כשנולד הילד הראשון הופכת שינת לילה למצרך נדרש. עייפות וחוסר שעות שינה היא אחת הבעיות המוכרות לכל הורה. חוסר שינה גורם לכך שאיכות החיים של בני הזוג נפגמת משמעותית.

 

בדרך כלל, העייפות  יוצרת כעס ותסכול אצל הורים טריים. אנחנו אמנם יכולים להמשיך לתפקד, אבל התפקוד מלווה בקושי, בעצבנות ולעתים במצבים "מוזרים":

 

אמא אחת סיפרה לי שהיא הכניסה תחתונים למקפיא במקום לסל כביסה, אמא אחרת סיפרה שהיא יצאה מהבית לעבודה בלי חזייה ועם נעלי בית, אבא סיפר לי שוויתר על ארוחת צהריים בעבודה והלך לישון כשעה באוטו. באחד הפרקים בסיינפלד, מתארים את גורג' שבונה מחבוא מתחת לשולחן העבודה במשרדו, כדי לישון.

  

אחד הפחדים של הורים הוא להגיע למיטה ולהירדם. ישנה תחושה שברגע שנעצום עיניים, התינוק יתעורר ויבכה. מעין תחושה שהם עושים לנו דווקא. מרגישים מתי נרדמנו ומתעוררים.

"לפחות במילואים אני ישן"

לפני כחודש פנה אליי זוג הורים לילדה בכורה בת שנתיים וחודש, העונה לשם גאיה. גאיה אינה מצליחה להירדם לבד. היא חייבת שאחד ההורים ירדימו אותה והיא מעדיפה שזה יהיה אבא. גאיה ישנה במיטת מעבר, נרדמת לקראת 23:00 בלילה  ומתעוררת כל שעתיים. ההורים נותנים לה מוצץ כדי להרדימה שוב במהלך הלילה. פעם אחת בלילה הם מרדימים אותה עם בקבוק חלב.

במקרה זה האבא היה נואש ועייף ואמר לי בפעם הראשונה שנפגשנו "לפעמים אני מתפלל שאקבל מכתב מהמילואים לפחות שם אני ישן יותר מאשר בבית".

 

מדוע גאיה מתעוררת כל כך הרבה פעמים בלילה ומדוע אינה נרדמת לבד במיטתה? מלידתה ועד היום גאיה נרדמת רק עם אחד ההורים ואינה יודעת להירדם בדרך אחרת.  שימו לב לשעה שבה היא נרדמת, האם שעה זו מתאימה לגילה?

 

גאיה אינה יודעת ואינה מצליחה להירדם בכוחות עצמה בלילה אלא רק עם עזרה מהוריה אם בדרך של האכלה בבקבוק חלב או הכנסת מוצץ לפיה.

תהליך השינה עם גאיה

1. טקס שינה: חשוב להשכיב את גאיה לישון לאחר טקס שינה קבוע ויום יומי. טקס השינה מלמד את גאיה שזמן השינה קרב. טקס השינה בגילה צריך להתחיל כשלושת רבעי שעה עד שעה לפני ההשכבה.

 

2. שעת השכבה: שעת ההשכבה צריכה להיות מוקדמת. לא יאוחר משעה 20:00. חשוב שגאיה תהיה ערה כחמש שעות לפני ההשכבה כדי שלא תפספס את חלון השינה שלה.

 

3. מוצץ בקבוק  ותלות בהרדמות: מגיל 6-8 חודשים יש ללמד את התינוק לקחת לבד מוצץ לפיו, כמובן שזה תלוי בקצב ההתפתחות של הילד. מרגע שהילד יכול להכניס מוצץ לפיו באופן עצמאי, חשוב להתחיל לתרגל איתו את הכנסת המוצץ לפיו .חשוב לתת לתינוק את המוצץ ביד ובעזרת ידנו נוביל את ידו עם המוצץ לפיו.

 

כאשר הילד יודע להכניס את המוצץ לפיו, באופן עצמאי, נניח את המוצץ בסמוך אליו על משטח הפעילות ונגיד לו "קח את המוצץ". לאחר שתרגלנו זאת במהלך היום, אנו נתחיל לומר לו "קח את המוצץ" גם בשעות הלילה.

 

עכשיו משלמדנו את התינוק לקחת לבד מוצץ ביום ובלילה,נעבור לבקבוק. בגילה רב הילדים אינם זקוקים לארוחת לילה. אם יש לכם ספק לגבי הילד הפרטי שלכם מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים.  אני המלצתי לגמול את גאיה מבקבוק חלב.

 

לאם היה קשה עם הרעיון שבתה לא תאכל בלילה למרות שבמהלך היום היא אוכלת נהדר ולכן גאיה התחילה גמילה איטית ועקבית מהבקבוק.