"אני חייבת לגרום לבחורה הזו להזיז את עצמה", זו המחשבה הראשונה שעברה לי בראש, בפעם הראשונה שראיתי את גלית. היא סיפרה לי שבעבר הרחוק היתה שחיינית, ושהיא "מתה" על ספורט, אבל שמאז שהתחתנה וילדה שלושה ילדים, היא לא מצליחה להתמיד. מה שעוד גלית סיפרה לי – לא שהיתה צריכה לספר, כי ראיתי מיד – הוא שבכל הריון היא צברה משקל, וכיום היא שוקלת 20 ק"ג יותר. ושהיא תמיד עייפה. 

 

למה את לא מצליחה לחזור לפעילות?, שאלתי את גלית, שהחלה למנות את כל המטלות שיש לה מדי יום, ואיך קורה שכל יום משהו בלוח הזמנים המוטרף שלה משתבש. היה לי ברור שכל מה שצריך זה דירבון קטן, צעד ראשון, שיוציא את גלית מהבית, ומשם היא כבר תזרום הלאה, ומה שבטוח – לא תרצה להפסיק. 

 

מעדיפות להתכרבל עם חטיפים מול הטלויזיה?

אני מכירה כבר את כל הסיבות, וכמה קל להיכנע להן. גם אתן ודאי מכירות אותם. ובעיקר בחורף, כשכולנו נוטים לרבוץ מול הטלויזיה עם קערת חטיפים, קפה ועוגיות, במקום לצאת לקור.

 

אבל לא רק הקור אשם: בחורף יש פחות שעות אור וזה משפיע לרעה על מצב הרוח (ממש עד למצב של דיכאון חורף). ותוצאה: רצון עז להתכרבל. בחורף כולנו נוטים ללכת פחות ולאכול יותר, להיכנס לתרדמה ממש כמו דב חורף, בלי לשים לב לכך שחוסר בפעילות גופנית גורם להשמנה, להפרעות עיכול כמו תנועת מעיים איטית ולהתייבשות סמויה, בגלל שתיה מועטה וחימום יתר. 

כשמפעילים את הגוף הגזים והנפיחות נעלמים

אני תמיד מסבירה למטופלים שלי, איך כל היום שלהם היה נראה אחרת, לו היו מפעילים את הגוף. איך היו מרגישים את עצמם נמרצים יותר. ואיך מערכת העיכול שלהם היתה מתפקדת בצורה טובה יותר, היציאות היו סדירות יותר וכאבי הבטן, הגזים והנפיחות, היו נעלמים או לפחות מתמעטים. אני מסבירה שכל מה שצריך, זו חצי שעה של פעילות. למשל לעבור בחדר הכושר בבוקר  לפני העבודה, או אחר הצהריים בדרך הביתה. לצאת עם הילדים או עם הכלב לפארק, לחצי שעה של הליכה נמרצת.

 

תהיו בטוחים, שאחרי פעילות גופנית תצטרכו לחמם פחות את הבית (כי השרירים עובדים והדם זורם ומגיע לכל תא ותא), תכינו ארוחות מזינות ובריאות יותר (כי תהיה לכם תחושה של התחדשות ובריאות) ותרצו לנשנש פחות חטיפים וממתקים (כדי לא לקלקל את ההרגלים החדשים). 

 

אני יכולה להעיד על עצמי, שבימים בהם אני פותחת את הבוקר בשחייה, אני מרוכזת יותר, העבודה שלי יעילה יותר, ומצב הרוח שלי נהדר. בימים כאלה אני מצליחה לסיים את עבודתי מוקדם יותר, ומגיעה מוקדם יותר הביתה. פשוט כייף.  

הילדים של גלית מתלהבים

לפגישה הבאה שלנו גלית הופיעה בטרנינג ונעלי הליכה. "תשמעי", אמרה לי נרגשת, "בשבוע שעבר, במקרה, חזרתי מוקדם מהצפוי מהעבודה. אז החלטתי לנסות את הטיפים שלך. במקום לשקוע בכביסה, החלפתי בגדים ויצאתי עם הילדים לפארק. בלי להרגיש, הלכנו והלכנו, כמעט שעה. דיברנו, ושרנו, וצחקנו המון.  כעבור יומיים, חזרתי בשעה הרגילה, אבל הילדים כל כך רצו שנצא שוב, שנסחפתי אחרי ההתלהבות שלהם. בדרך החלטנו, הילדים ואני, לצאת יחד להליכות לפחות פעמיים בשבוע". 

גם השכונה מתלהבת

בשבועות שלאחר מכן, הצטרפה לחבורה העליזה גם אחותה של גלית. ההליכות הפכו לעניין משפחתי, גלית ואחותה החלו להפחית ממשקלן והילדים חיכו בקוצר רוח ונהנו משעת איכות עם אמם ודודתם. בהמשך הצטרפו לחבורה שכנות, חברות, בעלים וכלבים. "הטיול השנתי של השכונה", ככה קראה גלית לפעילות הגופנית שלה.

 

מדי שבוע היתה מדווחת לי על השינויים העצומים שחלו בה: היא הרגישה פחות עייפה, מצב רוחה היה מרומם, היא החלה לטפס במדרגות הבניין, במקום להשתמש במעלית, והיתה עושה זאת בקלילות רבה. וכמובן, היא איבדה עוד ועוד ממשקלה.

 

כך, בלי להרגיש, בצעד אחד קטן ופשוט, גלית סחפה את עצמה ואת סביבתה, לשינוי באורח החיים, שלא רק שנהנתה ממנו, גם התמידה בו.  

3 טיפים חשובים להתנעה

לכל מי שרוצות לצאת לפעילות גופנית, שנשבעו לעצמן אינספור פעמים שהפעם יתמידו, ושוב נכנעו לתירוצים, אספתי כמה טיפים שיעזרו להתניע את המהלך:

 

1. בחרו לעצמכן משהו מהנה, כי פעילות הגופנית חייבת להיות מהנה על מנת שתוכלו להתמיד בה.

 

2. שאלו את עצמכם איזה טיפוס אתן כדי לבחור את מה שמתאים לכם: אם אתן חברותיות - בחרו בחוג קבוצתי כמו ריקודים, עיצוב הגוף או עבודה בחדר כושר שכונתי.  אם אתן תחרותיות - בחרו במשחקי כדור, כמו טניס עם חברה, או כדורסל עם הילדים. זקוקות למשהו מרגיע? יוגה, טאי-צ'י או פילאטיס יכולים להתאים. אוהבות לבלות? צאו להליכה עם חברה, ושלבו קפה יחד בסופה.  

3. אל תשכחו לשתות: שתיית מים בזמן הפעילות  תסייע להפחתת העומס על השרירים ותשפיע לטובה על פעילות מערכת העיכול.

 

4. צברו צעדים: בעבר היה נהוג לחשוב שאם לא בצעתם לפחות 30 דקות פעילות, זה לא שווה. היום יודעים שפעילות גופנית מצטברת לאורך היום. גם אם הלכתן 15 דקות בלבד בבוקר, ביציאה לקניות או בהליכה עם הילדים לקניון אתן יכולות לצבור 15-30 דקות נוספות.  

 

5. קחו יוזמה והיו יצירתיות: יש לא מעט פעילויות שאתן יכולות לשלב ולהטמיע במהלך היום,כמעט מבלי להרגיש:

  • לקום מהכסא כל שעה עגולה  
  • להחליף את המעלית במדרגות
  • לחנות בקצה המרוחק של החניון
  • לרכב עם הילדים על אופניים
  • לעבוד בגינה
  • לנקות את הבית

אני מקוה שהטיפים  יסייעו לכן, ואני פה, כל הזמן, לשאלות ולייעוץ וכדי לשמוע את הסיפורים שלכם.