראיות יחד למחזור הכנסות של 35.3 טריליון דולר, רווחים של 2.5 טריליון דולר, נכסים בשווי 169.1 טריליון דולר ושווי שוק משולב של 48.8 טריליון דולר. כל ארבעת המדדים עלו בהשוואה לנתוני 2016, כשכאמור, היוון השוק הכולל ברשימה (הערך המצרפי של המניות המתקבל על ידי הכפלת מספר המניות שבידי הציבור במחיר השוק שלהן) עלה ב-10% מהשנה שעברה.

 

הגדול בעולם. בנק המסחר של סין (ICBC) הגיע למקום הראשון בדירוג. צילום מסך: יוטיוב

 

למרות שהאטה מאפיינת לאחרונה את שוק ההנפקות העולמי, מספר חברות ציבוריות חדשות נכנסו השנה לראשונה לרשימה. החברה המונפקת הטרייה הגדולה ביותר ברשימה היא בנק הדואר לחסכונות של סין(Postal Savings Bank of China) , המדורג במקום ה-55. הנפקת הבנק בשווי של 8.1 מיליארד דולר בספטמבר 2016 הייתה הגדולה ביותר באותה שנה. בארצות הברית החברה בעלת הפרופיל הכלכלי הגבוה ביותר שנכנסה לרשימה בפעם הראשונה הייתהSnap Inc. היוון השוק שלה, בגובה 24 מיליארד דולר, עזר לה לתפוס את המקום ה-1,693.

 

חברות אמריקאיות הן הקבוצה הגדולה ביותר ברשימה - 565 - ולאחריהן סין והונג קונג, שהן ביתן של 263 חברות. החברות הגדולות ביותר בעולם רק גדלו עוד יותר השנה, הפכו לרווחיות יותר ובעלות שווי רב יותר, כפי שמראה הרשימה. 58 מדינות מיוצגות כאן כאמור, ירידה מהשנה שעברה, בה היו 62 מדינות. קפריסין, קזחסטן, רומניה ומלטה הן שאיבדו את מקומן.

 

הישראליות

תשע חברות ישראליות נכנסו לרשימת 2,000 הגדולות בעולם לשנת 2017 (לעומת 10 בשנה שעברה), בראשן טבע שממוקמת במקום ה-485, עם מחזור מכירות של 21.9 מיליארד דולר, נכסים בשווי 92.9 מיליארד דולר ושווי שוק של 32.4 מיליארד דולר. סך רווחיה בשנה החולפת עמד על 337 מיליון דולר בלבד. הנתונים הללו ממקמים אותה במקום ה-19 מקרב כל חברות התרופות שנכנסו לרשימה הסופית - 46 חברות בסך הכל.

 

ארבעת הבנקים הגדולים בישראל (הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות ודיסקונט, בסדר הזה) נכנסו גם הם לרשימה, כשלא פחות מ-752 חברות מפרידות בין הראשון והאחרון שבהם. סך נכסיהם המשותף של הבנקים הישראלים עומד על 347.4 מיליארד דולר ושווי השוק המשותף שלהם עומד על 21.3 מיליארד דולר.

 

 

 

אומת הסטארט-אפ החדשנית ששמה הולך לפניה בענף ההייטק העולמי הכניסה חברה טכנולוגית אחת לרשימה - צ'ק פוינט, שדורגה במקום ה-1,251. נוסף אליהן, גם חברת הביטוח מגדל, קבוצת דלק וחברת האחזקותFIBI  תפסו מקום בין 2,000 החברות הגדולות בעולם.

 

שנה רעה לענף האנרגיה

למרות שאחת הנציגות הישראליות ברשימה - קבוצת דלק - היא מענף האנרגיה, אין ספק שזו לא הייתה שנה מוצלחת לחברות הענף, שנאבקו במחירי נפט שהגיעו לשפל המדרגה. Exxon Mobil  ירדה בארבעה מקומות אל המקום ה-13, PetroChina נפלה מהעשירייה הראשונה עד אל המקום ה-102 ו- Chevronהתדרדרה מהמקום ה-28 עמוק כלפי מטה, אל המקום ה-359.

 

לעיון ברשימה המלאה

 

אחת המרוויחות הגדולות של השנה הייתהCharter Communications  (מקום 107), שטיפסה ב-677 מקומות לאחר שרכשה את חברתTime Warner  ומחקה אותה מהרשימה. בשנה שעברה הייתהTime Warner  מדורגת במקום ה-214 General . Electric  טיפסה 54 מקומות אל המקום ה-13, ואמזון (מקום 83) נכנסה לראשונה אל 100 הגדולות לאחר שדירוגה הקודם היה 237. גםAlibaba  טיפסה במעלה הדירוג, אל המקום ה-140.

 

כמה שמות גדולים מאוד נעדרים מהרשימה בגלל שהם נרכשו על ידי חברות אחרות או משום שהציגו ביצועים נמוכים שלא העבירו אותם את רף 2,000 הגדולות. כמה נשירות ראויות לציון כאלו הן למשל שלSABMiller , שנרכשה על ידי Anheuser-Busch InBev הממוקמת במקום ה-126. Western Digital  רכשה אתSanDisk  שדורגה בעבר במקום 1,266 ו- Marriotרכשה את המדורגת במקום 1,214 של השנה שעברה-  Starwood Hotels & Resorts. רשתChipotle , שסבלה השנה ממחיר מנייה איום לאחר שחלק ממוצרי המזון שלה גרמו להרעלת הלקוחות, נשרה גם היא מהרשימה. גם ענקית עסקי הקזינוCaesars Entertainment Corporation  לא הצליחה להיכנס, לאחר שבשנה שעברה דורגה במקום ה-1,198.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: