חמישה מחקרים חדשים שופכים אור על הסיבות לאי היכולת שלנו לשמור על זוגיות יציבה ובריאה, גם כשכבר מצאנו אותה. נועם ישראלי, פסיכולוג ומטפל משפחתי וזוגי, מסביר מה אפשר לעשות.

 

1. שונאים את התכונות של בני הזוג

אוניברסיטת ליברפול פרסמה מסמך שמסכם את 30 השנים האחרונות של המחקרים שנערכו באוניברסיטה, בנושא כישלון והצלחה ביחסים האנטימיים.

 

אחד הממצאים העיקריים היה שהמשותף לכל הזוגות שנכשלו במערכות היחסים, היה אי הקבלה של ההבדלים שקיימים בין בני הזוג. גם הציפייה שהאחר יפתור את כל הבעיות שלנו או שיוכל לענות על כל צורך שלנו, חזרה על עצמה במערכות יחסים שנכשלו.

 

המסמך מפרט גם שורה של תכונות התורמות להצלחת הקשר, כמו ההכרה באחר כאינדיבידואל, והסיכום הוא דווקא אופטימי: "לעתים קרובות מתעוררות בעיות בתוך קשר לא כי מעולם לא למדנו מה לעשות, אלא כי יש לנו אובדן קשר עם היגיון אינסטינקטיבי, שהפך את ההתנהלות שלנו לחרדה בתוך היחסים".

 

ישראלי: "התדמית והדרך שבא חווינו את מערכות היחסים סביבנו, דרכם אנו מפתחים לעצמנו דימוי של איך בדיוק המערכת צריכה להיראות או שלא, לא תמיד מצליחה. אבל לפעמים אנחנו פשוט לא יכולים אחרת, הציפייה שלנו על מערכת יחסים מבוססת על מערכות יחסים שראינו בבית או בסביבה שלנו".

 

2. לא יודעים להשלים

במחקר שנערך במיוחד לקראת חג ולנטיין האחרון, נמצא שככל שאנחנו מסוגלים להשלים מהר יותר מקונפליקטים עם בן הזוג, כך מערכות היחסים שלנו יאריכו ימים.

 

אגב, החידוש במחקר הזה הוא שבעבר נהגו מחקרים לבחון כיצד פותרים בני זוג את הקונפליקטים ביניהם, אך מעולם לא בדקו מה קורה לאחר סיום הסכסוך. המחקר מצא כי כאשר נשארים רגשות שליליים, קיומם של חלקים אחרים בתוך הזוגיות לא מתאפשר.

 

לדברי ישראלי, הציפייה שלנו כי בן הזוג שלנו ינסה לומר בדיוק מה שאנחנו רוצים לשמוע אחרי כל מריבה, היא לא ריאלית. "התפיסה שאומרת שהזוגיות באה לתקן פצעים ישנים שלנו, היא תפיסה לא רלוונטית לחיים שלנו. בן הזוג יעשה דברים שיגעו במקומות הכי פגועים שלנו ואנחנו מצפים ממנו שהוא יעשה את זה. זאת ציפייה ילדותית בתוך מערכת יחסים בוגרת".

3. לא זמינים לזוגיות בגלל עומס העבודה והחיים

 דו"ח  מקיף על מצב הנשים האמריקאיות שפרסם ממשל אובמה מצביע על מגמות שינוי קיצוניות ומעניינות בכל התפיסות המסורתיות של משפחה וזוגיות.

 

בדו"ח ראשון מאז 1963, התפרסמו נתונים המצביעים על כך שגיל הנישואים עלה בצורה דרסטית. הנתונים הצביעו גם על עלייה משמעותית בבחירה בחיי רווקות, על פני מוסד הנישואין. הגיל הממוצע לנישואין עבור אישה משכילה בארה"ב היום הוא 30 (לגבר, 31). רק לשם השוואה, בשנת 1950, גיל הנישואין הממוצע היה 21.

 

נשים צעירות משכילות נוטות להתחתן מאוחר יותר, ושיעורי הגירושין נמוכים יותר בקרב אלה. הדו"ח הנוכחי הראה כי 15% מהנשים ו- 20% מהגברים הצהירו כי לא ינשאו לעולם. בשנת 1970, הצהירו רק 7% ו- 9%, כי אין בכוונתם להינשא.

 

ישראלי: "אורח החיים שלנו מכתיב כיום עומס מוטרף על בני זוג. קיים לחץ אדיר מכיוון מקומות עבודה, שהפכו תובעניים ביותר. כביכול יש לנו יותר זמן ואנחנו יותר חופשיים לעמנו, אך זה איננו נכון. מקומות עבודה נותנים טלפונים ניידים ולפטופ, ומצפים שנהיה זמינים כל הזמן. לכן אפשר לראות בנתונים אלו תוצאה ישירה של זה, יחד עם השינויים הגדולים שעוברים על על התפיסות של האנושות ביחס לזוגיות ומשפחה".

4. משקרים לבני הזוג על כסף

שקרים לבנים שעוסקים בכסף, נפוצים במערכות יחסים. עכשיו מסתבר שזה קטלני לזוגיות. במחקר שנעשה באוניברסיטת יוטה על ידי החוקר ג'פרי דיו, נמצא כי  31% מהזוגות שהיה להם חשבון משותף, הודו ששיקרו לבן הזוג בקשר לכסף.

 

 67% מתוכם אמרו שזה גרם לוויכוחים ביניהם, מהם 16% מהזוגות נפרדו. בנוסף, שליש מהאמריקאים מודים שרימו לפחות פעם אחת את בן הזוג שלהם מבחינה כלכלית.

 

ישראלי: "חוסר שקיפות בזוגיות זה חוסר שקיפות. שקיפות היא כלי לבניית אמון. אם אין שקיפות ביחסים, לא משנה מה הנושא שסביבו היא נסובה, אם היא נעדרת היא גורם מסכל בתוך היחסים".

5. לא רוצים לשמוע את המוזיקה של בני הזוג

הנושא שהכי מעסיק לאחרונה חוגים לפסיכולוגיה של המוסיקה בארצות הברית, הוא החיבור שבין זהות למוסיקה והאפקט שיש לו על החיבור המיידי, ה"קליק", עם האחר.

 

השאלה הזאת הניעה את המגזין LA WEEKLY  לערוך סקר בקרב קוראיו, שמבקש לבדוק את הקשר בין טעם מוזיקלי לבחירת בן זוג: מדוע אנחנו אוהבים, מה אנחנו אוהבים, ואולי חשוב יותר, כיצד זה יכול לקרב או להפריד זוגות.

 

נמצא כי מוזיקת רוק מקושרת עם מודעות חברתית ומרדנות, מוזיקת פופ מחוברת לערכים אודות תפקידי מגדר וקונפורמיות, וחובבי מוזיקת בלוז, ג'אז, קלאסי ופולק הם ליברלים ופתוחים יותר לחוויות. אלו שחיבבו מוזיקה קלאסית ומוזיקת מטאל עוררו הכי הרבה עניין. חובבי מוזיקת קאנטרי משני המינים היו הכי פחות אטרקטיביים בעיני האחרים.

 

ישראלי: "בגילאים צעירים בהם כל דבר מהווה סמן לביטוי עצמי, ולכן גם מאוד חשוב לנו גם סוג המוזיקה שבן הזוג שומע ואוהב, סגנון הלבוש ודברים חיצוניים דומים, אז זה באמת משמעותי. ככל שמתבגרים זה עובר".