מי לא החליט לפחות פעם בחיים, כי הוא מתחיל במשטר דיאטה? הבעיה היא שההתחלה היא תמיד בקול תרועה רמה, אבל ההמשך הוא פעמים רבות בקול ענות חלושה. אז איך מצליחים לסיים את הדיאטה עד סופה ולהימנע מהשגיאות הכי נפוצות?

 

עוד ב-Onlife

 

מאילו שגיאות כדאי להימנע?

1. דילוג על ארוחות. השגיאה הכי גדולה היא דילוג על ארוחות מתוך מחשבה (מוטעית), כי כך נרד במשקל בצורה מהירה יותר. הימנעות מארוחה יכולה להביא לאכילה של כמויות גדולות יותר בארוחה הבאה ולנשנושים מיותרים.

הפתרון: כדי לשמור על חילוף חומרים תקין, חשוב לספק לגוף מזון מדי כמה שעות בצורה של 3 ארוחות עיקריות וביניהן ארוחות ביניים (פרי או יוגורט וכו).  

 

2. נשנושים בין הארוחות. הוופלה שנאכלה בהסח הדעת בחדר הישיבות, המיץ הממותק ששתינו, הבורקס הקטן והתמים שרק טעמנו, כל אלה הן קלוריות מיותרות שנאכלות "על הדרך" בחוסר תשומת לב. גם במקרים שהגוף משווע ל'משהו מתוק' להעלאת האנרגיה.

הפתרון: ניהול 'יומן אכילה' בו כל מה שנכנס לפה – נכנס גם ליומן. בצורה כזו נזכור מה אכלנו ובעיקר כמה אכלנו. בנוסף לכך,במקום להתנפל קצפת או חבילת שוקולד בשעות הקשות אכלו חטיף אנרגיה, 2, 3 תמרים או תפוח.

3. אכילת כמויות גדולות של "מזונות בריאות". כשעושים דיאטה ישנה נטייה לאכול "הרבה דיאטה". אז נכון שמזונות כמו אורז מלא או קינואה הם מזונות בריאים, אבל אכילה מופרזת של מזונות דיאטתיים מובילה להשמנה.

הפתרון: אכלו בצורה מבוקרת ומדדו כמויות: למשל, אכלו כתוספת למנה העיקרית 3, 4 כפות אורז מלא.

 

4. הוספת שמן. אין ספק ששמן משפר את הטעם מיידי של כל תבשיל או מאכל באשר הוא. אבל גם שמנים בריאים, כמו שמן זית למשל צריך לצרוך בזהירות (כף מכילה למעלה מ-130 קלוריות).

הפתרון: הקפידו על בישול במעט שמן. הוסיפו תבלינים או עשבי תיבול ותופתעו לגלות שזה לא פחות טעים.  

 

5. רטבים לסלט. מנה של  סלט נחשבת לבריאה, מזינה ומשביעה. הסיבים בירקות נותנים תחושה מהירה של שובע ומסייעים בקצב חילוף החומרים. אבל רוטב המיונז שנשפך מלמעלה בנדיבות תורם לקלוריות רבות ולפיכך – להשמנה.

הפתרון: העדיפו רטבים על בסיס לימון, חומץ בלסמי או כפית שמן זית.  

 

6. להישקל כל יום. יש אנשים הנשקלים כל יום, דבר שיכול להביא לתחושה של תסכול ואכזבה. ירידה במשקל היא תהליך הדרגתי שלוקח זמן. לעתים תגלו שישנו הבדל של עד 2 ק"ג בין המשקל של הבוקר לזה של הערב או הלילה, שמקורו בנוזלים.

הפתרון: הימנעו משקילה אובססיבית. מומלץ להשקל פעם בשבוע,  רצוי ביום קבוע ובאותה שעה, המדידה תהיה מבוקרת ויעילה הרבה יותר.

 

7. לא שותים מספיק מים. רובנו לא שותים מספיק מים ביום. אבל, הימנעות משתיית מים גורמת לעצירות והפרעה בירידה במשקל.

הפתרון: שתו 8-10 כוסות מים ליום. יש להקפיד להימנע ממשקאות ממותקים ומיצים.

8. לא עוסקים בפעילות גופנית. נכון שבטווח הקצר אפשר לרדת במשקל ללא פעילות גופנית, אך בטווח הרחוק, קשה מאוד לעשות את זה.

הפתרון: קומו מהמרבץ, צאו להליכה או ריצה, הירשמו למכון כושר, עשו סקס (גם מהנה, גם מרזה), היפרדו מהעוזרת ותתחילו לנקות במרץ.

 

9. לא מתמידים במשטר הדיאטה. בגלל שתהליך ההרזייה הוא תהליך מתמשך והדרגתי, ישנם מצבים של עצירה בירידה. זהו תהליך טבעי שבו הגוף מנסה לשמור על מאגרי האנרגיה שלו לשעת חירום. בשלב זה, אנשים רבים מתייאשים ומתחילים לוותר ולאכול יותר, דבר המביא לעלייה במשקל.

הפתרון: היו סבלניים והתמידו בדיאטה. בסופו של דבר אם לא תוותרו לעצמכם תגיע גם ההרזיה המיוחלת.  

 

10. דיאטות כסאח. אנשים רבים בוחרים בדיאטות קיצוניות, המכילות מעט מדי קלוריות ואינן מאוזנות מבחינה תזונתית. דיאטות מהסוג הזה יביאו לירידה במשקל שמיד לאחריה תופיע עלייה תלולה עם "בונוס", כלומר משקל גבוה יותר מהמשקל ההתחלתי. דיאטות מהסוג הזה פוגעות במסת השריר, דבר המביא לירידה בשריפת הקלוריות של הגוף והן יכולות להזיק מבחינה בריאותית.

הפתרון: בחרו דיאטה מאוזנת המכילה את כל אבות המזון, שניתן להתמיד בה לאורך זמן רב ולהפוך אותה לאורח חיים.

 

11. אכילת פירות במהלך הדיאטה. הרבה פעמים אנחנו מגזימים באכילת פירות כאשר אנחנו נמצאים בתהליך של דיאטה, אבל מלבד הוויטמינים שהפירות מלאים בהם, הפירות מכילים כמות רבה של סוכר שגורמת להשמנה.

הפתרון: אכלו שניים או שלושה פירות ביום. זכרו שגם כוס של מיץ פירות טרי נחשבת למנת פרי.

 

12. אכילה רגשית. במצבי לחץ משבר או שינוי – גם לטובה, הנטייה היא "להתנחם" באוכל המהווה פיצוי על עוגמת הנפש שאנו חווים, הלחץ בו אנו נתונים או ההתרגשות ממשהו חדש ולא מוכר (לדוגמה החלפה של מקום עבודה).

הפתרון: אכילה בלתי מבוקרת עלולה לגרום להשמנה ולפיכך להעמקת המשבר. יש להפריד בין אוכל לבין נחמה. במצבי משבר מומלץ לדבר עם חבר טוב או איש מקצוע.

 

13. אכילה בלילה. בדרך כלל האכילה הלילית מגיעה אחרי שעות רבות של צום וגוררת זלילה חסרת שליטה.

הפתרון: הכינו מראש 'משביעי רעב' מיידיים: ירקות, פירות, יוגורט, מרק ירקות או ירקות מבושלים.

 

הכותבת היא דיאטנית ראשית "ביערות הכרמל אחוזת בריאות וספא", ומעבירה את סדנת הדיאטה הים תיכונית.