איגוד העיתונאיות בבריטניה אילץ את תאגיד השידור הגדול BBC  לחשוף את כל נתוני השכר של הטאלנטים והמגישים - כך התגלתה האמת הגזענית המגדרית בתפארת מערומיה: הנשים קטגורית מרוויחות פחות מהגברים על אותה עבודה.

רק תדמיינו מה נגלה בישראל אם נחשוף את נתוני השכר של עובדי גלי צה?ל או קשת/ רשת/ התאגיד/ או ערוץ 10.השמיים יפלו - תאמינו לי.

בישראל נחקק כבר לפני שנים רבות חוק שמקנה לנשים זכות לשכר שווה לזה של גברים העושים את אותה העבודה או תפקיד דומה מאד שמו:? חוק שכר שווה לעובדת ולעובד - 1996?.

 

את החוק החשוב יזמה ודחפה שדולת הנשים בישראל, אך אף אישה לא השתמשה בו, הן פנו אלי בשנת 1996כשהייתי מנהלת צעירה של מכינה אקדמית ברשת אורט, האישה היחידה בין שישה מנהלי חטיבות גברים.

הם כולם היו יוצאי צבא ?גיבורי חייל? אך אני הייתי יותר משכילה מהם אקדמית, יותר מנוסה בפיקוח על מוסדות חינוך והיחידה עם תעודת הוראה, כל זה לא הפריע להם לתת לי רבע מהשכר והתנאים שקיבלו חבריי הגברים.

השדולה ביקשה שאהיה התובעת הראשונה בארץ שמשתמשת בחוק זה - וכך היה.

 

 

מתוך "דה מארקר". צילום מסך

 

מדוע אף אישה לא השתמשה בחוק הזה?
כי איך היא תוכל להוכיח בראיות שגברים מרוויחים יותר ממנה מבלי לפגוע בפרטיותם בחשיפת תלושי שכרם?

כך נקבעה אז ?הלכת אלוני?, בה קיבל בית הדין לעבודה בירושלים את הצעתי שהמעביד אורט יעביר את כל תלושי השכר של כולנו רק לעיני בית הדין ושהוא יראה בעצמו שיש אפליה מגדרית.

נשים צריכות לדעת שהחוק מקנה להן זכות למנות ?מומחה לניתוח עיסוקים?, שיבדוק מטעם בית הדין את כל תלושי השכר במקום העבודה של גברים ונשים באותו סוג תפקיד ויקבע אם העובדת מופלת לרעה בשכרה.

מאז הקייס הראשון שהרצנו, תוקן החוק החשוב הזה ובתי הדין מוסמכים כיום למנות ?מומחה שכר? - חבל שאין מספיק מומחיות שכר לצורך זה (במאגר בתי הדין יש כרגע רק גברים מומחים לכך)

שווה לקרוא ולהכיר את החוק הנידח ולהפיח בו חיים. אם מזונות אפשר להשוות כעת בין גברים לנשים אז זה הזמן לדרוש השוואת שכר ויתר המשאבים במשק גם לנשים. די לתירוצים.