אם גם אתם חוויתם משבר בחיי הנישואין אחרי הולדת הילד הראשון, אולי תתנחמו בעובדה שאתם לא לבד: מחקרים שחושף ה- wall street journal האמריקני, מוכיחים כי רמת הסיפוק של זוגות נשואים מחייהם המשותפים, יורדת בצורה משמעותית אחרי לידת הילד הראשון.

 

ממצאי המחקרים מגלים כי המקור העיקרי לסכסוך בין ההורים הטריים הוא חלוקת המטלות החדשה. כמו גם, לילות ללא שינה, מריבות על התור לביצוע משימות, חוסר הזמן לשיחות פרטיות והירידה בתדירות קיום יחסי מין.

 

על פי המחקרים עולה עוד,  כי גברים ונשים חווים את ההידרדרות אחרת. אימהות חוות את ההידרדרות באופן מיידי, כנראה בגלל השינויים ההורמונליים והשינוים המיידייים בחייהן, ואילו לגברים זה לוקח יותר זמן.

לומדים להיות זוג ולא רק הורים

מומחים לתחומי זוגיות ויחסים בארה"ב  פיתחו מערך לימוד לזוגות העומדים להיות הורים. בעזרתו לומדים זוגות כיצד לחלק אחריות בכל הנוגע לטיפול בילד העומד לבוא לעולם, כיצד לטפל בנושא הפיננסי לאחר שהופכים מזוג למשפחה, וגם כיצד לערוך תיאום ציפיות בכל הנוגע לחיים החברתיים וחיי המין.

 

כמו כן, הזוגות מתאמנים בתקשורת נכונה, כדי להפוך ביטויי ציניות וביקורתיות  ולהפוך אותם  לשיחה אמיתית  ולהקשבה.

 

תוצאות המחקרים מראות כי לאורך זמן זוגות שנעזרו בייעוץ ובשינוי החשיבה, נשארו ביחד לאחר שהתגברו על המבר לעומת זוגות שויתרו על הייעוץ, ובסופו של דבר גם על הזוגיות.

נעה עדי, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, תומכת ברעיון של תיאום ציפיות. "צריך לזכור", אומרת עדי, "כי כבר מההיריון, החוויה הנשית אינה ומה לחוויה הגברית. בעוד שהאישה מרגישה פיזית את ההיריון והתפתחותו, הגבר, גם האמפאטי ביותר, לא נמצא באותו מקום, מה שיכול להביא לפער התחלתי".

 

לדבריה, אם מוסיפים לזה את חווית הלידה, ועל אחת כמה וכמה לידה ראשונה, הפער עלול להתעצם.

 

"הכל עניין של הכנה נכונה"

עדי מדברת על הסימביוזה שחשה האם עם התינוק, ועל "מושקעות אימהית", מושג שטבע הפסיכיאטר האמריקני ד"ר ויניקוט, שטען כי התינוק הוא שלוחתה של האם וכי היא מרגישה צורך לתת המשכיות לרחם על ידי טיפול בלעדי בתינוקה. עדי טוענת כי הגבר עלול להרגיש מורחק ודחוי, דבר שיכול בהחלט להעצים את חווית הריחוק הזוגי.

 

סיבה נוספת עליה מדברת עדי, היא התערבות דור הסבתות וסבים, שיכולה ליצור מתחים אחרי לידה ראשונה ואי הבנות. "לכן, הכנה נכונה יכולה לאפשר לזוג להכיר את הבית ממנו באו, את האבהות והאמהות שהם חוו וליצור חוויה חדשה. כן, יש גם זוגות שהלידה הראשונה דווקא גורמת להם התקרבות, תחושה של עשייה משותפת שגורמת לזוגיות לצמוח ולגדול".

 

אבל לדברי עורכי המחקרים, אחת הדרכים העיקריות לשמירה על הזוגיות, היא ההחלטה, שבן הזוג הזה שהתחתנתי איתו, הוא זה שאני רוצה להיות איתו ולהמשיך לגדל איתו ביחד את הילד המשותף.