כשהדס הייתה בהריון הראשון שלה היא נתקפה בשבוע 37 בכאבים חזקים בחזה. נסיעה תמימה לבית חולים, כדי לוודא שהכל בסדר, נגמרה בזירוז לידה ובחדר מלא רופאים ומומחים דואגים.

 

"הגעתי ומיד כרוטינה עשו לי בדיקות דם ושתן. הערכים יצאו כל כך לא תקינים שתוך דקות החדר התמלא בפרופסורים ומומחים מבוהלים. הוחלט לילד אותי במהירות ובמקביל טופלתי במגנזיום. 6 שעות מרגע ההגעה לבית החולים כבר חבקתי תינוקת. הפחד היה טראומטי וזכור לי היטב".

 

ברוב המקרים הרעלת עוברת לאחר הלידה. אבל אצל הדס המקרה היה שונה. היא נותקה ממגנזיום קצת אחרי הלידה, בשלב בו הבדיקות נראו תקינות, אבל כמה שעות אחר כך החלה לחוש ברע.

 

האחיות והרופאה נתנו לה אקמול לשיכוך כאבים, אבל אלה המשיכו והתגברו. התברר שהדס סובלת מרעלת מיוחדת ונדירה, שממשיכה גם לאחר בלידה. "בבוקר, לאחר לילה קשה של כאבי חזה ותחושה רעה, התברר שהרעלת שלי לא עברה. נשארתי באשפוז של עוד כעשרה ימים וטופלתי במגנזיום".

ממה נגרמת רעלת הריון?

רעלת הריון הינה מחלה רב מערכתית. אחד מביטוייה ואולי המוכר מכולם הוא יתר לחץ דם. רעלת נובעת מההריון, אבל הסיבה למחלה היא  דווקא השליה ולא העובר. היא חולפת בלידה ופוגעת בעיקר במוח, בכבד, בכליות ובשליה.

 

רעלת הריון מתחילה לרוב בחצי השני של ההריון (מעבר לשבוע 20) ויכולה לבוא לידי ביטוי בסימפטומים כגון כאבי ראש חזקים, לחץ על העיניים, טשטוש בראייה, הופעת הבזקים בעיניים, כאבים בבטן העליונה. בנוסף, עלולות להופיע תופעות נוספות כגון צירים, כאבי בטן ודימום.

 

בדיקות שנעשות לאישה, יגלו ערכי לחץ דם גבוהים, הופעה של חלבון בשתן, תופעות של בצקת ברשתית העין  ובצקות ברגליים, בידיים ובפנים  ואפילו בצקת בריאות. עם בצקת בראות הגיעה הדס לבית החולים ולכן הכאבים החזקים שחשה בחזה.

.

תופעות חמורות נוספות שלה הן דימומים תוך מוחיים, דימומים בכבד, בעיות כלייתיות חמורות והיצרות כלי הדם בשלייה. היצרות זו עלולה להוביל לפגיעה בעובר, בצורה של הפרעות בזרימת הדם אל העובר, ולהאטה משמעותית בצמיחת העובר.

 

פרופ' מוטי חלק, מנהל מחלקת נשים ויולדות של המרכז הרפואי הלל יפה מסביר:  "כ- 10% מכלל סיבוכי ההריון המוכרים הינם סיבוכים הקשורים למחלות של יתר לחץ דם. מתוך המחלות האלו השכיחה ביותר היא רעלת ההריון (כמעט 70% ).

 

בעבר, אחוז התמותה או הפגיעה בעוברים עקב מצב של רעלת הריון היה גבוה ביותר. גם היום מצבים אלו אינם חפים מסיכון, אך עם התקדמות הרפואה בתחום המיילדות, אנו יכולים לשלוט במחלה, כאשר היא מתגלה מוקדם ולאפשר מהלך הריון כמעט תקין ולידה רגילה".

מי מועדת ללקות ברעלת הריון?

קודם כל, נשים עם מחלות כגון יתר לחץ דם כרוני או סכרת. וגם נשים בקבוצות הסיכון הבאות:

  1. היריון בגיל מעל 35 או מתחת ל-18.
  2. היריון מרובה עוברים.
  3. היריון ראשון.
  4. נשים ממוצא אפריקאי.
  5. אישה שחלתה בהיריון ראשון ברעלת היריון.

 

הזיהוי המוקדם נעשה, ראשית, על פי המאפיינים שצוינו לעיל. שנית, על ידי הקפדה על ביצוע של בדיקות לחץ דם וחלבון בשתן במהלך ההריון. נשים שהריונן מוגדר כהריון בסיכון גבוה  או שעונות על הפרמטרים שלעיל, צריכות לבצע בדיקות אלו על בסיס שבועי החל מהשבוע ה- 26 – 28. במידה שלחץ הדם גבוה מ- 140 על 90 או החלבון בשתן הוא פלוס אחד ומעלה, יש לפנות לרופא המטפל לצורך ההערכה.

 

לרוב, נשים עם חשד לרעלת הריון יאושפזו לביצוע הערכה כוללת של מצב האם והעובר במסגרת היחידה להריון בסיכון בבית החולים. "כאשר מדובר ברעלת היריון קלה", מסביר פרופ' חלק, "ניתן להמשיך את ההיריון תוך השגחה קפדנית עד למצב שהאישה מגיעה קרוב ככול הניתן למועד הלידה. בדרך כלל, יינתן לאותה אישה זירוז בשבועות 37 – 38 ואז גם תבוצע הלידה.

 

אם זוהתה רעלת הריון חמורה, יש צורך ביילוד האישה לאור הסיבוכים האפשריים. המשך ההריון במצב זה עלול לסכן את האם וגם את חיי העובר".