נשים רבות בגילאי 40 ומעלה משתמשות בתוספי סידן. בעיקר בהמלצת רופאיהן, כדי למנוע את הסיכויים לחלות במחלת האוסטיאופורוזיס. אבל עכשיו מחקר חדש מגלה כי יכול להיות שהתוספים הללו יכולים להיות מסוכנים ללב.

 

המחקר שנערך באוניברסיטת אוקלנד בניו זילנד ופורסם החודש ב- The journal BMJ מצא כי תוספי סידן עם או בלי תוספי ויטמין D, מעלים את הסיכון לחלות במחלות לב ובעיקר ללקות בהתקף לב.

 

במהלך המחקר, חולקו כ-36000 נשים לשתי קבוצות. קבוצה ראשונה בחנה נשים אשר לוקחות באופן יומיומי סידן ותוספי ויטמין D לעומת הקבוצה השנייה של נשים אשר קיבלו במקום כדורי הסידן כדורי פלצבו.

 

ממצאי המחקר וממצאי מחקרים דומים נוספים, שנערכו בשנה האחרונה, עולה כי תוספי הסידן הנלקחים באופן יומיומי, העלו את הסיכויים של אותן נשים לחלות במחלות לב לעומת נשים אשר היו בקבוצה השנייה וקיבלו כדורי פלצבו.

 

לדברי ד"ר סוזן שטיינבאום, מבית חולים לנוקס היל בניו יורק,  בתגובה לממצאי המחקר, רמות גבוהות מדי של סידן בגוף, עלול לגרום להפרעות בקרישת הדם ולהיווצרות של קרישי דם, אשר עלולים להוביל להתקף לב, עקב חסימת העורקים.

מי צריך סידן בגוף?

הסידן חשוב לבניית, צמיחת והתפתחות עצמות הגוף. בסביבות גיל 50 מרבית הנשים נמצאות בסיכון גבוה לפתח את מחלת האוסטיאופורוזיס- דלדול עצם, גם בשל גילן ובעיקר בגלל המנופאוזה (הפסקת המחזור) המזרזת את "בריחת הסידן" מהעצמות.

 

כחלק מהטיפולים ומטיפולי המניעה של אוסטיאופורוזיס, ממליצים הרופאים על לקיחה קבועה של תוספי סידן, בעיקר של ויטמין די. המינון היומי המומלץ לצריכת סידן לנשים מבוגרות הוא 1200-1500 מיליגרם ליום. בנוסף, מומלץ לאכול מאכלים עשירים בסידן כגון: מוצרי חלב.

 

פרופסור צופיה איש-שלום, מנהלת היחידה למטבוליזם העצם והסידן במרכז הרפואי רמב"ם, מסבירה, כי כיום מקובלת הגישה אשר מבוססת  על מחקרי מאזן סידן מהעבר, כי נשים אחרי גיל המנופאוזה צריכות לצרוך כ-1200 מ"ג סידן ליממה.  

 

"צריכת הסידן כוללת סידן בתזונה, בעיקר ממוצרי חלב ומזונות נוספים עם תכולת סידן גבוהה וסידן מתוסף במידת הצורך.  אם צריכת הסידן בתזונה  מגיעה בממוצע ל800- 1000 מ"ג, אין צורך במתן תוסף".

איך תדעי אם את בקבוצת הסיכון ?

לפתח מחלת לב

אם אתם סובלים מאחד או מכמה מהסימפטומים הבאים:

  • יתר לחץ דם
  • רמות גבוהות של כולסטרול ושומנים בדם
  • סוכרת
  •  עישון
  • השמנה והיסטוריה משפחתית

 

לפתח אוסטיאופורוזיס

אם אתם סובלים מאחד או מכמה מהסימפטומים הבאים:

  • היסטוריה משפחתית
  • מוצא אסייתי או אירופאיי
  •  עישון סיגריות,
  • חוסר בפעילות גופנית
  • רזון
  •  תזונה לא מאוזנת,
  •  מאונפאוזה (חידלון וסת)
  •  דלקת פרקים שיגרונית
  • מחלות כבד
  • אי ספיקת כליות כרונית
  • תופעת לוואי של שימוש כרוני בתרופות מסוג קורטיקוסטרואידים.

 

לדברי פרופ' איש שלום, מומלץ להעריך את  כמות הסידן הנצרכת מהמזון ורק במידה ואין האישה מגיעה לכמות הסידן המומלצת , עקב רגישות ללקטוז או הימנעות ממוצרי חלב כדאי להוסיף סידן בתוסף להשלמת החסר, בדרך כלל לא יותר מ- 600 מ"ג ליממה".