הרבה זמן לא שמענו מטיילור סוויפט. מי ששמה לא ירד מהכותרות ב-2015 עם אחד האלבומים הכי מצליחים בימינו, "1989" וסיבוב הופעות עתיר כוכבים אורחים ומצליח לא פחות, ירדה עמוק למחתרת עם סיומו. היא אפילו נעלמה כמעט לחלוטין מהרשתות החברתיות אותן תחזקה היטב עד אז. רבים העלו חשדות בנוגע לדממת האלחוט הזו, בעיקר בייצור בילד-אפ ומתח רב בקרב המעריצים שמחכים בשקיקה לרגע בו תשבור את השתיקה. בינתיים, בעוד אנו מחכים, הנושא היחיד שמחזיר בימים אלו את סוויפט לכותרות הוא כזה שהיא וודאי לא שמחה לככב בו - אבל הוא חשוב מספיק בשבילה כדי לצאת למלחמה עקרונית וחשובה לכל אישה באשר היא.

 

איך הפכה טיילור סוויפט לקורבן לבריונות

 

סרטון מפוקפק אחד הפך בין לילה את אחת הזמרות הכי מצליחות בעולם לקורבן למעשי בריונות קשים ולמי שמוצגת כשקרנית

טיילור סוויפט

לכתבה המלאה

ביוני 2013, סוויפט פגשה אנשי תקשורת ומעריצים מאחורי הקלעים לפני הופעה שלה בדנבר, והצטלמה עם שדרן בשם דיוויד מיולר ועם חברתו דאז. תקרית שגרתית לכאורה, אך הרגע הזה רודף אותה עד היום. סוויפט טוענת שבעת הצילום, מיולר שלח את ידו אל מתחת לשמלתה ותפס את אחוריה. בעת התקרית סוויפט היתה בת 23 והשדרן היה בן 51. לדבריה היא הופתעה, כעסה, נבהלה ונעלבה.

מיד לאחר שהתמונה צולמה סוויפט העיקה את מאבטחיה והסבירה להם מה קרה. המאבטחים עימתו את מיולר עם הטענות שלה, והוא טען שלא עשה דבר ואף התעקש ש'יתקשרו למשטרה', דבר שהמאבטחים לא עשו. במקביל, אחד המאבטחים סיפר על כך לבוס של מיולר בתחנת הרדיו בה הוא עבד. מיולר פוטר זמן קצר לאחר מכן.

דיוויד מיולר

פוטר זמן קצר לאחר שפגש את טיילור סוויפט. מימין: דיוויד מיולר. צילום: טוויטר

עד כה, נשמע כמו סוף טוב לסיפור מכוער. רק שב-2015, שנתיים אחרי, מיולר החליט לתבוע את סוויפט על אותה תקרית, שקרית לטענתו, שהובילה לפיטוריו מהעבודה בה הרוויח 150 אלף דולר בשנה. בתחילה הוא טען כי הוא לא עשה דבר, ושסוויפט בלבלה אותו עם מישהו אחר – הוא האשים את חברו לתחנה אדי הסקל בתקיפה. בתביעה, מיולר סיפר שהוא וחברתו לשעבר החמיאו לה על יחסה החם והכן למעריציה, עד שהיא ביקשה לפתע להצטלם איתם וביקשה ממנו להצטרף רגע לפני הצילום. הוא טוען שלאחר הצילום היא חיבקה את חברתו לשעבר ולחצה את ידו בזמן שהודתה להם על שביקרו.

ניפגש בבית המשפט

מהרגע הזה, הפרשה שסוקרה והגיעה לכותרות ראשיות רבות הפכה לעניין עקרוני מבחינת סוויפט. כעבור חודש היא הגיבה בתביעת נגד שכל מטרתה היא לא לאפשר לפרשות תקיפה מינית כמו זו לקבל משמעויות שונות ומעורפלות. תגובתה של סוויפט לטענות היתה חדה ולא משתמעת לשני פנים. "גברת סוויפט יודעת בדיוק מי ביצע את התקיפה, זה היה מילר, ואין לה ספק שמר הסקל אינו האשם", דיווח עורך דינה.

בימים אלו נחשף כי סוויפט תובעת במסגרת זו פיצויים על סך דולר אחד בלבד, וגזר דין ראוי – מה שמבהיר כי מדובר בנושא עקרוני בלבד עבורה. מנגד, מיולר תובע ממנה פיצויים בסך 3 מיליון דולר. בתביעת הנגד נכתב שסוויפט "מעולם לא היתה בטוחה כל כך במשהו כל חייה", שהיא יודעת בוודאות מה מיולר עשה, ושזו בהחלט לא היתה טעות.

"מעולם לא הייתי בטוחה כל כך במשהו כל חיי". צילום: Shutterstock

ומה עם התמונה שהתחילה את כל הסיפור? בסוף 2016 אותה תמונה, שנשמרה תחת פני השטח כחלק מההוכחות לבית המשפט, נחשפה על ידי אתר הרכילות TMZ. בתמונה רואים בבירור את ידו של השדרן במקום בו היא לא אמורה להימצא, באיזור אחוריה של הזמרת. אך האם היא מוכיחה ללא צל של ספק שידו אכן הרימה את שמלתה ונגעה בה בצורה מינית ומשפילה? לצערנו, לא.

העובדה שהזמרת בת ה-27 כיום מעולם לא הגישה על התקרית תלונה רשמית במשטרת דנבר ונעזרה במאבטחיה בלבד באה בעוכריה, ומשמשת טיעון בתביעתו של מיולר. "רצינו לשמור על הפרטיות במקרה הזה, ולא רצינו שהיא תעבור את זה מחדש שוב ושוב, אבל גם לא רצינו לאפשר לו להתחמק מזה", סיפרה אמה של סוויפט אנדריאה בעדותה אתמול.

סוויפט על דוכן העדים: "לא אתן ללקוח שלך לגרום לי לחוש אשמה, כי זו לא אשמתי"

בימים אלו הפרשה חוזרת לכותרות עם הגיעו של התיק לבית המשפט. להגנתו, מיולר טוען כי לא נגע באחוריה של הזמרת כפי שנראה בתמונה, אלא בצלעותיה, ביד סגורה. עורכי דינה של סוויפט טענו שהשדרן שינה את הגרסה שלו לסיפור לא פחות משבע פעמים, טענה אשר מיולר דחה בבית המשפט. הוא טען שהתקרית עלתה לו בעבודתו ובקריירה שלו, אך עורכי דינה של סוויפט טענו כי מעסיקיו של מיולר שקלו לפטר אותו מתוכנית הבוקר שהגיש עוד בטרם פגש את הזמרת. עוד טענו כי מיולר השמיד ראיות וכי הוא פועל מרדיפת בצע ותהילה ומרצון לנקום במעסיקיו לשעבר.

ביום חמישי האחרון המשפט הגיע לנקודת מפנה כשסוויפט עלתה לדוכן העדים, ובמשך שעה שלמה נתנה את גרסתה להשתלשלות העניינים. עורך הדין שלה לא שאל אותה שאלות כלל, כך שרק עורך דינו של התובע תחקר אותה. בפני חבר מושבעים של שש נשים ושני גברים, היא סיפרה שהרגישה מחוללת, ושהתקרית היתה עבורה מזעזעת. "הוא חפן את התחת שלי במלוא ידיו", אמרה. "אני יודעת שזה היה הוא. חשבתי שמה שהוא עשה היה בזוי. אני לא הולכת לאפשר ללקוח שלך לגרום לי להרגיש אשמה בשום צורה, כי זו לא אשמתי".

טיילור סוויפט ב-2013

"רצינו לשמור על הפרטיות, אבל גם לא רצינו לאפשר לו להתחמק". צילום: Shutterstock

כל אישה שעברה דבר דומה לסוויפט יודעת שנדרשים המון אומץ, חדות וכוחות נפשיים כדי לומר מילים ברורות וחד משמעיות כל כך בבית המשפט - בידיעה שהמילים האלו יתועדו, יפורסמו בכל מקום ויישמעו למרחקים. הדברים שסוויפט אמרה השבוע בבית המשפט עוד יהדהדו ויירשמו בדפי ההיסטוריה - לא רק האישית שלה, אלא גם ההיסטוריה הציבורית של המלחמה בתקיפות מיניות. והדברים הנ"ל הם רק קצה המזלג של המילים החשובות שסוויפט אמרה שם.

"מאשימים אותי באירועים המצערים בחיים שלו, שהם תוצר של ההחלטות שלו. לא שלי", אמרה סוויפט על הדוכן. "הסיבה שזה היה מעשה כל כך מרושע וערמומי היתה שהדבר היחיד שהיה מאחוריי היה קיר. רק אדם על הרצפה שהיה מביט על החצאית שלי מלמעלה היה יכול לראות את המעשה במלואו, ולא היה לנו אף אחד שניצב שם". כשעורך הדין של מיולר שאל אותה האם לקוחו תקף אותה יותר מפעם אחת, היא ענתה, "חוץ מלתפוס את התחת שלי נגד רצוני, מתחת לחצאית שלי, ולסרב לעזוב, הוא לא נגע בי שוב בצורה לא ראויה".

באופן עקבי, סוויפט סירבה לאפשר לעורך הדין להאשים כל אדם אחר בתקיפה המינית של לקוחו. הוא ניסה להאשים את מאבטחיה שלא הגיבו מוקדם יותר, למרות שאחד מהם העיד כי ראה את התקרית מתרחשת בזמן אמת, אך היא ענתה בכך שהיא "מבקרת את הלקוח שלו שדחף את ידו מתחת לחצאית שלי ותפס את התחת שלי".

אולי הרגע הקשה ביותר עבור סוויפט, כמו כל מי שהיתה במעמד זה, היה הרגע בו היא נשאלה "למה לא עשית משהו מיד", או במקרה שלה למה הודתה למיולר והמשיכה לקבל את פני אורחיה, ואז עלתה להופיע, במקום להגיש מיד תלונה. אין ספור מחקרים ענו על השאלה הזו, וכולם כבר יודעים שנשים רבות מתמודדות בקיפאון, או בבריחה, ורק מעטות מתקיפות חזרה. סוויפט צלחה גם את המשוכה הזו בחדות מחשבה מרהיבה. היא סיפרה כי נכנסה למצב של טייס אוטומטי כמעט. "פשוט אמרתי בקול מונוטוני, 'תודה שבאתם'". כשנאמר לה, ברוב החוצפה, מה היתה יכולה לעשות אחרת באותו רגע, ענתה: "הלקוח שלך יכול היה להצטלם לתמונה נורמלית איתי".

נכון לעת כתיבת מילים אלו, בית המשפט הסיר את תביעת המיליונים של מיולר נגד סוויפט מעליה. התביעה נותרה בעינה נגד שני הנתבעים הנוספים - אמה של טיילור ואיש הקשר שלה עם תחנת הרדיו, פרנק בל, לצד התביעה מצידה של סוויפט כנגד מיולר. ניצחון? עדיין לא, אבל ממש לא רחוק מזה.

טיילור סוויפט

המילים החזקות שאמרה השבוע בבית המשפט יירשמו כחלק מההיסטוריה של המלחמה בתקיפות מיניות. צילום: Shutterstock

"למה לימדתי אותה להיות כל כך מנומסת?"

עוד בטרם סוויפט עלתה בעצמה לדוכן העדים, ולאחר שמיולר סיפק את עדותו, אימה בת ה-59 ניגשה לתת את צידה בסיפור – כמי שנכחה מאחורי הקלעים באותה ההופעה ב-2013. לפי דיווחים מבית המשפט, האם בכתה בשעה שסיפרה על הרגע בו נודע לה שבתה הותקפה, ושמיד ידעה שמשהו מאוד לא תקין קרה.

"נכנסתי לחדר ההלבשה וראיתי את פניה. ראיתי שמשהו נורא קרה. היא אמרה לי, 'אמא, בחור תפס לי הרגע את התחת'", אמרה האם בבית המשפט. היא סיפרה שלאחר מכן בתה היתה הרוסה. "אחד הדברים שלדעתי נשארו איתי מאותו לילה היה שטיילור לא האמינה שאחרי התקרית, אחרי שהוא תפס אותה, היא הודתה לו על שהיה שם. היא אמרה תודה. זה הרס אותה שהיא אמרה זאת למישהו שעשה לה דבר כזה. זה גרם לי לשאול את עצמי למה לימדתי אותה להיות כל כך מנומסת באותו רגע".

"לא רציתי שהיא תצטרך לעבור אין סוף ממים וגיפים וכל דבר אחר שהתקשורת או טרולים באינטרנט יוכלו לחשוב עליו", אמרה על החלטתם שלא ליידע את המשטרה, "מה שהיה גורם לה לעבור מחדש את אותו רגע נורא שוב ושוב". על התמונה שצולמה באותו ערב היא סיפרה שעוררה בה בחילה. "בשניה בה ראיתי את התמונה ראיתי שמשהו מאוד לא בסדר, מאוד לא בסדר בתמונה הזו". כשנתבקשה לפרט, האם הצביעה על המבט של בתה בתמונה והחיוך הקפוא שעל פניה.

כשנשאלה בעדותה האם בדקה מול מאבטחים שונים מה קרה, ענתה האם: "לא הסתובבתי ובדקתי דברים. ידעתי מה קרה. שמעתי את זה ממנה, שמעתי את זה מהפה של הבת שלי. הוא תקף אותה מינית, ממש שם, הבחור הזה", אמרה בעודה מסתכלת על מיולר.

טיילור סוויפט עם משפחתה

"בשניה הבנתי שמשהו מאוד לא בסדר בתמונה הזו". סוויפט עם אחיה ואמה, צילום מאינסטגרם

התמונה הרחבה

"דיוויד מיולר, שדרן בן 51, תפס את אחוריה של לקוחתי בת ה-23. פשוט וברור. זו תקיפה, לא נגיעה לא במקום, תקיפה. היא עשתה מאות פגישות כאלו בעבר ושום דבר דומה לא קרה לה אי פעם", כך הציג עורך דינה של סוויפט, דאגלס בלדרידג', את טענותיה בדברי פתיחת המשפט.

לאחר שהציג את טענות אלו, הוא הציג את מה שבבית המשפט אולי לא יתקבל כך, אך עבור כל אחד אחר צריך להצטייר כטענה החזקה ביותר במקרה הזה – למה? למה שמישהי כמו טיילור סוויפט, הכוכבת הכי רווחית בעולם ב-2016, תמציא עלילת שקר כזו? או בדבריו, "איזו מוטיבציה תהיה לה להמציא שמישהו, אחרי שנים של אינטרקציה עם מעריציה, יעשה את מה שקרה?".

אין פה מקום להיתממות. בשנת 2017 כבר אמור להיות ברור לכולנו שאישה לא תעבור את שבעת מדורי הגיהנום שעוברות בכל העולם המתלוננות על תקיפה מינית, סתם ככה כי ביום בהיר אחד החליטה להרוס את חייו של אדם. תלונות שווא מהוות אחוז פעוט מאוד מאחוז כלל התביעות על תקיפה מינית. קל וחומר אישה כמו טיילור סוויפט, אחת הנשים הכי חזקות בעולם, שבכלל לא הכירה את אותו שדרן קודם לכן ולא היה לה שום אינטרס לנקום בו כפי שוודאי עוד יוכח בהמשך המשפט.

ובכל זאת, נראה שהמלחמה העקרונית הזו, שסוויפט מצאה עצמה במרכזה נגד רצונה, הפכה לניצחון מרשים ומהדהד. לא רק שלה, אלא למען ובשירותן של כל נפגעות, ונפגעי, התקיפה המינית בעולם. בהתנהלותה בבית המשפט, ובדברים החד משמעיים שאמרה בו, סוויפט מספקת השראה לכל אלו שעמדו במצבה ורואים בה דוגמא, ומופת, למלחמת הקורבנות בתוקפיהן ובמערכת. הדברים אינם מעורפלים כפי שהתוקפים היו רוצים שנחשוב. הכל מאוד ברור. גבר שתפס את אחוריה של אישה ללא הסכמתה, שפגע בזכותה על גופה והשפיל אותה, הוא האשם הבלעדי להשלכות מעשיו. נראה שבית המשפט היטיב להבין זאת, ובתקווה רבים ילכו בעקבותיו אחרי האמת הכל כך ברורה שסוויפט סיפקה כאן השבוע. והפעם זה לא שיר מעולה או פרס נכסף שגורמים לנו לרצות לקום ממושבינו מול המחשב ופשוט להריע לה בתשואות רמות. טיילור סוויפט, אישה חזקה ומנצחת.