המחוקקים בגרמניה העבירו חוק שמאפשר למדינה להטיל קנסות כבדים על פייסבוק, טוויטר ורשתות חברתיות אחרות שמאפשרות לפרסם תכנים שמפרים את החוק נגד נאומי שנאה. החוק, שזה בקרב הגרמנים לכינוי "חוק פייסבוק", מאפשר לאכוף את החוק ולהטיל קנסות עד 50 מיליון אירו על חברות שלא הורידו תכנים "לא חוקיים באופן מובהק", תוך 24 שעות מרגע הפרסום. החוק ייכנס לתוקפו בחודש אוקטובר.

 

The Verge מדווח כי החוק מתייחס לתכנים שמכילים דברי שנאה, אנטישמיות, אלימות והשמצה, כל אלו מצאו את דרכם לפייסבוק בגרמניה, ולמעשה נמצאים בכל העולם הווירטואלי. תחת החוק החדש, הרשתות החברתיות עלולות להתמודד עם קנס בסך 5 מיליון אירו, על כך שהמשיכו לפרסם את התוכן הלא חוקי, ואף להגיע עד לסכום של 50 מיליון אירו במידה והתכנים לא יוסרו, כנקיטת צעדים נוספים ובגין הפרות קודמות. בנוסף, הרשתות החברתיות ידרשו לפרסם כל חצי שנה דוחות בהם הן ידווחו כמה תלונות הם קיבלו על תכנים שנכנסים תחת החוק ומה הם עשו בנושא.

 

 

פגיעה בחופש הביטוי?

פעילים למען זכויות דיגיטליות וחופש הביטוי ביקרו את החוק החדש והגבלותיו בטענה כי האיסור על הרשתות החברתיות גדול מידי. שר המשפטים של גרמניה, הייקו מאס, טען שהצורך בהטלת השלכות גדולות על החברות היה הכרחי במלחמה נגד דברי שנאה ותכנים קיצוניים ברשת. "הניסיון מראה שללא לחץ פוליטי, המנהלים של הפלטפורמות הגדולות לא ימלאו את חובתם ולכן החוק מחייב. חופש הביטוי מסתיים במקום בו החוק הפלילי מתחיל".

 

בתגובה אמרו בפייסבוק ל-The Verge כי "אנחנו מאמינים שהפתרון הטוב ביותר ימצא כשהממשלה, החברה האזרחית והתעשייה יעבדו ביחד, ושהחוק במצבו כיום לא יראה את המאמצים שנעשים כדי להילחם בבעיה החברתית החשובה הזאת. אנחנו מרגישים שהיעדר בדיקה והתייעצות לא עושים צדק לחשיבות הנושא. אנחנו נמשיך לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי לוודא את ביטחונם של האנשים בפלטפורמה שלנו".

 

הגארדיאן מדווח שהחוק עבר מספר שינויים מקלים מאז עלה לראשונה, והחברות קיבלו שבוע כדי לבחון פוסטים מסומנים שהחוק לא ברור לגביהם. בנוסף, המשתמשים יוכלו לערער על ההחלטה במידה והפרסום שלהם יוסר.

 

המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, אחד הארגונים היהודים המובילים במדינה, אמרה לגארדיאן כי החוק מספק "כלי חזק נגד דברי שנאה ברשתות החברתיות", איפה שהיהודים "נחשפים לאנטישמיות על בסיס יומי". בינתיים, מומחי זכויות אדם מזהירים מפני אפשרות של צנזורה ופגיעה בחופש הביטוי, שיעמידו את החוק באור בעייתי מאוד.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: