מבלי ששמנו לב החופש הגדול שוב מגיע ואיתו המירוץ אחר קייטנות ופתרונות יצירתיים אחרים למציאת "סידור" לילדים. ההתייחסות לחופשת הקיץ מעלה  דיונים וקיטורים על החופש הארוך מידיי ועל ההוצאות האסטרונומיות.

 

אין מה לעשות, חופשה עולה כסף. זה נכון כשמדובר בחופשה להורים ונכון גם כשמדובר בחופשה משפחתית. חלק  מהפתרון יכול להיות קייטנות, פתרון יקר וגם לא מכסה את כל התקופה.

 

עוד ב onlife

 

אבל, בואו נודה על האמת, החופש הגדול הוא לא בדיוק הפתעה, הרי מידי שנה הוא מגיע בתאריך קבוע. בהיערכות נכונה, בתאריך ה- 1.7 סכומי ההוצאה המיועדים לפעילויות החופש השונות היו אמורים להמתין בחשבון הבנק.

 

אין תחליף לניהול נכון של התקציב המשפחתי שפירושו להשאיר בחשבון הבנק (בעו"ש או בפקדון) בכל חודש אחד חלקי שנים עשר של כל הוצאות השנתיות (ארנונה, ביטוחים, חופשות ועוד). אם לא עשיתם זאת אז לא ניהלתם נכון את התקציב ולכן אתם מרגישים אבודים היום. אולי אם תתחילו לעשות זאת עתה, בשנה הבאה מצבכם יהיה טוב יותר.

 

נסו לדחות תשלומים

נכון להיום כשאנחנו כבר בתחילת יוני, לא נותר אלא "לכבות שריפות". אבל גם את זה צריך לעשות בצורה הטובה ביותר. מה עושים? דבר ראשון לא מגדילים את האוברדרפט וגם לא את המסגרת בכרטיס האשראי. הריבית היום יקרה מידי. תחילה עוברים על כל ההוצאות ובודקים היכן ניתן לחסוך ועל מה אפשר לוותר. אולי ישנם תשלומים שניתן לדחות בחודשיים.

 

מדוע לא להגדיל את האוברדרפט? על עיסקת תשלומים רגילה בכרטיס אשראי, בתוך המסגרת המאושרת שלכם, תשלמו ריבית של כ- 12%, ואם ניצלתם את המסגרת בכרטיס ואתם מבקשים אשראי נוסף הריבית שתשלמו עליו הוא  כ-16%.  שיעורי ריבית דומים תשלמו גם אם תחליטו לממן את ההוצאות באמצעות אוברדראפט.

 

חשוב לעשות את כל התכנון  מראש כדי לשמור על אמינותכם. אם פעם אחת הבנק לא יכבד שיק שלכם או את תשלום המשכנתא אתם בצרות, בפעם הבאה שתרצו להגיע לאיזשהוא הסדר עם הבנק לא בטוח שתוכלו. אם יש לכם הלוואות תבדקו בבנק אם ניתן להקטין או לדחות את התשלומים הקרובים. אם אין לכם דרך אחרת קחו - הלוואה מהבנק היא תהיה זולה יותר מכל הלוואה אחרת.

 

 הלוואה מקופת גמל או מקרן השתלמות יכולה להיות פתרון לא רע כי הריבית נמוכה יחסית כ- 3% - 4%. אם אין לכם ברירה אז פנו להלוואה בנקאית רגילה. היא בטוח תהיה זולה יותר מאוברדראפט . יתרון הנוסף של הלוואה לעומת אוברדראפט הוא שלהלוואה יש תאריך התחלה ותאריך סיום.

ההוצאות לחופשה הן באמת גדולות. נניח שיש לכם שלושה ילדים בגילאי שלוש, שש ותשע. הילד בן השלוש עדיין בגן פרטי "מסודר" עד לתאריך ה- 8/8. אבל למרות שבחודש אוגוסט הגן נמשך רק שמונה ימים התשלום הוא על כל החודש. מחיר חודשי בגן הוא בדרך כלל בין 2,000 ל- 2,500 שקל. לרוב יש אפשרות להאריך בשבוע אחד בלבד עד ה-15 לאוגוסט בתשלום נוסף של כ- 900-1,000 שקל. כלומר  העלות לחודש וחצי עשוייה להגיע לכ- 5,000 – 6,000 שקל.

 

לשני הילדים הגדולים צריך למצוא קייטנה. מחזור קייטנה הוא בן שלושה שבועות והמחירים נעים בין 1,200- 1,000 שקל לקייטנות של חצי יום וכ- 2,000 – 2,500 שקל עד השעה 16:00, המחזור השני בדרך כלל זול מעט מהראשון.  שני מחזורי הקייטנות עבור שני ילדים עשויים להגיע לכ- 7,000 – 8,000 שקל.

 

כלומר, ההוצאה הכוללת עבור שלושה ילדים יכולה להגיע לכ- 12,000 – 14,000 שקל. אם הילדים שלכם מעט יותר גדולים נאמר, בני חמש, שמונה ואחת עשרה ההוצאה תקטן מעט ותגיע לכ- 10,000 – 12,000 שקל.

 

אני זוכרת את ילדיי שלא אהבו קייטנות וגם כששלחתי אותם מחוסר ברירה סבלתי מלא מעט ייסורי מצפון על כך שאני לא מאפשרת להם ליהנות באמת מהחופש. האמנתי תמיד ואני מאמינה גם היום שילדים זקוקים לחופשה. הם זקוקים לפסק זמן מההתמודדות היום-יומית  עם ההגבלות והמטלות בתקופת הלימודים, שהיא לא פחות מלחיצה מהעבודה שלנו.

 

מה עושים?

קייטנה, למרות שמדובר בפעילות כייפית, היא מסגרת שצריך לקום אליה בבוקר ולהקשיב להוראות המדריכים. אני לא חושבת שנכון לבחון את סוגיית החופש מנקודת המבט של ההורים, אלא מנקודת מבטם של הילדים  שקמים כל בוקר לגן, בית ספר ומשם לצהרון או לחוגים ומגיעים הביתה בשעות אחר הצהרים.

 

השאלה מה עושים? איך בכל זאת עוברים את שני חודשי החופשה בשלום. מצד אחד מבלי לפשוט את הרגל ומצד שני שהילדים יהנו. שני דברים חשוב לי לציין: אני לא מציעה להפוך את ההורים לקציני בידור לילדים וגם לא ממליצה להשאיר אותם לבדם בבית ללא השגחה. אבל מאידך, לא צריך לתכנן עבורם את הימים, לרוץ איתם מסרט להצגה ללונה פארק וכו' וכמובן שלא צריך לבלות איתם כל הימים בקניונים.

הפתרון שאנחנו מצאנו ושעד היום ילדינו (שבעצמם היום הורים) זוכרים אותו לטובה הוא שמרטפית שבאה אלינו ובילתה איתם את היום. בשנה הראשונה קצת חששנו ושכרנו  מורה רווקה בחופשה, שעשתה איתם דברים מדהימים, זה היה מאוד יקר (לא יותר יקר ממחיר קייטנה לשלושה ילדים) אבל מאוד מהנה.

 

בשנים שבאו אחר כך כבר אזרנו אומץ  ושכרנו נערה צעירה, מדריכה בצופים, ששמחה לעבוד. אנחנו יצאנו כרגיל לעבודה מוקדם בבוקר כשהילדים עדיין ישנו וכשהם התעוררו בסביבות השעה 9:00 בבוקר דאגה להם השמטרפית.

 

אולי לא חייבים קייטנה?

יש הרבה מאוד בני נוער בגילאי 16,17 המחפשים עבודה בחודשי הקיץ. נערה בת 16 יכולה בהחלט לשמש שמרטפית לשניים שלושה ילדים ולבלות איתם בבית. תבינו, ילדים רוצים דברים  פשוטים .כמו  להכין פיצה, לעשות עבודות יצירה, לשחק במשחקי חברה ולפעמים גם לבהות מול הטלוויזיה.

 

אפשר גם להחליט על פרוייקט משפחתי. אבל כזה שמצריך התעסקות ממושכת ודורשת השתתפות של כל בני המשפחה. למשל פזל של 3000 חלקים או מבנה מאוד גדול ומסובך מאבני לגו,  בית בובות  או תיטרון בובות בעבודה עצמית. כל משפחה בהתאם לגילאי הילדים ולכשרונות החבויים שלה. הילדים יתעסקו בכך בעזרת השמרטפית בשעות היום וההורים יציצו יתנו עצות ויעזרו קצת בשעות הערב. זה יעזור גם לגיבוש המשפחה.

בשנים בהם ילדיי היו בגילאי בית ספר הפכנו את שלושת חדרי הילדים לחדרי משחקים. חדר אחד הפך לחדר פינג פונג לאחר שחיברנו רשת לשולחן. חדר אחר נהיה חדר עם משחקי חברה, למשל מונופול שבמשך חודשיים היה פרוש על שולחן  ושוחק בהמשכים. ובחדר השלישי אילתרנו קליעה למטרה, סוג של סנוקר ועוד. מהר מאוד הפך הבית למוקד משיכה לחברים. הבעייה היחידה הייתה איך לנקות את החדרים מבלי להזיז יותר מידיי.

 

אם זה אפשרי, מאוד נחמד לשלוח את הילדים למספר ימים ל"קייטנת סבתא". אחותי ואני מתארגנות כבר מספר שנים לחופשה משותפת עם הנכדים. זה יותר קל בשתיים. אנחנו לוקחות אותם בבוקר ומחזירות אותם בערב לביתם. (אני סבתא ואני זקוקה למנוחה בערב). אנחנו מבלות איתם במוזיאון, בסרטים ו/או הצגות, בים ובבריכה. ממש ימי כיף לא רק לנכדים אלא גם לסבתות. ובהחלט גם ההורים יוצאים נשכרים.

 

לאתר של היועצת הכלכלית חיה וילדה