כולם מכירים את הסיטואציה בה בתקופה הראשונה לחיי התינוק, גם שנתו וגם שינת ההורים נודדת.
 

בערך מגיל שישה שבועות השעון הביולוגי של התינוק מתחיל להתאפס, והוא מתחיל להתרגל לסדר יום קבוע. השינה שלנו מוסדרת על ידי השעון הביולוגי, המווסת על ידי שני גורמים: חשיפה לאור ולחושך, המשפיעה על הפרשת מלטונין, הורמון המסייע בהשריית השינה ובהסדרת השעון הביולוגי והרגלי השינה שלנו, המשתנים במהלך החיים.

 

שינת הלילה מאופיינת במעגליות ובמעברים בין מחזורי השינה המתחלפים: משינה קלה לשינה עמוקה, לשנת חלום ובחזרה. בין מחזור למחזור יש יקיצות קלות שבהן אנו מתעוררים באופן חלקי - מתהפכים, מסדרים את הכרית וחוזרים לישון, לרוב ללא קושי.

לישון כמו תינוק

המעבר לשינת לילה רציפה הוא תהליך מורכב, אשר מושפע מכמה גורמים: גורמים התנהגותיים וגורמים פיזיולוגיים. בין הגורמים ההתנהגותיים ניתן למנות, הרגלי שינה והרדמה שגויים ומעורבות יתר של ההורים בתהליך. ובגורמים פיזיולוגיים ניתן להתייחס לבעיות כמו אלרגיות, גזים, כאבי אוזניים וכאבי שיניים.

 

מתווספים לאלה, גם גורמים סביבתיים כמו פחדים ולחצים, גירויים רבים מדי בחדר, לבוש לא מתאים, תנאי טמפרטורה שאינם מתאימים ועוד.

 

 

שיבושים בתהליך הטבעי של היווצרות שינת לילה רציפה, מובילים להפרעות השינה השכיחות ביותר אצל תינוקות ופעוטות בשנים הראשונות לחייהם. שיבושים אלו באים לידי ביטוי בקשיי הירדמות וביקיצות מרובות בלילה.

הרגלי שינה חשובים לבריאותו של התינוק

מגיל שלושה חודשים אפשר לנסות ללמד את התינוק לישון יותר שעות במשך הלילה. תפקידכם הוא לעזור לו להבדיל בין שינה ביום לשינה בלילה, ואפשר לעשות זאת בכמה דרכים.

 

שגרה, למשל, היא גורם מסייע. כדאי לשים דגש על זמני ארוחה קבועים, שעות פעילות ושעות שינה.

 

מומלץ לחשוף את התינוק לאור רב במהלך היום, שכן האור מגרה את המערכת ההורמונאלית של הגוף להפריש הורמונים המשפיעים על השינה. חשוב אף להקפיד על הזנה לפי כמות המזון המומלצת ביום, בהתאם לגיל התינוק.

ככה תקנו לתינוקכם הרגלי שינה נכונים

 

1. תנו לילדים לישון.

שינה מעודדת שינה וככל שישנו טוב יותר בתנומות במהלך היום כך ישנו טוב יותר בלילה. שלא כפי שמתרחש אצל המבוגרים שאם נמנם בצהריים זה יבוא על חשבון שנת הלילה. תינוקות זקוקים פיזיולוגית לתנומות וכשהם אינם ישנים כשגופם מאותת להם הדבר מתבטא בסטרס והתעוררויות מרובות.

 

 

2. הלבישו חיתול סופג ודק.

חיתול מתאים הוא אמצעי חשוב ביותר להקניית שינה טובה. במהלך הלילה בטנו של התינוק מלאה מארוחת הערב.

 

כאשר התינוק עושה את צרכיו (יציאות רכות בשלב התחלתי) באות היציאות במגע עם עור התינוק מה שעלול לגרום לחוסר נוחות, הקפידו להשתמש בחיתול שיכול לספוג את היציאות הלילות בצורה טובה ולשמור על שנתו הרציפה של התינוק.

 

לכן פיתחו את החיתול פרימיום קר על שכבת הרשת הייחודית לה המרחיקה את הרטיבות ואת היציאות הרכות מעורו של התינוק. החיתולים דקים, קלים במשקלם ומצטיינים בספיגה המונעת הצטברות רטיבות המשבשת את השינה .

3. צרו טקס הכנה לשינה טקס שינה.

חשוב כי הרוטינה לא תהיה רק פיזית ופונקציונאלית אלא גם מנטאלית ? להפחית את הגירויים הסביבתיים, לא לתת להם לזחול בכל הבית ולשחק בצעצועים לאחר המקלחת אלא להיכנס לחדרם לעמעם את האורות בחדר, להאזין לסיפור או למוזיקה שקטה, לשיר שירי ערש.

 

נגמר היום מתחיל הלילה. בנוסף, חשוב לזכור, כי לקראת גיל שנה לא פעם הם חווים חרדת פרידה / חרדת נטישה חשוב לתת להם לפני השנה תחושת חום, אהבה ותשומת לב כדי להקל על הפרידה.

4. הקפידו על שעת שינה קבועה.

שעת ההשכבה של תינוק בן שמונה חודשים צריכה להיות ב-7-7:30 בערב.

תינוקות ששעת השכבה שלהם מאוחרת ונגררת לסביבות תשע ? עשר בלילה לרוב, באופן אבסורדי, משכימים קום מוקדם יותר. דווקא התינוקות שנרדמים בשעה המתאימה לגילם, ישנים שינה רציפה וארוכה יותר.

 

 

5. האכילו בלילה לפי הצורך.

סביר בעיניי כי תינוק עד גיל שישה חודשים יאכל כל 5-6 שעות במהלך שנת הלילה. אם מיוזמתו התינוק מוותר על האוכל בלילה ומרכז את הארוחות במהלך היום מה טוב. תינוק בן 10 חודשים- יש על כך מחלוקת, אולם אני מאמינה כי לאכול פעם אחת במהלך הלילה זה סביר.

 

 

6. שתייה לפני השינה.

לא כאמצעי הירדמות חשוב לוודא כי המים באמת עונים על צורך ובאים כמענה לצמא ולא ככלי להירדמות. 60- 80 מ"ל זה סביר אולם תינוק שגומע בקבוקי מים בכל התעוררות לילית וכך נרדם מפתח תלות בשתיית מים לצורך הירדמות והדבר מעמיס על גופו כמות גדולה של נוזלים שלא לצורך.

 

 

יש לכם שיטה בדוקה להרדים תינוק שלא מופיעה בכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק של Onlife, כתבו בתגובות את הטיפ ואולי תזכו במארז סבונים.