מייגן הפורד, בת 25, מאוסטרליה, נמצאה מחוסרת הכרה בביתה והובהלה לבית החולים במצב אנוש. הרופאים נאבקו על חייה אולם ללא הועיל. היא הלכה לעולמה יומיים אחר כך. רק לאחר מותה גילו הרופאים שהפורד חיה את חייה הקצרים עם תסמונת נדירה- גופה לא היה מסוגל לפרק חלבונים.

 

הפורד עבדה כפראמדיקית. בזמנה הפנוי עסקה באימונים אינטנסיביים לקראת תחרות פיתוח גוף שעתידה להתקיים בספטמבר הקרוב. כבודי בילדרית, היא הקפידה על משטר תזונה קשוח שכלל צריכה גבוהה של חלבונים. כמו מתאמנים רבים אחרים שבונים שרירים, גם הפורד דאגה לספק לגופה חלבונים באמצעות שייקים המכילים אבקות ומאכלים עשירים בחלבון כמו ביצים, מוצרי חלב, דגים ובשר.

 

בת 25 מתה בעקבות צריכה מוגברת של חלבונים

 

באופן אירוני, דווקא היא שעשתה ככל שביכולתה לפתח את שרירי גופה, סבלה, ללא ידיעתה, מתסמונת גנטית נדירה שנקראת  UCD (urea cycle disorder- הפרעה במעגל האוריאה). מעגל האוריאה הוא מסלול מטבולי שמטרתו לסלק את עודפי האמוניה מהגוף על ידי המרתה לאוריאה (שתן). השלב הראשוני במסלול הזה כולל פירוק קבוצות האמינו מחומצות האמינו שמתקבלות מצריכת חלבונים במזון או בפירוק רקמות המכילות חלבונים בגוף כגון רקמת שריר.

 

 

פיתוח גוף: המחיר שלא מדברים עליו

רנה קמפבל קטפה את המקום הראשון באליפות העולם בפיתוח גוף לנשים, אבל שילמה מחיר אישי כבד

לכתבה המלאה

 

מצב בו הגוף מתקשה לפרק חלבונים יוביל להצטברות של אמוניה בדם, וזו מסוכנת במיוחד שכן היא עלולה לגרום להפרעות במעברי אותות עצביים בגוףכמו כן, תאי עצב עלולים למצוא את עצמם במחסור חמור באנרגיה. הצטברות אמוניה בגוף תוביל בסופו של דבר לתופעות קליניות כגון בצקות במוח ואף למוות.

 

אחד מכל 8,000 אנשים נולד עם UCD, אולם מרביתם ככל אינם מודעים לקיומה של התסמונת, ביניהם גם אנשים שפוקדים את מכון הכושר בקביעות ובמקביל צורכים תוספי תזונה.

 

בתעודת הפטירה של הפורד צוינה התסמונת כגורם מותה, כמו גם "צריכת תוספי תזונה לספורטאים". משפחתה קוראת כעת להגביר את הפיקוח על מכירת אבקות חלבון ותוספי מזון. "אני יודעת שיש אנשים חוץ ממייגן שהגיעו לבית החולים כי הם העמיסו על גופם תוספי מזון", אמרה אמה של הפורד, מישל ווייט. "מכירת המוצרים האלה צריכה להיות מוסדרת יותר. אנשים לא יודעים מה הם לוקחים".

 

בת 25 מתה בעקבות צריכה מוגברת של חלבונים

 

מומחים ממליצים ליטול תוספי תזונה וחלבונים במתינות ולעולם לא כתחליף לארוחה, אולם אין באמת בקרה על נטילתם. כמות החלבון היומית המומלצת למבוגרים היא 55.5 גרם לגברים ו-45 גרם לנשים. בהתחשב בעובדה שאנשים רבים עלולים לחיות עם הפרעה במעגל האוריאה מבלי לדעת על כך, חשוב להישאר בטווח הכמות היומית.

 

וויט מספרת כי לאחרונה הגבירה בתה את אימוני הכושר ופקדה את המכון פעמיים ביום במאמץ להתכונן לתחרות. במקביל, בחודש יוני, החלה הפורד להתלונן על תחושות מוזרות בגוף, כאילו איברים מסוימים בו "נרדמים".  

 

לוויט לא היה מושג שבתה נוטלת תוספי מזון בקביעות והיא הופתעה לגלות בביתה מארזים רבים של אבקות וכדורים כאלה, לצד תרשים דיאטה מפורט וסיזיפי.

 

בת 25 מתה בעקבות צריכה מוגברת של חלבונים

 

הפורד הותירה אחריה שני ילדים: בת שבע ובן חמש. משפחתה תרמה את איבריה: הלב, הריאות והכליות. "לאבד את מייגן זה הדבר הכי נורא שיכול לקרות לי. אני עדיין לא מאמינה שהיא איננה, אבל אני חייבת להתמקד במשהו חיובי: לפחות היו לי 25 שנה איתה. היא הספיקה כל כך הרבה בחיים הקצרים שלה, היא מילאה אותם בכל כך הרבה דברים, כמעט כאילו ידעה שזמנה קצר", אמרה האם.