חג הפסח וסיפור ההגדה נתן לי השראה. המשל אודות ארבעת הבנים עוזר לנתח ולבדל את הסוגים השונים של נשים עצמאיות ואת התייחסותן לעסק.

 

זוהי כמובן התייחסות כללית, הומוריסטית ומשעשעת לדרכי ההתנהלות השונות של נשות העסקים ואין בה כוונה לפגוע באף אחת.

חכמה

אשת עסקים חכמה היא משכילה ואינטליגנטית, היא מקפידה להעמיק בחזון, במטרות ולקבוע יעדים ארוכי טווח וקצרי טווח. היא מנהלת את עצמה בצורה נכונה ויעילה מה שאומר שהיא מקפידה להשקיע זמן בזוגיות ובמשפחה, וכאשר היא עובדת היא מקפידה להיות ממוקדת.

 

היא יודעת מה הייחודיות שלה ומי המתחרים שלה, ומתוך כך יוצרת את הבידול שלה. היא דואגת להשקיע בשימור לקוחות, ונותנת ללקוחותיה את הידיעה שהיא הכתובת הנכונה לעזור להם. אשת עסקים חכמה, היא אשת עסקים מצליחה מכיוון שהיא פועלת מתוך בחירה.

רשעית

אשת עסקים "רשעית" היא אשת עסקים דורסנית. היא פועלת באגרסיביות, (בשונה מאסרטיביות) היא חיה בתחושת תחרות ושומרת על לקוחותיה מכל משמר, גם אם זה פוגע בסופו של דבר- בהם ובה.

 

היא יוצרת "מלכודות פתיון" בצורת הורדת מחירים משמעותית ואז לוכדת את הלקוח לשלם עבור מוצר/שירות שלא תמיד הוא צריך. היא תנסה לפגוע באמצעות השמצות בכל מי שהיא חושבת שעלול להתפס כמתחרה שלה.

 

היא זו שתציע ללקוח שירות בכל מקום ובכל זמן מבלי לבדוק אם הוא מתעניין בכלל. היא  גם זו שלאחר שהלקוח אמר שאינו מעוניין, תתקשר, תציק תשלח לו מיילים ולא תרפה.

תמימה

אשת עסקים עם המון רצון טוב אך חסרת מידע בסיסי לקידום עסקי. נראה כי היא מבולבלת משפע האפשרויות. היא אינה יודעת בכלל מה נכון לקידום העסק שלה. היא הולכת שולל אחרי מבצעים ואפשרויות פרסום וקידום שונות, ואומרת "כן לכל".

 

היא מאמינה לכל ההבטחות ולא בודקת את ה"כיסוי". משקיעה הרבה כסף מיותר בפרסום שאינו אפקטיבי. מכיוון שאינה בודקת את השפעת הפרסום, היא אינה יודעת האם זה מביא לה לקוחות.

 

היא "מעתיקה" את החברות הגדולות בהשקעה בפרסום באינטרנט, בעיתונים, בשלטים. ואינה מתאימה את הוצאותיה, לצרכי העסק שלה.

שאינה יודעת לשאול

בעלת עסק שאינה יודעת לשאול, קוראת הכל, קונה כל חומר לימודי עסקי שנקרה לידיה. יש לה תיקיות מסודרות של ידע. והיא אפילו לא יודעת מה לשאול על מנת לקדם את העסק שלה ולכן, אינה מוצאת את התשובות.

 

היא מקשיבה לכל מומחה והולכת לכל הסדנאות, ימי עיון, כנסים בין אם הם בחינם ובין אם בתשלום. היא שומעת ומקבלת הכל כ"תורה מסיני" \גם אם העצות שונות והפוכות. זו היא אשת עסקים שתמיד רוצה לגדול להתקדם אך מכיוון שאינה יודעת לשאול (בעיקר את עצמה) מה נכון לה ולעסק שלה היא נשארת ללא תשובות ולכן..עד עצם היום הזה היא עדיין לומדת. (ד"א, היא תקרא את המאמר במלואו, תאמר- כמה זה נכון ותמשיך למאמר המלמד הבא...)

 

אשת עסקים שאינה יודעת לשאול, משנה את כיוונה ללא הרף, מתקשה לקבל החלטה ולעמוד מאחוריה. חשוב לתת לה מידע בסיסי, המתאים לצרכים שלה ולעזור לה להגיע להחלטה לקבל את הליווי המתאים לה.

המציאות, כמובן, הרבה יותר מורכבת. בכל אשת עסקים חיות זו לצד זו החכמה, המרשעת, התמה וזו שאינה יודעת לשאול. כדאי לנו להכיר את כולן, לדעת לשלוט בהן ולהנות מהיתרונות של כל אחת מהן תוך זהירות מהחסרונות.

 

לאתר של טל מזור