האמרה הישנה שאומרת כי העשירים רק ממשיכים להתעשר בהחלט נכונה כשזה נוגע לעשירי ענף הטכנולוגיה בעולם השנה.

 

בפעם הראשונה ברשימת עשירי ענף הטכנולוגיה בעולם, הרואה אור זו השנה השלישית, 100 המיליארדרים העשירים ביותר בענף הטכנולוגיה, שעשו את הונם בכוחות עצמם, שווים יחד יותר מטריליון דולר. שווי ההון הנקי המצרפי שלהם, 1.08 טריליון דולר, חווה עלייה של 21% בהשוואה לשנה שעברה, בעקבות עלייה מסחררת במחירי המניות של חברות כמו פייסבוק, אמזון, והרשת החברתית הסיניתBehemoth Tencent . חצי מסכום העלייה, שעומד על 189 מיליארד דולר, הגיע מעשרת המיליארדרים העשירים ביותר ברשימה. למעלה משלושה רבעים מהמיליארדרים שברשימה מחזיקים כיום הון גדול יותר מזה שהיה ברשותם בשנה שעברה. רף הכניסה לרשימת עשירי עולם הטכנולוגיה עמד השנה על 2.6 מיליארד דולר, עלייה מרף של 2.2 מיליארד דולר ב-2016

 

 

מייסד מייקרוסופט ביל גייטס שמר גם השנה על מקומו כאיש העשיר בעולם הטכנולוגי (והאדם העשיר בעולם בכלל), עם שווי נקי שמוערך על ידי פורבס ב-85.4 מיליארד דולר. לפני חודש מייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, נראה כמי שעומד לתפוס את המקום הראשון השנה. הוא אפילו עקף את גייטס לבוקר יחיד בשלהי חודש יולי, אבל עד מהרה חזר להופיע מתחתיו, וכעת יש לו הון של 81.7 מיליארד דולר. הונו העצמי הנקי של גייטס עלה ב-6.5 מיליארד דולר בשנה האחרונה, למרות העובדה שהוא העביר מניות של מייקרוסופט בשווי 4.6 מיליארד דולר בקיץ האחרון לרשות קרן ביל ומלינדה גייטס. כעת בבעלותו רק 1.3% ממניות מייקרוסופט.

 

זה שעולה וזה שיורד

מי שגרף לכיסו השנה הכי הרבה דולרים הוא מי שמדורג שלישי ברשימה, המייסד המשותף ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. הוא אחד מ-16 מיליארדרים בלבד שמופיעים ברשימה ושגילם נמוך מ-40, והחמישי הצעיר ביותר מבניהם. צוקרברג עשיר יותר ב-15.6 מיליארד דולר השנה בהשוואה לשנה שעברה, כשמניית פייסבוק טיפסה ב-12 החודשים האחרונים בלא פחות מ-34%. בזוס צבר סכום קרוב למדי לזה של צוקרברג: הונו נסק ב-15.5 מיליארד דולר בעקבות העובדה שמניית אמזון הוסיפה 25% לערכה.

מי שמדורגים במקום ה-3 וה-4 בדירוג המרוויחים הגדולים של השנה ברשימה הם שני המיליארדרים האסיאתיים העשירים ביותר בתחום הטכנולוגיה. מנכ"לTencent , מא האוטנג (המוכר גם בכינוי פוני מא) הוא הטייקון השני בעושרו באסיה והשלישי ברשימת גורפי הדולרים השנה מבין עשירי הטכנולוגיה. השווי הנקי שלו עלה ב-14.7 מיליארד דולר, לכדי סכום של 36.7 מיליארד דולר. מייסד עליבאבא ויו"ר הדירקטוריון שלה, ג'ק מא, הוא המיליארדר הטכנולוגי העשיר ביותר באסיה (כמו גם האיש העשיר ביותר באסיה בכלל), עם הון של 37.4 מיליארד דולר - עלייה של 11.6 מיליארד מהשנה שעברה.

 

ארצות הברית ממשיכה לשלוט ברשימה, כשהמדינה הבולטת הבאה אחריה היא סין. חמישים מתוך מאה חברי הרשימה הם אזרחי ארצות הברית, לרבות שמונה מתוך עשרת המובילים. כמעט שלושה רבעים מתוך האמריקאים האלו חיים בקליפורניה, בעוד שהיתר מפוזרים על פני שמונה מדינות אמריקניות אחרות. 33 מיליארדרים מהרשימה הם אסיאתיים ולמעלה ממחציתם חיים בסין או בהונג קונג.

 

11  מתוך מאה עשירי עולם הטכנולוגיה הפכו השנה לעניים יותר. המפסיד הגדול ביותר ברשימה הוא לי ג'ון הסיני, ששוויו הנקי ירד ב-2.9 מיליארד דולר והגיע לגובה של 6.9 מיליארד, בעקבות העובדה שיצרנית הטלפונים החכמים שלו, ,Xaiomi הפסידה חלקים מנתח השוק שלה בסין בעקבות תחרות קשוחה. גם השווי הנקי של מייסדי אובר, טראוויס קלניק וקארט קאמפ, צנח ב-1.2 מיליארד דולר (אצל כל אחד) והגיע לסכום שעומד כעת על 5.1 מיליארד דולר. בהערכותיו, פורבס הפחית 20% מהסכום שגייסה אובר בסבב המימון המוסדי האחרון שלה, 68 מיליארד דולר, בגלל שורת השערוריות שהכתה בענקית שיתוף הנסיעות במהלך 2017. זה התחיל בחודש פברואר, עם הפוסט הנפיץ של סוזן פולר, מהנדסת לשעבר באובר, בו היא מפרטת כיצד החברה התעלמה מהדיווחים שלה על הטרדה, ולאחר מכן באה התביעה כנגד אובר מצד חברת הבת של אלפאבית העוסקת ברכבים אוטונומיים, .Waymo מאובר סרבו למסור תגובה. בחודש יוני קלניק התפטר מתפקידו כמנכ"ל, בעקבות לחץ, ונתבע על ידי משקיעת ההון סיכון מהשלבים המוקדמים,Benchmark Capital , שטענה כי הוא הונה אותה. דוברו של קלניק תיאר את התביעה כ"חסרת זכות קיום".

 

ברוכים המצטרפים

יש שבעה שמות חדשים ברשימה ועוד שני שמות חוזרים, שבשנת 2016 נשרו ממנה. מנכ"לSnap , איוון ספיגל, חוזר לרשימה עם הון של 3.2 מיליארד דולר ואליו חובר, בפעם הראשונה, גם המייסד המשותף שלו בובי מרפי - וזאת למרות שמניותיה של החברה צללו ב-40% מאז ההנפקה שלה במרץ השנה. מנכ"לNvidia , ג'ן-הסון הוואנג, גם הוא מצטרף חדש לרשימה, עם הון של 4 מיליארד דולר, והוא מצטרף אליה לאחר שמנייתNvidia  רשמה טיפוס מדהים של 117% בשנה החולפת. המנכ"ל היוצא של חברתHealth , רישי שאה, מצטרף לרשימה חמוש ב-3.6 מיליארד דולר לאחר שהסטארט-אפ שלו, שמכניס מסכי מגע למשרדיהם של רופאים, גייס 600 מיליון דולר בחודש מאי האחרון, תחת הערכת שווי של 5.7 מיליארד דולר.

 

ישנה גם אישה אחת שהצטרפה לראשונה השנה לרשימה, מה שהעלה את סך הנשים הכולל בה לשש בלבד. וואנג לייקון, אותה מצטרפת חדשה, היא בעליה של Luxshare Precision , יחד עם אחיה, וואנג ליישנג; הצמד עשה הון מייצור חלקים למכשירי אפל. לפני כן היא עבדה במשך עשור בחברתHon Hai  של טרי גו. האישה העשירה ביותר בעולם הטכנולוגיה, שבנתה את עצמה בכוחות עצמה, היא זו? קוואנפי מהונג קונג, שעשתה את הונה בן 10 מיליארד הדולרים מייצור מסכי מגע לטלפונים חכמים. האישה העשירה בענף הטכנולוגיה בארצות הברית היא ג'ודי פולקנר, שייסדה את ספקית התיקים הרפואייםEpic  במרתף בווינסקונסין ב-1979, וכיום היא מחזיקה בהון של 3.4 מיליארד דולר.

 

הישראלים

שלושה מתוך 100 עשירי תבל בענף הטכנולוגיה הם ישראלים. המדורג במקום הגבוה מביניהם ברשימה - במקום ה-69, אותו הוא חולק עם דניס קוטס הבריטית ורישי שאה האמריקאי - הוא המיליארדר טדי שגיא, בעלי שוק קמדן בלונדון ומייסד חברת "פלייטק". שגיא, שאת הונו מעריך פורבס בגובה של 3.6 מיליארד דולר, דורג במקום השישי ברשימת עשירי ישראל מהשנה שעברה.

 

 

ארבעה אנשים מדורגים במקום ה-85 ברשימת עשירי ענף הטכנולוגיה בעולם, כשלכל אחד מהם הון נקי של 2.9 מיליארד דולר. אחד מהם הוא הישראלי גיל שוויד, המדורג במקום ה-12 ברשימת עשירי ישראל. שוויד הוא מייסד משותף של חברת הסייבר ואבטחת המידע צ'ק פוינט - מהחברות הישראליות הגדולות ביותר, בכלל הענפים, ומחלוצות ענף אבטחת המידע בעולם. היא מדורגת במקום ה-1,251 ברשימת החברות הציבוריות הגדולות בעולם של פורבס, עם הערכת שווי של כ-18 מיליארד דולר.

 

אדם נוימן, המייסד המשותף של ענקית חללי העבודה המשותפיםWeWork , וממציא הז'אנר בכלל אם תרצו, הוא הישראלי השלישי ברשימה, ועם שווי נקי של 2.6 מיליארד דולר הוא מדורג במקום ה-93 בעולם, אותו הוא חולק עם עוד 7 מיליארדרים מתחום הטכנולוגיה. נוימן היה המדורג במקום ה-27 ברשימת עשירי ישראל 2016, וברשימה הבאה שתצא בשבועות הקרובים הוא עתיד לטפס גבוה יותר.

 

מתודולוגיה

ברשימה זו פורבס לא כלל חברות טלקום ומדיה בהגדרתו למונח "טכנולוגיה". כללנו אנשים שפעילים בתחומי התוכנה, החומרה, הרשתות החברתיות, ההימורים המקוונים והייצור בהיי-טק. כך למשל, לא כללנו אנשים כמו לורן פאוול ג'ובס, שירשו את הונם, גם אם הוא נעשה בענף הטכנולוגיה. נעזרנו במחירי המניות ובשערי החליפין נכון למועד סגירת העסקים ביום שישי, 18 באוגוסט, על מנת להעריך את שווי ההון שנסחר ציבורית.

 

לעיון ברשימה המלאה

 

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: