אם אתם אוהבים דגים, אבל לא בטוחים איך להכין אותם, או מחפשים מתכון בריא ופשוט שתמיד מצליח, נסו לכבוש אותם בלימון ותבלינים. זו שיטת הכנה בריאה במיוחד שמשמרת את הדג ואת כל הערכים התזונתיים שבו. 

 

טכניקת כבישת דג בלימון, הומצאה במקרה, על ידי יורדי ים, שלא יכלו להבעיר אש לבישול מזונם. במצוקתם הבינו, שאין דרך אחרת אלא לאכול אותם נאים, אך קודם לכן הם תיבלו אותם בתבלינים ולימון, שהיו המצרכים היחידם שעמדו לרשותם. אז הבחינו בשינוי מעניין: בשר הדג הבהיר ושינה את מרקמו. שיטת בישול זו ירדה מייד מן הסיפון אל העם, ותפסה מקום ראוי בכל מטבח, שמכבד את עצמו. 

אם כבר לאכול משהו חי, עדיף דגים

אחרי שנים של צמחונות מטעמי מוסריים, נפערו בגופי חסרים משמעותיים של וויטמין B12 וחומצות שומן חיוניות, הגעתי למצבי עייפות תהומית, חולשה, לעתים מצאתי את עצמי מתעלפת באורח פתאומי. בעקבות המלצות רפואיות חד משמעיות נאלצתי לחזור לאכול בשר. אבל לא יכולתי להשתחרר מהכבדות שהרגשתי לאחר האכילה, והמחשבה על הבשר שנמצא במערכת העיכול שלי, עוררה בי אי נוחות. עם הזמן הבנתי, שהרבה יותר טוב לי לאכול דגים. מערכת העיכול שלי התמודדה בקלות עם המשימה והרגשתי קלילה, חיונית ואנרגטית. כך הגעתי למסקנה המתבקשת; שאם כבר אוכלים משהו חי, דגים הם האפשרות שאני מעדיפה.

 

דגים מהווים מקור מצוין לחלבון מן החי, וויטמין B12, יחד עם זאת, בשרם מכיל ריכוז נמוך יחסית של שומנים רווים וכולסטרול. מבין כלל הדגים, לדגי הים יש יתרון על פני דגי מים מתוקים, שכן הם עשירים ביוד, שחיוני לחלוף החומרים בגוף. ומבינהם מומלצים במיוחד דגי הים הצפוני, שעשירים במיוחד בחומצות שומן מסוג אומגה 3. אילו חומצות שומן, שתפקידן המקורי הוא למנוע מהדגים לקפוא בחורף, במימיו הקרים של הים הצפוני.

 

כי חייבים אומגה 3

גוף האדם אינו מסוגל לייצר חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3, שהן רב בלתי רוויות. ולכן, חייבים לקבל אותן ממקורות חיצוניים. מחקרים חוזרים ומוכיחים, שחומצות שומן  מסוג אומגה 3, מהסוג שמצוי בשמן הדגים (ומסומן באותיות   DHAו  (EPA משפיעותעל דפנות כלי הדם ושומרות על גמישותם, לכן מונעות יתר לחץ דם. הן גם מפחיתות טריגליצרידים בדם ואת הסיכון למחלות לב ולדיכאון, משפרות את כושר הקשב והריכוז ועוד. 

 

אלא שלצד היתרונות הרבים, שבאכילת דגים עומד הסיכון, שבצריכת כספית, המצטברת בבשר הדגים, שחיים במי ים שהזדהמו. הבשורה הטובה היא, שמי הים הצפוני נקיים, באופן יחסי, ממקורות מזהמים.

ככה קונים דגים

סלמון, או בשמו העברי אילתית, גדל בחלקים הצפוניים והקרים ביותר על פני כדור הארץ ומכיל ריכוזים נמוכים, יחסית, של כספית, ביחס לדגי מאכל אחרים.

 

דגי סלמון מיובאים לארץ מקנדה או מנורבגיה, טריים, קפואים או מעושנים, במשך כל עונות השנה. הדרך הבריאה והמזינה ביותר, כמובן, היא לצרוך דגים טריים. חשוב להקפיד לרכוש אותם, ממקור מהימן. לברר בדיוק מהיכן הגיעו, באיזו צורה הועברו, באילו תנאים גודלו ובאיזה תנאים הם מאוחסנים. כאשר קונים דגים טריים, יש לשים לב לפרטים הבאים: עור הדג צריך להיות שלם, מתוח ולח, נקי מפגעים וחתכים. עדשות העיניים אמורות להיות קמורות וצלולות. הזימים אמורים להיות נקיים שלימים וורדרדים. כדאי גם לוודא, שהריח, אכן, נעים.  

 

מתכון לסביצ'ה - סלמון כבוש בלימון

 

המצרכים הדרושים:

500 גר' סלמון טרי, נקי מאידרה, עצמות ועור

 

למשרה:

כוס וחצי  מיץ לימון או ליים, סחוט טרי

כפית זרעי כוסברה

כפית זרעי פלפל אנגלי שלם

3 שיני שום פרוסות

עלים מ- 3 גבעולי טימין טרי,

עלים מ- 3 גבעולי רוזמרין טרי

כמה עלי מרווה מיובשים

כמה עלי דפנה מיובשים

3 כפות שמן זית כתית מעולה מכבישה קרה

מעט מלח גס (אני מעדיפה מלח אטלנטי או מלח הימלאיה)

 

אופן ההכנה:

מערבבים את כל חומרי המשרה, בכלי שגדול דיו להכיל את נתח הדג, ושהוא בעל  סגירה הרמטית. שוטפים את הדג ומייבשים במגבת נייר, ומניחים בתוך המשרה, כך שיכסה אותו לחלוטין. 

 

מעבירים לקירור למשך יומיים שלושה, הופכים ומנערים את הכלי מידי פעם. לפני ההגשה, פורסים לפרוסות בעובי של  ס"מ וחצי. 

 

שיטת הכנה מקוצרת:

אם מעוניינים להגיש את הסביצ'ה באותו יום, חותכים את הדג לנתחים קטנים, בגודל של 3X3 ס"מ, ובעובי של סנטימטר וחצי. משרים את הדג  בכלי סגור, כמוסבר למשך כ- 4 שעות לפחות, הופכים ומערבבים אחת לשעה.

 

שתי הערות נוספות:

דג כבוש יכול להישמר בקירור עד שבועיים לערך.

ניתן ליישם מתכון זה גם על דגים טריים אחרים כמו טונה, בורי או דניס.