כבר 20 שנה אני אוכלת אצות. אפשר להגיד שאני מזדהה עם הבישול היפני הרבה יותר מאשר עם שורשי המרוקאיים. במקרר שלי אפשר למצוא תמיד סלט אצות ים או אצות נורי שאותן אני אוכלת במקום פרוסת לחם. פשוט מגלגלת לסושי רול יחד עם טחינה, נבטים וירקות טעימים (המתכון  בהמשך).

 

לאצות יש סגולות מרפא

בשנות ה-80 חייתי בהונג קונג וביפן, שם התחלתי לאכול אצות, כמעט בכל ארוחה. בעיקר את האצה שנקראת נורי, שמשמשת להכנת סושי וסלט ווקמי. התחלתי, כי האצה היתה טעימה לי. בשנות ה-90, חייתי בניו יורק ולמדתי ייעוץ מקרוביוטי, התוודעתי לסגולות המרפא הייחודיות של אצות הים השונות (כמו וואקמה, קומבו, היזיקי ואחרות) וליתרונות התזונתיים שלהן.

 

אלה סגולות שידועות מזה אלפי שנים בקרב הקהילות שחיות לחופי האוקיינוס. במטבחים המזרח אסייתים אצות נצרכות על בסיס יומי, ובממוצע כל אדם אוכל כ-2 גרם אצות ים ליום. זו הכמות שאני ממליצה לכל אחד להוסיף לתזונתו.  

 

קלות לעיכול, מפחיתות עצירות

גם על פי עקרונות הרפואה הטבעית והתזונה המקרוביוטית, לאצות ישנן סגולות מרפא רבות.

 

בגלל ההרכב והמבנה המיוחד של אצות הים, ומשום שאין להן שורשים ומערכת הזנה עצמית, כמו לצמחים אחרים, קל מאוד לעכל ולספוג אותן. בנוסף, באצות הים יש שפע של סיבים תזונתיים, השונים במבנה מזה של ירקות הגדלים באדמה. ולכן האצות מומלצות למי שסובלים מעצירות.  

 

אצות הים מכילות כמויות של ויטמינים ומינרלים, שגדולות פי 20 ויותר מאלה שבצמחים הגדלים על האדמה. בין השאר, אצות הים עשירות בסידן, מגנזיום, ברזל, יוד, אבץ, ובויטמינים E ו K. יש בהן גם ויטמינים מקבוצת B ובניהם ויטמין B12  (בעיקר באצות כמו נורי וקומבו). ואם זה לא מספיק, האצות מכילות כמויות יפות של חומצות אמינו (חלבונים) ואנטיאוקסידנטים חזקים. 

 

מחדשות תאי שיער ועור

יש באצות לא רק בריאות. לדעתי, אצות הים הן חלק מסודות והיופי של נשות המזרח הרחוק. הן מעולות לחידוש תאי העור, בעיקר לעור שמאבד את הגמישות והאלסטיות שלו, בגללל פגעי הגיל והזמן, בזכות שפע האנטיאוקסידנטים שיש בהן.   

 

הן מצוינות גם לשיפור מראה השיער. כשהשתתפתי בהישרדות איבדתי חלק ניכר משערי, כתוצאה מהתזונה הדלה מאוד שהיתה מנת חלקי. אחרי שחזרתי הביתה, הוספתי לתפריט אצות ים שונות (גם כתוספי מזון), והצלחתי לשקם את השיער. היום הוא שוב מלא, מבריק ונראה נפלא.

 

איפה קונים ומה עושים באצת נורי? 

אם השתכנעתם, כמו שאני ומשפחתי השתכנענו, אני מציעה לכם לנסות מתכון לסושי ללא דגים, שכולל אצת נורי. את האצה אפשר כיום לרכוש בכל סופרמרקט ובחנויות הטבע. 

 

 

נורי רול  - סושי ללא דגים

 

החומרים הדרושים להכנת סושי נורי רול:

 4 דפי אצת נורי

 כפות ממרח פטה (המתכון בהמשך), או לחלופין  4 כפות טחינה גולמית

 2 פלפלים אדומים חתוכים לרצועות דקות באורך 3-4 ס"מ

 2 גזרים חתוכים לרצועות דקות באורך 3-4 ס"מ

 מלפפונים חתוכים למקלות דקים באורך 3-4 ס"מ

 חבילת נבטים (כמו נבטי תלתל, נבטי אלפאלפא, נבטי חמניות)

 כוס אורז מלא מבושל

 

אופן הכנת הסושי נורי רול :

מורחים את דף הנורי בכף אחת של טחינה גולמית או בממרח פטה. מרטיבים את קצה הנורי במעט מים.

מניחים את הירקות, הנבטים ומעט אורז בצידה הלא רטוב של האצה. מגלגלים את האצה באיטיות ומדביקים את הקצה הרטוב, על מנת "לסגור" את הסושי רול.

מגישים ביחד עם  סלט ירקות, סלט כרוב ירוק, סלט חסה או קערת ירקות חתוכים.

 

חומרים הדרושים לממרח פטה:

כוס שקדים

כוס גרעיני חמניות

 גזר קצוץ

1/2  חבילת פטרוזיליה

 פלפל אדום קצוץ

 חופן אורגנו

 מעט כמון

 מלח או רוטב סויה – לפי הטעם

 

 אופן הכנת מילוי הפטה:

 משרים את השקדים והחמניות במים למשך כ-8 שעות. מסננים וטוחנים בבלנדר או במעבד מזון.

 

 מוסיפים את הגזר, הפטרוזיליה, האורגנו, הכמון. מתבלים במלח או רוטב סויה לפי הטעם, ומערבלים במערבל המזון עד לקבלת מחית.

 

 

מתכונים נוספים של ליאורה גולדברג 

אדוזקי: שעועית קטנה ואדומה

קוז'ו: השורש שעושה פלאים