דיאטת אורז להרזיה, שסייע לרבים להשיל במהירות ממשקלם, היא אחד הטרנדים הכי מדוברים בשנים האחרונות. זו דיאטה שמבוססת על אורז ומוצריו (פריכיות, אטריות אורז, "חלב" אורז וכדומה), חלבונים, פירות וירקות. לדברי המומחים מדובר בדיאטה חד גונית ומשעממת, וזו כנראה הסיבה שממעטים לאכול בה ויורדים במשקל. אבל יש שטוענים שהיא גם עשויה להפחית יתר לחץ דם. האמנם?

ד"ר דן קרת, דוקטור לרפואה ולנטורופתיה, ממושב שדה ורבורג, מדווח על המחקר שמתנהל בשנים האחרונות במרכז הרפואי אסף הרופא, בצריפין. לדבריו, תוצאות המחקר מראות, כי כשני שליש מהמשתתפים הפחיתו מינונים או הפסיקו את השימוש בתרופות ליתר לחץ דם במהלך התוכנית. "רבים ממשתתפי המחקר שמרו על הישגיהם לאורך זמן", אומר ד"ר קרת. לדבריו, מלבדו נטל חלק במחקר צוות גדול של נפרולוגים ונטורופתים.

 

משתתפי המחקר חולקו לשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה ניזונו מדיאטת אורז, והשתתפו בקבוצת הליכה ואימוני יוגה. משתתפי הקבוצה השנייה ניזנו מדיאטת דיאטת DASH (זו הדיאטה המומלצת בעולם להפחתת לחץ דם), יצאו גם הם להליכה משותפת, ודורבנו להמשיך בפעילות גופנית בביתם.  

לדברי הנטורופת אופיר פוגל מיחידת המחקר של מרפאת שיר"מ (שירותי רפואה משולבת באסף הרופא), ומרצה בכיר בקמפוס "ברושים" באוניברסיטת תל אביב, המחקר נמשך כשלוש שנים, תוך שיתוף פעולה עם שיר"מ. "תוצאות המחקר הראו כי דיאטת אורז טובה פי שניים בהשגת תוצאות חיוביות בתחום הורדת לחץ הדם והתרופות לאיזון לחץ הדם. בנוסף, נמדד שיפור במדדים חשובים  נוספים: ירידה בכולסטרול, במשקל ועוד". 

מי צריך אורז לבן?

אורז לבן נחשב בעיני רבים ל"סתם פחמימות", ועל פי ההמלצות התזונתיות המקובלות, עדיף לאכול אורז מלא. ההבדל בין שני הסוגים, שהם למעשה אותו צמח, הוא בשיטת העיבוד שלהם.

 

לדברי דנה אברמוביץ, דיאטנית ראשית בחברת דיאטהקלאב "אורז לבן הוא אורז שבתהליך עיבודו שוייפו הקליפה החיצונית שלו והנבט, כך שנשאר רק הגרעין. הגרעין מכיל בעיקר פחמימות (אנרגיה). ואילו בקליפה ובנבט יש ויטמינים (בראשם תיאמין B1), מינרלים וסיבים תזונתיים. כל אלה אובדים בתהליך השיוף. כשאוכלים אורז מלא הגוף מקבל ערכים תזונתיים וסיבים תזונתיים בנוסף לאנרגיה". 

כידוע, צריכת אורז לבן מעודדת עצירות. לדברי אברמוביץ "יתכן שהסיבה היא מבנהו המולקולרי של האורז או העדר הסיבים התזונתיים שבו, שתורמים לעצירות".

 

אבל האם זו סיבה לוותר על הלבן ולהתמקד באחיו המלא?

 

ד"ר קרת ממליץ על אורז לבן כשיש פעילות יתר או שלשולים, ועל מלא, כשהנטיה היא לעצירות. בנוסף, לאורז לבן יש קצב פירוק מהיר יותר לסוכר, מה שנקרא בעגה המקצועית אינדקס גליקמי גבוה יותר. לכן  עדיף לאכול ממנו אם רוצים לעלות במשקל. אורז מלא, לעומת זאת, הוא בעל אינדקס גליקמי נמוך יותר ולכן יתאים יותר כשרוצים לרדת במשקל". 

מה משותף לפרסי, תאילנדי והילמאי?

כשאומרים "אורז לבן" מתכוונים למעשה למשפחה שלמה של דגנים, שיש בה חברים רבים.

 

הסוגים הנפוצים ביותר של האורז הלבן הם האורזה בסמטי, הפרסי, התאילנדי ואורז היסמין. יש גם אורז הימשלי  (אורז מהרי ההימלאיה) ניחוחי) כולם בעלי גרגרים צרים צרים. ןיש גם אורז דביק לסושי, ואורז עגול לריזוטו. 

 

בין סוגי האורז המלא, נפוצים שלושה: אורז מלא בסמטי, פרסי ויסמין. ויש גם אורז אדום, שנקרא כך על שום צבעו. יש גם מוצר שנקרא אורז פרא WILD RICE שהוא תערובת של אורז לבן מלא, אורז אדום ואורז בר שחור. האחרון, הוא בכלל לא אורז. יש שחושבים אותו לדגן, אחרים טוענים שמדובר בקטניה. מייחסים לו את השם אורז רק בגלל שצורתו דומה. 

חלב אורז מתאים לתינוקות? 

יש גם מוצרים על בסיס אורז, כמו פריכיות, קמח, חלב, ואטריות אורז. לדברי אברמוביץ פריכיות אורז מועדפות על ידי מי שעושים דיאטות, מכיוון שהן דלות בקלוריות ומזוהות עם מזון בריאות.

 

ומה עם החלב, הקמח והאטריות, למי אלה נחוצים? לא לתינוקות, מזהירה אברמוביץ. "חלב אורז (למעשה, אלה מי אורז) אינו מכיל את כל אבות המזון הדרושים להתפתחות התינוק. הוא נמצא בשימושם של טבעונים ועושי דיאטות מיוחדות אחרות, שנמנעים ממוצרי חלב ו/או סויה. קמח ואטריות אורז משמשים לאותה מטרה, ואת כלל האוכלוסייה בפסח". 

כיצד הפך האורז לטרנד בריאות?

אברמוביץ סבורה שהסיבה היא לאו דווקא בגלל מה שיש באורז, אלא בעיקר בגלל מה שאין בו: שומן או מלח. "יכול להיות שהסיבה היא שפשוט יש לאורז יחסי ציבור טובים", היא אומרת.

 

אברמוביץ גם לא מתלהבת במיוחד מדיאטת האורז: "זו עוד אחת מאותן דיאטות לא מאוזנות, לא בריאות, ושלא מחזיקות מעמד. היא מבוססת בעיקרה על אורז עם תוספות של פירות, ירקות וחלבונים. תקופת הזוהר שלה הייתה בעידן שבו אנשים עוד האמינו בדיאטות קסם. ומאז פג קיסמה".

 

פוגל טוען, כי יתכן שדיאטת האורז הפכה לטרנד בריאותי בגלל הסדנאות שהועברו במסגרת המחקר. "העברנו עשרות סדנאות בבית החולים ובמקומות נוספים ברחבי הארץ, אודות דיאטת האורז, וגם הפרסומים הראשונים שהוצאנו על הצלחת המחקר תרמו", הוא אומר.  

 

ד"ר קרת: "אורז מתאים במצבים רפואיים שונים, בגלל שאינו חיטה ואין בו גלוטן, לכן הפך אלטרנטיבה מצוינת. אני מניח שהעובדה שהאורז זמין, קל להכנה, משביע ומחירו שווה לכל נפש, מחזק את היכולת להשתמש בו". 

למי מתאימה דיאטת האורז?

לדברי ד"ר קרת, דיאטת האורז יכולה לשמש את הסובלים מיתר לחץ דם, מחלות לב, מחלות אוטואימוניות או להיות חלק מ"דיאטת ניקוי", על פי עקרונות הנטורופתיה. "אורז מאפשר לגוף תהליכי "ניקוי" או "להפחית עומס" מהכליות, וזה אולי מסביר את יתרון השימוש בו במיקרה של לחץ דם גבוה", סבור ד"ר קרת.

 

"לגבי הרזיה, אני מניח שדיאטת האורז עובדת מאחר וזו דיאטה חד גונית ומשעממת, אנשים ממעטים לאכול, לכן יורדים במשקל."

האם מותר לעשות דיאטת אורז ללא פיקוח רפואי או נטורופתי?

פוגל סבור כי אין מניעה שאנשים בריאים, שאין להם מחלות כרוניות ושאינם נוטלים תרופות, יכולים לעשות את הדיאטה במשך שבועיים, ללא השגחה רפואית. "במקרים אחרים, הדיאטה אינה מומלצת. זהו תהליך תזונתי משמעותי וצריכים ליווי של איש מקצוע, שידע להבחין בתופעות לוואי, לעקוב אחרי התהליך ולוודא שאין בו קשיים".

 

מתכוני אורז

אורז עם נחשים, הבלוג של אורלי כהן

מוסקה עם אורז ללא בשר, של עינת שגיא

 

 

מתאמנים? בואו להתייעץ עם נטעחן ליבנה, מה לאכול לפני ואחרי אימון