קרוב למאה מיליון מכשירי מציאות מדומה נשלחו לארה"ב בשנת 2016, ומומחים חוזים ששווי השוק יגיע ל-4 מיליארד דולר ב-2018. בעוד שרבים חושבים שההתלהבות סביב מציאות מדומה דועכת, ד"ר מתיו ברמלט מהמרכז הרפואי OSF , מאמין שזאת רק ההתחלה. "טכנולוגיות ויזואליות הן לא גחמה. זאת הדרך לעתיד".

 

אחת האפליקציות המבטיחות בתחום המציאות המדומה עולה כעת במרכז הרפואי  OSF באילינוי, בו רפואים משלבים בעבודת את טכנולוגיית המציאות המדומה יחד עם הדפסה תלת מימדית. "זה משנה את סטנדרט הטיפול שלנו בבית החולים לילדים באילינוי", מספר ד"ר ברמלט, המשמש גם כחוקר הראשי של התוכנית. כיום מדפיסים בבית החולים מודלים תלת מימדיים של לבבות עבור חולים מורכבים הסובלים ממחלות לב מולדות, הרגל שד"ר ברמלט מקווה שיהפוך למיותר בקרוב.

 

 

ד"ר ברמלט מצפה מטכנולוגיית המציאות המדומה לספק יכולת ויזואלית שמודלים פיזיקליים לעולם לא יוכלו לספק. "זה מעלה בכמה רמות את הפער בין ספקים שונים על ידי שיפור משמעותי של הבנת המורכבות של האנטומיה האנושית שאנחנו מסתכלים עליה כשאנחנו מתקשרים בינינו בצוות הרפואי או עם החולה".

 

מחוץ לתחום הרפואה, אקדמאים משתמשים במציאות מדומה במחקרים אמפיריים. במרכז להדמיית נתונים באוניברסיטת בראון מתחבא האוהל - חדר מציאות מדומה תלת מימדי שמאפשר לצרוך מידע בדרך מהפכנית.

 

בין העולמות

האוהל הוקם בשנת 2015 במימון הקרן הלאומית למדע בעלות של 2.5 מיליון דולר. בתוכו פועלים 20 מחשבים שמקרינים סרטונים שונים בעזרת 69 פרוז'קטורים בתצוגת רטינה. "זה מכסה 95% מהכיוונים האפשריים שניתן לבחון על פרט אחד ועוקב אחרי תמונות וסטריאו", מספר תום סוגרוס, מנהל מעבדת המציאות המדומה. לדבריו, זוהי המעבדה "הכי גדולה וחכמה באזור".

 

המתקן משמש את כל התחומים. הוא מעניק לחוקרי ההיסטוריה של האומנות מבט מקרוב על פסל עתיק ולאסטרונומים ללכת על מאדים. "אנחנו רואים כמה הבדלים בסוג הדברים שאנחנו יכולים לראות ברמת הרזולוציה הזאת ובהתחשב בשטח הצפייה הענק של המכשיר", אומר דויד לידלו, פרופ' למדעי המחשב בבראון.

 

 

רוב מכשירי המציאות המדומה, דוגמת ה ,oculus rift-מאפשרים רק לאדם לצפות בסימולציה. בניגוד לכך, המרכז של בראון מפשר לקבוצות לתקשר במהלך התצוגות. כל המשתתפים צריכים ללבוש משקפי תלת מימדי שמזהים תנועות אך הם יכולים להוריד אותם במעבר בין העולמות.

 

לצד פיתוח התוכנה, האתגר הכי גדול של סוגורוס הוא לשכנע את החוקרים להשקיע זמן בהעברת מידע לאוהל, תהליך שעלול להיות מאוד מייגע. "מציאות מדומה היא טכנולוגיה שעדיין מחפשת מטרה", מסביר סוגרוס, "והדמיית נתונים היא דרך מעולה לשרת את הטכנולוגיה".

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: